عصر خودرو

به دنبال جهش ۹۱۹ واحدی شاخص کل رخ داد

رشد دسته‌جمعی صنایع بورسی

عصر بازار- شاخص کل بورس روز گذشته در پی جمع‌آوری صف‌های فروش بیشتر گروه‌ها و بازگشت تعادل به لیدرها، با رشد ۲/ ۱ درصدی مواجه شد و به این ترتیب پس از ۸ روز نزول توانست مجدد به کانال ۷۸هزار واحدی بازگردد و در نهایت در محدوده ۷۸ هزار و ۴۳۵ واحدی قرارگیرد.

رشد دسته‌جمعی صنایع بورسی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  در جریان معاملات روز گذشته نه تنها صف فروش بیشتر نمادها جمع شد بلکه گروه خودرویی مجددا با رشد قیمت روبه‌رو‌ شد. در نهایت بازار تحت‌تاثیر تحرک مثبت فولادی‌ها،گروه بانکی و لیزینگی‌های بازار وارد روند صعودی شد. در سایه این رشد، شاخص 28 صنعت فعال بورسی رشد و شاخص 7 صنعت نیز افت را ثبت کردند.

    بررسی نوسان صنایع نشان از آن دارد که سه گروه زراعت، سایر واسطه‌گری‌های مالی و محصولات کاغذی با بازدهی در محدوده 4درصدی و بالاتر از آن به‌عنوان گروه‌های پیشرو در بازار دیروز بودند. گروه‌های ابزار پزشکی، استخراج کانه‌های فلزی، خودرو و فلزات اساسی با ثبت بازدهی بیش از 3درصدی نیز رتبه‌های بعدی جدول بازدهی صنایع را به خود اختصاص دادند.

    اخبار مثبت و منفی برای «پتروشیمی»

    طی روزهای اخیر اخبار حاصله از قیمت نفت، حاکی از کاهش 7/ 6 درصدی قیمت جهانی نفت به دنبال شکست در نشست اوپک است. طبق گزارش خبرگزاری رویترز به دنبال اقدام عربستان در نشست دوحه و عدم حصول توافق در این اجلاس، قیمت جهانی نفت به یکباره کاهش یافت.این در حالی است که خبر اعتصاب گسترده کارگران نفتی کویت به دلیل پایین بودن دستمزد، تولید نفت این کشور را تا 60 درصد کاهش داده است، به اعتقاد کارشناسان این موضوع می‌تواند موجب کاهش ریزش‌های بیشتر قیمت نفت شود. شاید تقارن این دو موضوع تاثیر زیادی بر تغییرات قیمت نفت و بالطبع وضعیت گروه پتروشیمی فعال در بازار سرمایه نداشته باشد اما عدم واکنش بازار به اخبار مثبت در حوزه انعقاد قراردادهای جدید در گروه پتروشیمی موضوعی تامل‌برانگیز است؛ در این راستا طبق اظهارات مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، قرار است هاب صادرات محصولات پتروشیمی ایران در اتریش ایجاد شود.

    افزون بر این رئیس انجمن صنعت پتروشیمی ایران نیز اعلام کرد: کره‌جنوبی بخش عمده‌ای از دلارهای بلوکه شده حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی ایران در دوران تحریم را آزاد کرده است، در همین حال طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، در حال ایجاد ظرفیت‌های جدید در صنعت پتروشیمی با همکاری شرکت‌های اروپایی هستیم، به گفته قنبری، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مذاکراتی با کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا به منظور ایجاد ظرفیت‌های جدید با رویکرد انتقال فناوری به‌صورت مشترک داشته است. در این راستا شرکت پتروشیمی خلیج فارس نیز 9 تفاهمنامه همکاری با شرکت‌های بزرگ خارجی امضا کرده که این تفاهم‌نامه‌ها به زودی منجر به قرارداد و عملیاتی خواهند شد؛ این تفاهم‌نامه‌ها با سه شرکت کره‌ای، یک شرکت ژاپنی، 2 شرکت آلمانی، یک شرکت فرانسوی و 2 شرکت ایتالیایی بوده است.

    این در حالی است که با توجه به سیل اخبار مثبت مزبور، همچنان واکنش مثبتی از این گروه در بازار مشاهده نمی‌َشود و حتی گروه شیمیایی در بازار دیروز با بازدهی منفی 14/ 0 درصدی به کار خود پایان داد و در یک هفته اخیر نیز زیان 9/ 0 درصدی را به ثبت رساند؛ از نظر کارشناسان و فعالان بازار این عدم توجه به صنایع پرپتانسیل از قبیل پتروشیمی را باید در توجه بیش از اندازه به دیگر گروه‌هایی دانست که این روزها لیدری بازار را در دست گرفته‌اند. به هرحال در جریان معاملات روز گذشته نیمی از نمادهای معامله شده در گروه شیمیایی با نوسان مثبت و نیمی دیگر با نوسان منفی به کار خود پایان دادند که در این میان تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، صنایع شیمیایی فارس، نیروکلر و پتروشیمی آبادان بیشترین نوسان مثبت را تجربه کردند و این در حالی است که بیشترین کاهش قیمت به صنایع شیمیایی سینا تعلق گرفت.

    در این گروه نماد پرحاشیه پلی‌اکریل امروز به مجمع می‌رود؛ در حالی هفته گذشته سازمان بورس نامه‌ای مبتنی بر اتمام مهلت 30روزه برای رفع نواقص درخواست افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها منتشر کرد که امروز این نماد برای تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش سرمایه 1200 درصدی به مجمع فوق‌العاده می‌رود. همچنین در این گروه پتروشیمی‌فن‌آوران نیز آمار تولید و فروش خود را برای دوره منتهی به پایان اسفندماه سال 94، منتشر کرد؛ بر این اساس «شفن» از 97 هزار و 854 تن تولیدی که در اسفند ماه 94 د‌اشته توانسته است مقدار 81هزار و 530 تن را به فروش برساند که از این فروش درآمدی بیش از 54 میلیارد تومان داشته است.


    آینده مثبت در انتظار دارویی‌ها

    بررسی روند گروه دارویی نیز نشان از آن دارد که هرچند این گروه از ابتدای سال با زیان 7/ 2 درصد مواجه شده اما روند کوتاه مدت آن به مراتب بهبود یافته است. در این حوزه نیز اخبار مثبتی به گوش می‌رسد که طبق نظر کارشناسان با تحقق این موارد، آینده‌ای مثبت در انتظار این صنعت خواهد بود. بر این اساس رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به محدود کردن سهم داروهای وارداتی در بازار دارویی ایران، به میزان واردات حداکثر 25 درصد در انتهای برنامه ششم توسعه، گفت: بخش عمده‌ای از سیاست‌ها و برنامه‌های حمایت از تولید داخل که با تایید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نهایی شده است، مربوط به حوزه‌های قیمت‌گذاری، صادرات و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دستیابی به سهم 75 درصدی داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی تا پایان برنامه ششم توسعه کاملا عملی می‌شود، گفت: «با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که در سال جاری عملیاتی خواهد شد وضعیت برای صنعت دارو‌سازی نیز بسیار مناسب‌تر می‌شود.»

    از سوی دیگر رئیس سازمان غذا و دارو یکی از اولویت‌های اصلی دولت و وزارت بهداشت و به ویژه شخص وزیر بهداشت را حمایت از توسعه صادرات عنوان و اظهار کرد: بر این اساس ما هرگونه کمک و امتیازی را که میسر باشد، برای تولیدکنندگانی که در عین حال صادر‌کننده هم باشند، خواهیم داشت تا بازار صادراتی دارویی کشور توسعه یابد که در این راستا کارگروه دارو بین ایران و روسیه تشکیل شد و همچنین با برگزاری جلسات مختلف بین وزیر بهداشت ایران و روسیه، چگونگی ورود داروی ایرانی به بازار روسیه در حال بحث و بررسی است. این در حالی است که در اواخر هفته گذشته تفاهم نامه ایران و ایتالیا در زمینه ساخت واحدهای درمانی سیار، با حضور نخست‌وزیر این کشور بین وزارت بهداشت و شرکت ایتالیایی به امضا رسید. اما طبق اخبار داخلی، افزایش نرخ تعدادی از محصولات دارویی بر اساس مصوبه کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو صورت گرفته که بر این اساس برخی شرکت‌های دارویی مرتبط با این موضوع، اقدام به تعدیل مثبت سود خود کرده‌اند؛ در این راستا فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران سود هر سهم برای سال مالی 95 با 14 درصد تعدیل مثبت به‌طور خالص مبلغ یک هزار و 650 ریال اعلام کرده است. رصد این گروه در بازار دیروز نشان از ثبت کاهش نرخ 5درصد سبحان دارو و در مقابل نوسان مثبت 4/ 4 درصد البرزدارو دارد و در مجموع شرایط تعادلی در این گروه حاکم بود.


    رشد غیرفلزی‌ها زیر سایه نسوز آذر

    بررسی روند روز گذشته در گروه سایر محصولات کانی غیر‌فلزی نیز نشان از آن دارد که معامله‌گران سهام شاهد رشد برخی تک‌سهم‌های این گروه بودند؛ این گروه که طی ماه‌های اخیر رضایت اغلب معامله‌گران کوتاه مدت و میان مدت را در پی داشته در جریان معاملات دیروز نیز با افزایش 64/ 2 درصد شاخص این گروه همراه شد و بدین‌ترتیب صنعت مزبور در دوره هفتگی، بازدهی 09/ 0 درصدی و از ابتدای سال نیز سود 6/ 10 درصدی را به ثبت رسانده است. رشد دیروز این گروه در سایه معاملات مثبت و پرحجم شرکت فرآورده‌های‌ نسوزآذر صورت گرفت.


    قیمت شیرخام ایران دو برابر قیمت در جهان

    گروه غذایی نیز از دیگر صنایع منفی در بازار دیروز بود که با زیان روزانه 39/ 0 درصدی مواجه شد، در این گروه دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی با بیان اینکه نرخ شیر خام از 450 تومان به 1250 تومان رشد کرده که این رقم تقریبا دو برابر قیمت‌های جهانی است، گفت: علت اصلی گران شدن فرآورده‌های لبنی در ایران تغییرات تورمی غیرمتعارف است که شاید این امر در تغییرات قیمتی سهام این گروه بی‌تاثیر نبوده باشد. در این گروه صنعتی بهشهر با نوسان منفی 5 درصدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد؛ «غبهشهر» در دوره 3 ماهه به ازای هر سهم 209 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 56درصد افت داشته که عمدتا به‌خاطر کاهش 12درصد فروش خالص و افزایش 66درصدی هزینه‌های اداری، عمومی و فروش بوده است. این شرکت براساس عملکرد 3 ماهه، پیش‌بینی اولیه خود را 12درصد پوشش داده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها