عصر خودرو

یک کارشناس حوزه انرژی:

نتیجه نشست دوحه قابل پیش‌بینی بود

عصر بازار- یک کارشناس انرژی نتیجه نشست اخیر تولیدکنندگان نفت در دوحه را قابل پیش‌بینی دانست و ابراز عقیده کرد که تصمیم عربستان سعودی تصمیمی مبتنی بر عقل و منطق نبوده است.

نتیجه نشست دوحه قابل پیش‌بینی بود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمود خاقانی با تاکید بر این‌که عدم توافق نهایی در نشست دوحه امری قابل پیش‌بینی بوده است، گفت: ایران تصمیم صحیحی برای شرکت نکردن در این اجلاس گرفته است و من به وزیر نفت به خاطر تصمیم صحیح و سختی که در این مورد گرفت تبریک می‌گویم.

    وی ادامه داد: آنهایی که در نشست یکشنبه شرکت کرده‌اند خودشان در بالاترین سطح تولید فعالیت می‌کنند و این در حالی است که تقاضایی نیز برای این میزان تولید در بازار وجود ندارد.

    این کارشناس انرژی با اشاره به این‌که هدف از نشست اخیر دوحه از بین بردن اوپک و تبدیل آن به کارتلی برای تعیین قیمت نفت در بازار‌های جهانی بود، اظهار کرد: وزیر نفت قطر اعلام کرده است که کشورهای حاضر در این نشست 73 درصد تولید دنیا را در اختیار دارند و بنابراین ایجاد چنین نشستی و تصمیم‌گیری در مورد قیمت بنزین در واقع آغازی برای ایجاد یک کارتل نفتی است.

    خاقانی با اشاره به مخالفت ایران برای تبدیل شدن اوپک به کارتل تصریح کرد: هدف از ایجاد اوپک در زمان تاسیس حفظ منافع کشورهای تولید‌کننده در مقابل شرکت‌هایی بود که آن زمان به هفت خواهران نفتی معروف بودند و برگزاری چنین نشستی در واقع مرگ اوپک بوده است.

    وی با تاکید بر مواضع سیاسی کشورها در نشست‌های گذشته اوپک تصریح کرد: ایران نمی‌خواهد نفت را به عنوان کالا نگاه کند بلکه آن را فراهم‌آورنده خدمات در نظر می‌گیرد و این را رییس‌جمهور در نشست داووس با تاکید بر این‌که دنیای نفت تغییر کرده است اعلام کرده بود.

    این کارشناس انرژی با اشاره به این‌که تصمیمات عربستان به عنوان یکی از کشورهای تعیین‌کننده در نشست دوحه مبتنی بر احساسات است، اظهار کرد: زمانی پادشاهان سعودی افراد عاقلی بودند اما امروز جانشینان آنها جوانانی هستند که با احساس حرکت می‌کنند نه منطق و عقل.

    خاقانی ادامه داد: بنابراین کسانی که اعلام دارای تدبیر و عقل و منطق‌اند با طناب آنها به چاه نمی‌روند.

    وی با بیان این که به نظر نمی‌رسد توافقی پیش از نشست دوحه بین کشورهای شرکت‌کننده صورت گرفته باشد، افزود: کشورهایی که در این نشست شرکت کرده‌اند رقبای یکدیگر در بازار نفت هستند و این رقابت را با کاهش شدید قیمت پیش می‌برند و حتی ممکن است برخی کشورها با منافع خودشان و واسطه‌های بازار که با آنها در ارتباط هستند قیمت نفت را در بازار به نفع خود کنترل می‌کنند.

    این کارشناس انرژی درباره‌ی این‌که ایران در شرایط فعلی چه موضعی باید برای خود اتخاذ کند با بیان این‌که با وجود اظهارات عربستان در مورد طرح فریز نفت ایران جایگاه بین‌المللی بهتری نسبت به عربستان دارد، گفت: درست مانند زمانی که دوران زغال سنگ به سر آمد امروز نیز به سمتی می‌رویم که دوران نفت به پایان می‌رسد و گاز طبیعی جایگزین آن می‌شود، بنابراین دولت باید در قیمت بشکه‌ای 40 دلار بودجه نفت تجدید‌نظر کرده و با صراحت مشکلات اقتصاد ایران را با مردم در بین بگذارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها