عصر خودرو

سیگنال هشدارآمیز عربستان مبنی بر احتمال افزایش تولید نفت

عصر بازار- بعد از اینکه اظهارات مقامات عربستان، مذاکرات درباره تثبیت تولید نفت در دوحه را بدون نتیجه باقی گذاشت، معامله‌گران نفتی با هشدار نگران کننده دیگری از سوی عربستان مواجه شده‌اند: تهدید به تشدید نبرد با ایران بر سر سهم بازار.

سیگنال هشدارآمیز عربستان مبنی بر احتمال افزایش تولید نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پس از اینکه محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در نشست 17 آوریل در دوحه قطر اعلام کرد در صورت عدم حضور ایران،‌ این کشور به طرح فریز نفتی نخواهد پیوست، وی در مصاحبه با بلومبرگ هشدار داد که اگر دیگر تولیدکنندگان محصولات خود را افزایش دهند، عربستان سعودی می‌تواند پاسخی به همین شکل دهد. صادرات نفت  ایران بعد از لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه در حال رشد است.

    آبیشک دشپاند، تحلیلگر شرکت ناتیکسیس در لندن اعلام کرد: «این یک علامت برای ایران خواهد بود که اگر شما به مذاکرات نپیوندید ما قدرت کافی برای افزایش تولید را داریم.»

    پس از اینکه عربستان اعلام کرد طرح فریز نفتی تنها در صورتی ممکن خواهد بود که تمامی اعضای اوپک به خصوص ایران در این مذاکرات حضور داشته باشند، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه با افت مواجه شد. تنش میان دو قدرت خاورمیانه در حالی شدت گرفته است که این دو کشور در خصوص مواضع خود در یمن و سوریه نیز با هم در تضاد هستند.

    در مصاحبه‌ای که در اول آوریل منتشر شد، شاهزاده محمد اعلام کرده بود که «در حالی که عربستان حاضر به ثابت نگهداشتن تولید خود در کنار دیگر کشورهاست، اگر هر کشوری قصد افزایش تولید را داشته باشد آن گاه ما نیز از فرصت استفاده کرده و تولید را افزایش می‌دهیم.»

    بر اساس اظهارات رئیس شورای عالی شرکت نفت عربستان، در صورت وجود تقاضا،‌ بزرگترین صادرکننده نفت دنیا می‌تواند تولیدات خود را یک میلیون بشکه افزایش دهد. عربستان قادر خواهد بود تا طی 6 الی 9 ماه تولیدات خود را به 12.5 میلیون بشکه در روز برساند. این کشور ماه گذشته روزانه 10.2 میلیون بشکه نفت تولید کرده بود.

    بر اساس اعلام بیژن نامدار زنگنه، ایران در نظر دارد تا میزان تولید نفت خود را تا مارس 2017 به 4 میلیون بشکه در روز برساند. این میزان 800 هزار بشکه بیشتر از تولیدات ماه مارس 2016 خواهد بود. میزان صادرات نفت ایران در این ماه با رشدی 600 هزار بشکه‌ای مواجه شده است.

    شاهزاده محمد اعلام کرده تولیدات عربستان سعودی در این تابستان در هر حال افزایش پیدا می‌کند تا پاسخگوی تقاضای داخلی باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها