عصر خودرو

نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد

نشست بعدی اوپک، فرصت دیگری برای توافق نفتی

عصر بازار- نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به این‌که بی‌نتیجه ماندن نشست دوحه نشان از عدم وجود اراده سیاسی بین اعضای اوپک دارد، نشست آتی این سازمان را فرصتی برای به وجود آوردن توافق بین اوپکی‌ها می‌داند.

نشست بعدی اوپک، فرصت دیگری برای توافق نفتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدعلی خطیبی طباطبایی با تاکید بر این‌که برخی اعضای اوپک به دنبال بهانه‌جویی‌هایی برای عدم ایجاد ثبات در بازار نفت هستند، اظهار کرد: دو سال گذشته که بحث از لزوم سازماندهی بازار نفت به میان می‌آمد، بهانه‌ این کشور‌ها به سرکردگی عربستان این بود که غیراوپک نیز باید در کاهش عرضه سهیم شود.

    وی ادامه داد: عربستان این بهانه‌ها را ادامه داد تا آنکه از یک ماه اخیر غیراوپک نیبز به رهبری روسیه برای شرکت در طرح کاهش تولید اعلام آمادگی کرده و حاضر به همکاری‌ با کشورهای اوپکی شده است، ولی حالا می‌بینیم که اگرچه غیراوپکی‌ها در این زمینه به توافق رسیدند متاسفانه خود اوپک در درون با مشکل مواجه شده است.

    نماینده سابق ایران در اوپک عدم حضور ایران در نشست دوحه را بهانه‌ای برای برهم زدن این نشست دانست و گفت: به هرحال برخی نمی‌خواهند ثبات به بازار نفت باز گردد. حالا یک روز این را با بهانه غیراوپک، یک روز را با بهانه کاهش تولید نفت شیل و یک روز نیز با عدم حضور ایران پیش می‌برند.

    خطیبی با انتقاد از عدم حضور ایران در نشست دوحه خاطر نشان کرد: به اعتقاد من ما نباید با شرکت نکردن در این نشست بهانه به دست این کشورها می‌دادیم، اگرچه اگر ایران نیز در آن نشست حضور داشت معجزه نمی‌شد، اما بازار نفت بیش از دو سال است که منتظر چنین نشستی بین اوپک وغیراوپک است و حیف بود که ایران در آن شرکت نمی‌کرد.

    وی با تاکید بر لزوم شرکت فعال ایران و اتخاذ دیپلماسی فعال در چنین نشست‌هایی عنوان کرد: در سال‌های گذشته و دهه‌های 70- 80 ایران همیشه یک پای توافقات اوپکی بود و حالا نیز باید حضور می‌داشت.

    نماینده سابق ایران در اوپک عدم شرکت ایران را کاری نادرست تلقی کرد و معتقد است: اگر ایران در این نشست حضور داشت مقصر عدم توافق دیگر کشور‌ها می‌شدند.

    خطیبی کاهش نفت را یک حرکت سیاسی با هم‌دستی عربستان و برخی کشورهای غربی دانست و تصریح کرد: آنها با سقوط قیمت نفت می‌خواستند یک بهره‌برداری خاصی داشته باشند و به نظر می‌رسد هنوز عزم سیاسی برای بهبود شرایط به وجود آمده شکل نگرفته است.

    وی با تاکید بر این‌که اگر ایران در نشست دوحه شرکت می‌کرد مجبور به امضای چیزی که جزو سیاست‌هایش نباشد نمی‌شد، ادامه داد: ما می‌توانستیم بیانیه آخر این نشست را مشروط امضاء کنیم، یعنی به آن اضافه کنیم که به محض این‌که سطح تولید ما به قبل از تحریم بازگردد ما نیز به این توافق خواهیم پیوست.

    نماینده سابق ایران در اوپک گفت: بنابراین ما می‌توانستیم با حضور در دوحه مواضع اصولی خود را اعلام کنیم، عدم حضور چیزی را درست نمی‌کند.

    خطیبی در ادامه درباره‌ی احتمال ایجاد توافق دیگری بین اوپک و غیراوپک پس از شکست دوحه عنوان کرد: در ابتدا باید تا جایی که می‌شود داخل اوپک خود اعضاء به توافق برسند که باید این موضوع در نشست آینده اوپک حل شود و سپس با به دست آمدن یک توافق مطمئن بار دیگر جلسه‌ای با حضور غیراوپکی‌ها برگزار شده و بیانیه‌ای به امضاء برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها