عصر خودرو

فریال مستوفی و انریکه گرزونه، قائم مقام تنوا بررسی کردند:

استراتژی ایران برای دوران بحران رکود فولاد

عصر بازسازی واحدهای فولادی دنیا و رونق بازار روی

عصر بازار- فریال مستوفی یکی از تامین‌کنندگان منابع مورد نیاز برای هفت طرح فولادی و انریکه گرزونه، قائم‌مقام شرکت تنوا ایتالیا به این سوال پاسخ می‌دهند که صنعت فولاد ایران برای گذر از بحران رکود بازار فولاد باید چه استراتژی‌ داشته باشد؟

استراتژی ایران برای دوران بحران رکود فولاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، با توجه به اینکه در حال حاضر بازار فولاد مبتلا به رکودی جهانی شده و بسیاری از مواد معدنی دنیا تحت تاثیر سیاستگذاری چین و افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی قرار گرفته این سوال مطرح می‌شود که این رکود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و صنعت فولاد ایران برای گذر از این بحران باید چه استراتژی‌ای داشته باشد؟

    فریال مستوفی در قامت یکی از تامین‌کنندگان منابع مورد نیاز برای هفت طرح فولادی و انریکه گرزونه قائم‌مقام شرکت تنوا ایتالیا در میزگردی به زوایای چگونگی خروج از رکود بازار فولاد پرداختند. در ادامه خلاصه‌ای از این میزگرد که در شماره 172 هفته‌نامه تجارت فردا منتشر شده را می‌خوانید:

    انریکه گرزونه:
    * یکی از دلایل عمده رکود صنایع فولاد ناشی از رکود اقتصادی چین است که اغلب بازارها را تحت تاثیر قرار داده است. همین موضوع سبب شده صنعت فولاد و چشم‌انداز محصولات فولادی در دنیا امیدوارکننده نباشد.

    *در حال حاضر چین ظرفیتی حدود یک میلیارد تن دارد اما از این میزان ظرفیت در حدود 600 میلیون تن فولاد تولید می‌کند که چنین تولیدی ناشی از رکود در این کشور است. در حال حاضر کارخانه‌های خودروسازی آمریکا و اروپا به شکل مطلوبی در حال تولید هستند و در کارخانه‌هایی هم که با کیفیت بالا تولید دارند، گویای این است که میل سرمایه‌گذاری در این کشور بالاست. اما در اروپا همانند ایران وضعیت فولادهای ساختمانی مانند تیرآهن و میلگرد در حالت رکود است.

    * فکر می‌کنم بهتر است در ایران به دلیل اینکه سرانه مصرف فولاد کمتر از سرانه مصرف فولاد کل دنیاست، میزان تولید فولاد افزایش یابد و بازار مصرف این تولیدات می‌تواند در صنعت ساختمان و فولادهای با کیفیت بالا در خودروسازی باشد. سرانه مصرف فولاد در دنیا 300 تا 400 کیلو است و در ایران با نزدیک به 80 میلیون جمعیت تقریباً باید 30 میلیون تن نیاز داخلی افزایش یابد.

    *‌ در دنیا شاید به تعداد کمی کارخانه‌های جدیدالتاسیس در صنعت فولاد داشته باشیم و کارخانه‌هایی که الان فعال هستند، در حال بازسازی خود هستند و این بازسازی را در راستای ارتقای کیفیت تولیدات خود پیشه کردند و بر اساس آن مصرف انرژی خود را کاهش می‌دهند.

    *‌ برخی واحدها مدام درصدد بازیابی انرژی و رعایت ملاحظات محیط زیستی هستند و بیشتر در این زمینه تمرکز کرده‌اند تا با تکنولوژی‌های جدید فولاد را صنعتی پاک حفظ کنند. الان به نظرم اغلب شرکت‌های فولاد به دلیل کاهش تولید دچار مشکل شده‌اند و درصدد کاهش هزینه تولید خود هستند.

    فریال مستوفی:
    *‌ در صنعت فولاد تا سال 2018 رکود جریان دارد. در چنین فضایی برای فولادسازان تغییر سبک تولید از فولادهای ساختمانی به صنعتی حائز اهمیت قرار گرفته که دلیل آن هم افزایش تولید چین و صادرات آن است زیرا تمامی معادلات تولید شرکت‌ها را به هم زده است.

    *‌ چین صادرات صد میلیون تن به تمام دنیا را در کارنامه خود دارد و در این جریان محصولات فولادی ارزان خود را روانه بازارهای دیگر کرده است. به همین دلیل است که بقیه کشورها نمی‌توانند با وجود قیمت‌شکنی چین و پایین بودن قیمت در این بازار به رقابت بپردازند. در سایه این رکود تقاضا برای فولاد کاهش پیدا کرده و طبق پیش‌بینی‌ها این جریان تا سال 2018 ادامه خواهد داشت. در این میان چین هم قرار است تولیدش را تا حدود 100 تا 150 میلیون تن کاهش دهد.

    *‌ تولید فولاد در چین حدود یک میلیارد تن ظرفیت دارد. در سال‌های گذشته نزدیک به 800 میلیون تن تولید کرده و الان به تدریج قصد دارد تا حدود 150 میلیون تن تولید خود را کاهش دهد. از سال 2012 میزان رشد اقتصادی چین افول پیدا کرده و از سویی رشد متغیرهای کلان اقتصاد این کشور نیز هم‌راستا با افت رشد اقتصادی کاهش یافته است. همین موضوع تاثیر بسیاری در صنعت فولاد کشورها گذاشته و همان‌طور که می‌بینیم در صنایع معدنی دیگر مانند سنگ‌آهن، قیمت‌ها به شدت افت پیدا کرده است.

    *‌ قیمت نفت با قیمت فولاد رابطه مستقیمی دارد و هر زمانی که قیمت نفت کاهش می‌یابد، قیمت مواد معدنی و فولاد هم افت می‌کند و اینها همزمان با هم پیش می‌روند. البته باید گفت برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به برخی مواد معدنی دیگر وجود دارد. به طور مثال در بین فلزات پایه، فلز روی امیدوارکننده‌تر از بقیه فلزات پایه است.

    * با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر کاهش عظیمی در ذخایر روی در تمام نقاط دنیا ایجاد شده است عرضه روی در سال‌های آینده با محدودیت‌های جدی مواجه می‌شود، چندین معدن بزرگ روی به دلیل تخلیه ذخایر در سال‌های 2015 و 2016 از گردونه تولید خارج می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی دچار کسری خواهد شد و این کسری از سال 2014 آغاز شده است. از آنجا که روی فلزی است که برای توسعه صنعتی مهم است لذا مصرف آن رو به افزایش است و تقاضای جهانی روی از عرضه آن پیشی خواهد گرفت و در مقایسه با دیگر فلزات صنعتی در آینده رو به رشد خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها