عصر خودرو

تاثیر نشست دوحه بر شاخص‌های انرژی، بورس، ارز و طلا

بازارهای جهان نفتی شدند

عصر بازار- بی‌نتیجه ماندن نشست نفتی دوحه، نه‌فقط بهای نفت خام بلکه شاخص‌های بورس‌های جهان را نیز تحت‌فشار قرار داد تا فلز زرد هفته جدید کاری را با رشد قیمت‌ها آغاز کند.

بازارهای جهان نفتی شدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، علاوه‌بر بازارهای سهام و فلزهای گرانبها، پیامدهای نشست دوحه بازارهای ارز را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. با وجود رشد بهای طلا در ابتدای روز دوشنبه، حسی که هفته گذشته در بازار فلزهای گرانبها مبنی‌بر ضعف کوتاه‌مدت اونس شکل گرفته، روز گذشته باعث کاهشی شدن روند بهای طلا در بسیاری از مقاطع شد. هر اونس طلا که هفته گذشته با 4 دلار افت به قیمت 1234 دلار رسیده بود، روز دوشنبه را با رشد آغاز کرد تا به مرز 1240 دلار نزدیک شود،‌ اما بعد در مقاطعی تحت‌فشار قرار گرفت.

    قیمتی که تا ساعت 8بعداز ظهر دیروز به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1235 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    روند 4 بازار

    یکشنبه 18 کشور تولیدکننده نفت از جمله اعضای اوپک در دوحه گردهم آمده بودند تا برای جلوگیری از تضعیف بیشتر ارزش نفت، سطح فعلی تولید را حفظ کنند. با این همه، عربستان سعودی به بهانه مخالفت ایران با تثبیت سطح تولید نفت خود- امری که پیشتر هم مشخص بود- نشست صادرکنندگان عمده نفت در پایتخت قطر را بی‌نتیجه گذاشت تا با آغاز به کار بازارهای جهانی در روز دوشنبه، بهای نفت شروع به افت کند. روز گذشته تا زمان تنظیم این گزارش حدود 3 درصد از ارزش نفت برنت که شاخصی جهانی برای بازار انرژی است از دست رفت تا قیمت بشکه‌های طلای سیاه به حدود 42 دلار برسد. بدتر اینکه حس بازار در صبح دوشنبه این بود که نفت خام ظرف چند روز آینده به سوی مرز 30 دلار حرکت خواهد کرد.

    این روند بازارهای سهام را هم که نگران تورم معکوس هستند تحت‌فشار قرار داد. با تشدید حس منفی در بازار نفت، شاخص نیکی ژاپن که نگران اثرات زمین لرزه‌های دوقلوی اخیر هم بود، 3 درصد افت کرد. نیکی پیشرو افت دوشنبه بود، اما دیگر بازارهای آسیایی نیز تحت‌فشار بودند. بورس‌های اروپایی نیز در آغاز روز بیش از نیم درصد افت کردند. این روند به خروج سرمایه به سوی دارایی‌های امن از جمله طلا منجر شد. در حالی که کارشناسان حرفه‌ای انتظار دارند ارزش طلا در هفته جاری به افت خود ادامه دهد، اونس روز دوشنبه را با رشد آغاز کرد. البته سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند که طلا در هفته جاری با رشد روبه‌رو شود، اما ارزهای نفتی، روندی متفاوت از طلا را تجربه کردند. به‌عنوان مثال، دلار کانادا مقابل دلار آمریکا یک درصد افت کرد. اما ارزهای پناهگاه در این شرایط با رشد روبه‌رو شدند. ین ژاپن به بالاترین نرخ برابری مقابل دلار در 5/ 1 سال گذشته رسید. این روند باعث شد که شاخص دلار هم با افت روبه‌رو شود و به حمایت از طلا ادامه دهد.

    بیم و امید اونس

    به این ترتیب روزهای مانده از هفته کاری جاری روزهای مهمی برای تمام بازارهای جهان خواهد بود. ادامه روند افت طلا می‌تواند بازهم بازارهای سهام، ارز و فلزهای گرانبها را تحت‌تاثیر قرار دهد. ادامه نگرانی‌ها می‌تواند به رشد طلا منجر شود، اما این امر نیازمند ترمیم فنی اونس است. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 748 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 493 نفر معادل 66 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت طلا را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. اما از آن‌سو، نظرسنجی از کارشناسان پیش‌بینی‌های 17نفر را پوشش داده که از این میان 8 نفر معادل 47 درصد، کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند.

    صبح دوشنبه تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که بهاس اونس طلا در کوتاه‌مدت در بازه 1220 تا 1244 دلاری در نوسان خواهد بود. در ادامه هفته نشست بانک مرکزی اروپا، داده‌های مهم اقتصادی آمریکا و همین طور آمار منطقه یورو مهم‌ترین عوامل موثر بر روند بهای فلز زرد خواهند بود. با‌ آنکه اونس دوباره تحت حمایت عوامل افزایشی قرار گرفته، حس کوتاه‌مدت بازار فعلا این است که اونس ممکن است نتواند به‌زودی محدوده 1280 دلاری را که در میانه مارس آزموده بود، دوباره امتحان کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها