عصر خودرو

آتی‌بازان در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند

خنثی‌سازی عوامل در بازار ارز

عصر بازار- روز دوشنبه، دلار تنها در محدوده ۳ هزار و ۴۶۰ تومان نوسان کرد تا دامنه تغییرات قیمتی این ارز محدودتر شود. در سومین روز هفته، بهای شاخص ارزی با افزایش جزئی ۲ تومانی به قیمت ۳ هزارو ۴۶۷ تومان رسید.

خنثی‌سازی عوامل در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  به گفته فعالان، روز دوشنبه نیروهای افزایشی و کاهشی در بازار اثر یکدیگر را تقریبا خنثی کردند تا دلار تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکند. در سومین روز هفته، نیروی افزایشی بازار تحرکات معامله‌گران آتی و نیروی کاهشی فاصله محدود دلار در بازار تهران با کشورهای همسایه بود. در سی‌امین روز فروردین‌ماه، در بازار سکه نیز فلز گرانبهای داخلی روز نسبتا کم نوسانی را پشت‌سر گذاشت و با 2 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 29 هزار تومان رسید.

    ثبت لحظه‌ای کف قیمت

    روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 461 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. قیمت ابتدای روز دوشنبه کمترین قیمت دلار در سال 95 بود. با این حال، با نزدیک شدن دلار به کف محدوده 3 هزار و 460 تومان، حجم خریدها در بازار بالا رفت تا شاخص ارزی از کف قیمتی خود در سال 95 فاصله بگیرد و به میانه‌های محدوده 3 هزار و 460 تومان برسد. قیمت ثبت شده برای دلار در ساعت 3 بعدازظهر، 3 هزار و 467 تومان بود که 2 تومان بالاتر از روز یکشنبه قرار داشت.

    روز گذشته، ارزش دلار در مناطق مرزی اختلاف چندانی با بازار تهران نداشت تا از عوامل بیرونی علامت افزایشی خاصی به بازار داخلی نرسد. به گفته فعالان، روز گذشته نرخ حواله درهم افزایش خاصی نداشت و بیشتر به کاهش قیمت تمایل داشت. در بازار هرات افغانستان و سلیمانیه عراق نیز ارزش دلار بالاتر از بازار تهران نبود. کاهش اختلاف با بازارهای همسایه موجب شد که توجه معامله‌گران دلار بیش از گذشته به فضای درونی بازار معطوف شود. دوشنبه در پاساژ افشار (محل تجمع دلالان غیررسمی) حجم ارز کم نبود تا دلالان نتوانند قیمت را با نوسان‌های افزایشی شدیدی مواجه کنند. علاوه‌بر این، عرضه بازارساز نیز متناسب بود و نرخ برخی بانک‌های عرضه‌کننده ارز در مقاطعی از روز حتی به زیر 3 هزار و 460 تومان رسید. تنها عاملی که در روز دوشنبه به دلار کمک کرد، مقاومت معامله‌گران آتی شامل معامله‌گران امروزی و فردایی بود. در سومین روز هفته، فاصله بین قیمت‌های فردایی با نرخ نقدی بازار در مقاطعی به 5 تومان رسید و همین عامل به دلار کمک کرد که از محدوده 3 هزار و 460 تومان خارج نشود. در کنار این، برخی معامله‌گران بازار ارز در انتظار تسویه معاملات امروزی بازار بودند. آنها انتظار داشتند که پس از ساعت کار رسمی بازار و پس از تسویه معاملات امروزی، دلار با نوسانات کاهشی یا افزایشی مواجه شود. عامل اصلی این موضوع افزایش حجم معاملات امروزی در بازار روز دوشنبه بود.

    مقاومت دلار در محدوده 3 هزار و 460 تومان در میان برخی معامله‌گران این انتظار را به وجود آورده که شاخص ارزی در روزهای آتی در مسیر افزایشی قرار بگیرد و بار دیگر به سوی مرز 3 هزار و 500 تومان حرکت کند. دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه چند بار در برابر ورود به محدوده پایین تر مقاومت کرد. این در حالی بود که نرخ بازارساز ارز در مقاطعی وارد محدوده 3هزارو 450 تومان شده بود. در مقابل، دسته دیگری از فعالان اعتقاد دارند، دلار در روزهای انتهایی ماه جان بالا رفتن ندارد و به‌طور سنتی در این مقاطع زمانی حجم فروش ارز در بازار بالاتر می‌رود. به گفته آنها، در 2 روز گذشته نیز افزایش عرضه عامل اصلی خروج دلار از حبس بازه‌ای بود.

    تغییر انتظارات سکه‌بازان

    روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی به کانال یک میلیون و 30 هزار تومان وارد شد، اما در آن باقی نماند. سکه که معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان آغاز کرده بود، در اواسط روز به قیمت یک میلیون و 30 هزار تومان رسید. با این حال فلز گرانبها در ساعات انتهایی روز از سقف قیمت روزانه پایین آمد و به قیمت یک میلیون و 29 هزار تومان رسید، رقمی که 2 هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. به گفته فعالان، توقف روند کاهشی دلار و ماندن اونس در محدوده هزارو 230 دلار دو عاملی بودند که انتظارات کاهشی در بازار سکه را پایین آوردند و به افزایش خرید سکه در بازار کمک کردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها