عصر خودرو

ثبات نسبی دلار در نخستین ماه سال

عصر بازار- روند نوسان نرخ دلار در نخستین ماه سال جدید نشان می دهد که این نوع ارز یکی از با ثبات‌ترین دوره‌های زمانی خود دست کم در یک سال اخیر را پشت سر گذاشته است.

ثبات نسبی دلار در نخستین ماه سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، دلار در فروردین ماه با نوسان چندانی همراه نشد و در کانال 3400 تومان باقی ماند. این ارز در کمترین قیمت خود در فروردین 3460 تومان و در بیشترین نرخ 3497 تومان را تجربه کرد که نشان‌دهنده نوسان 37 تومانی در یک ماه اخیر است.

    دلار در هفته اول تعطیلات عید حدود 3478 تومان در بازار قیمت داشت و در ادامه با روند افزایشی قیمت همراه شد و 10 فروردین به 3497 رسید.

    دلارآمریکا در دهه دوم فروردین نوسان بیشتری پیدا کرد. در یازدهم فروردین ماه، دلار 3492 تومان در بازار فروخته شد. در پانزدهیمن روز ماه نیز درجهت نزولی حرکت کرد و به قیمت 3462 تومان کاهش یافت اما مجددا افزایش یافت.

    در دهه سوم فرودین دلار نوسان کمتری پیدا کرد. بیست و یکم فروردین، دلار 3482 تومان در بازار عرضه شد و در بیست و سوم روز از نخستین ماه سال 95 نرخ 3479 تومانی را تجربه کرد.

    امیدواری‌های بیشتر برای تک نرخی شدن دلار در سال جدید

    همچنین در آخرین روزهای ماه بار دیگر نرخ دلار روند کاهشی پیدا کرد و به 3460 تومان کاهش یافت.

    یکی از برنامه‌ها و اقداماتی که در دولت یازدهم از سوی مقامات اقتصادی و بانک مرکزی بر آن تاکید شده، موضوع تک نرخی شدن دلار است؛ سیاستی که اجرای آن در سال‌های 93 و 94 محقق نشد اما امیدواری‌ از سوی ناظران و کارشناسان اقتصادی برای اجرای این سیاست در سال جاری به دلیل تغییر فضای اقتصادی در جهت رونق و رشد بیشتر شده است.

    مدیران بانک مرکزی پیشتر در مهمترین پارامترهای مدنظر خود برای ورود قطعی به یکسان سازی نرخ ارز اعلام کرده بودند که کاهش نرخ تورم همچنین تامین ارز کافی برای کشور و افزایش تعاملات بین المللی بانکی از مهمترین پیش شرط های اجرایی شدن این سیاست است و با وجود اهمیت موضوع تا هنگام فراهم شدن شرایط نمی توان نسبت به آن اقدام کرد، چراکه در غیر این صورت نتیجه مثبت و بادوامی به همراه نخواهد داشت.

    اما به نظر می‌رسد با توجه به مجموع شرایط اقتصاد کشور در سال 1395 از جمله موضوع آمدن سرمایه خارجی به کشور در دوران پسا برجام ضرورت تغییر برخی ساختارها و مقررات تجاری از جمله تک نرخی شدن ارز بیش از گذشته احساس می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها