عصر خودرو

با موافقت مجلس در بررسی لایحه بودجه:

سقف فاینانس ۳۰ میلیارد یورو تعیین شد

عصر بازار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی را معادل ریـالی ۳۰ میلیارد یورو تعیین کردند.

سقف فاینانس ۳۰ میلیارد یورو تعیین شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه (سوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات بخش درآمدی لایحه بودجه 1401، بند (الف) تبصره 3 ماده واحده به تصویب نمایندگان رسید.

    در بند (الف) تبصره 3 ماده واحده آمده است: با رعایت بند(الف) ماده(4) قانون برنامه پنجساله  ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14 اسفندماه 1395 در سال 1401 سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی معادل ریـالی 30 میلیارد یورو تعیین می‌شود.

    در جزء یک بند (الف) تبصره 3 نیز که توسط نمایندگان تصویب شد، آمده است: مبلغ 2 میلیارد یورو از تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) موضوع این بند برای استفاده از منابع بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه ای بین‌المللی به منظور تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و خوابگاه های وزارت آموزش و پرورش با تضمین و بازپرداخت دولت و از محل اعتبارات بودجه عمومی اختصاص می یابد.

    در جزء 2 نیز نمایندگان مصوب کردند: دولت مجاز است با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب 15 اردیبهشت ماه 1398 از تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) فوق الذکر، برای استفاده از منابع بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه‌ای بین‌المللی به منظور تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، مبلغ یک میلیارد یورو برای دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی با تضمین و بازپرداخت خود و یک میلیارد یورو برای هنرستان‌های وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تضمین دولت و بازپرداخت آن از محل اعتبارات بودجه عمومی تأمین کند.

    در ادامه این جزء آمده است: با رعایت بند(الف) ماده(4) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال 1401 تا سقف 10 میلیون یورو تسهیلات خرید ملزومات خارجی برای توسعه برنامه راهبردی هوافضا در نظر گرفته شود و در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده شود.

    براساس جزء 3 بند (الف) تبصره 3 نیز تاکید شد: به منظور توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری دولت موظف است حداقل مبلغ 2 میلیارد دلار از تسهیلات خارجی این بند را جهت ساخت و بهره‌برداری از خطوط مترو و قطار سبک شهری و طرح‌های کاهش آلودگی هوا و خرید اتوبوس حمل و نقل شهری اختصاص دهد.

    در بند (ب) تبصره 3 نیز مصوب شد که اجرای تبصره (38) قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل‌ کشور مصوب سوم شهریورماه 1395 در سال 1401 تمدید می‌شود.

    برچسب ها