عصر خودرو

۵ سوال کلیدی بازار نفت پس از شکست گفت‌وگوهای دوحه

عصر بازار- بهای نفت در معاملات پس از اینکه تولید‌کنندگان کلیدی نفت جهان از جمله روسیه و عربستان نتوانستند در نشست دوحه بر سر تثبیت تولید نفت خود در سطوح ماه ژانویه به توافق برسند دچار کاهش شدیدی شد. امید‌ها مبنی بر اینکه تولید‌کنندگان بزرگ ممکن است شروع به کاهش اشباع جهانی نفت کنند، قیمت‌ها را در هفته‌های اخیر بالا برده بود. حال در بازار نفت چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد؟

۵ سوال کلیدی بازار نفت پس از شکست گفت‌وگوهای دوحه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، وال استریت ژورنال با طرح این موضوع، 5 سوال کلیدی بازار نفت پس از شکست گفت‌وگوهای دوحه را مطرح کرده است:

    1- چرا گفت‌وگوها شکست خورد؟ در اصل شکست روز گذشته را می‌توان در اختلافات عربستان با ایران جستجو کرد. پیش از نشست برخی امیدوار بودند سعودی‌ها به عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ نفت جهان با کنترل عرضه در کنار دیگر اعضای بزرگ اوپک موافقت خواهند کرد. اما ایران که اخیرا پس از لغو تحریمها نفت بیشتری را صادر می‌کند، برای پیوستن به چنین پیمانی تمایل نداشت. وقتی مشخص شد تهران نظر خود را تغییر نخواهد داد عربستان نیز به زیر تمام توافق‌ها با روسیه زد.

    2- این شکست چه معنایی برای عرضه جهانی نفت دارد؟ تولید‌کنندگان بزرگ نفت همچون روسیه و عربستان در حال حاضر در سطوح بسیار بالای ماه ژانویه نفت تولید می‌کنند. تولید روزانه روسیه دومین سطح بالای تولید نفت این کشور در طول تاریخ است. همچنین حتی یک توافق برای کنترل تولید در چنین سطوحی تفاوت چندانی در عرضه جهانی نفت ایجاد نمی‌کرد.

    آمریکا این روزها به مدد انقلاب نفت شیل به تولید‌کننده قابل اتکایی در بازار‌های جهانی نفت تبدیل شده است. تولید نفت در این کشور شروع به کاهش کرده است و آژانس بین‌المللی انرژی برآورد می‌کند مجموع تولید نفت کشورهای بیرون اوپک امسال روزانه 700 هزار بشکه کاهش می‌یابد.

    به نظر می‌رسد ایران برای جبران این کاهش آماده است و مصمم به تولید نفت بیشتری است. این کشور از زمان لغو تحریم‌ها تولید خود را به حدود سه میلیون و 300 هزار بشکه رسانده و متعهد شده به سطح تولید روزانه چهار میلیون بشکه خواهد رسید.

    3- این شکست برای اوپک به چه معناست؟ قدرت اوپک در بازارهای جهانی نفت به تدریج در سال‌های اخیر کاهش یافته است. این سازمان نفتی هنوز به طور جمعی حدود یک سوم نفت جهان را تولید می‌کند اما کشورهای غیرعضوی همچون روسیه، آمریکا و حتی چین تولید خود را افزایش داده‌اند و در بازار‌های نفتی نفوذ بیشتری پیدا کرده‌اند.

    اما به رغم بالا و پایین زیاد و اختلافات ژئوپلتیک طولانی بین ایران و عربستان، اوپک دست‌کم قادر بوده در خصوص سیاست جمعی در سال‌های اخیر توافق کند. شکست گفت‌وگوهای دوحه و به ویژه اختلافات عمیق عربستان با ایران، بیش از پیش به اعتبار اوپک لطمه زده است.

    4- تقاضای جهانی نفت چه می‌شود؟ انتظار می‌رود رشد ضعیف اقتصادی در نقاطی همچون چین و آمریکای لاتین روی رشد مصرف جهانی نفت در سال جاری تاثیر بگذارد و نگرانی‌ها مبنی بر کمبود تقاضا برای مصرف نفت مازاد را تشدید کند.

    اوپک هفته گذشته پیش‌بینی خود برای رشد تقاضای نفت در سال 2016 را روزانه 50 هزار بشکه کاهش داد. تقاضا برای نفت در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که روزانه با یک میلیون و 200 هزار بشکه افزایش به 94 میلیون و 180 هزار بشکه در روز برسد.

    5- قیمت‌ها تا چه حد پایین خواهد آمد؟ پس از اینکه قیمت نفت در ماه فوریه به پایین‌ترین سطح 12 سال اخیر( 26 دلار و 5 سنت) رسید، در هفته های اخیر بهبود یافت. کمی پس از آن، این احتمال که روسیه و اوپک ممکن است عرضه خود را کاهش دهند قیمت‌ها را به 40 دلار و بالاتر رساند.

    اما با توجه به شکست مذاکرات دوحه برخی اکنون فکر می‌کنند قیمت‌ها احتمالا سقوط خواهد کرد و تحلیلگران موسسه ناتیکسیس پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت مجددا به 30 دلار در هر بشکه باز خواهد گشت. اما دیگران احساس می‌کنند گفتگوهای روز گذشته هرگز به توافق مهمی منجر نمی‌شد و عرضه و تقاضا در بازار تغییر نمی‌کرد و این امر احتمال ماندن قیمتها در سطوح کنونی را افزایش می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها