عصر خودرو

بانک مرکزی، در پی افزایش سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد ایران

عصر بازار: اگر سرمایه گذار یا بازرگانی قصد انجام کسب و کار در مناطق آزاد را داشته باشید باید قوانینی که ویژه مناطق آزاد است را به طور کامل در نظر بگیرد.

بانک مرکزی، در پی افزایش سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از موج، اکنون که توافق تاریخی هسته ای پس از سال ها مذاکره نفس گیر و تلاش مذاکره کنندگان دولت یازدهم به دست آمده است، شرکت ها و بازرگانان اروپایی و آمریکایی و آسیایی در راه ایران هستند و برنامه ریزی می کنند تا پس از رفع تحریم ها روابط اقتصادی گسترده ای با ایران برقرار کنند.
    اکنون بانک مرکزی با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی، دستورالعمل واحدهای بانکی برون‌مرزی در مناطق آزاد را تصویب کرده است. در یک‌ هزار و دویست و پنجمین نشست شورای پول و اعتبار، دستورالعمل اجرایی ناظر بر تاسیس، فعالیت، نظارت و انحلال واحدهای بانکی برون‌مرزی در مناطق آزاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
    بنا بر اعلام بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار در این نشست و در چهارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر انقلاب، مبنی بر لزوم توسعه مناطق آزاد کشور و هم‌راستا با پیروزی های اخیر کشور در عرصه‌های بین‌المللی و با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل عملیات پولی و بانکی لازم برای توسعه مناطق یاد شده، دستورالعمل ناظر بر واحدهای بانکی برون‌مرزی در مناطق آزاد را تصویب کرد.
    بانکداری برون مرزی، انجام عملیات بانکی با پولی غیر از ریال ایران است که از طریق واحد بانکی مستقل یا ایجاد شعبه قابل انجام است. با اجرایی شدن مقررات، فصل دیگری در توسعه و گشایش عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد کشور و جلب سرمایه‌های خارجی گشوده خواهد شد.
    ایران دارای بنیان های حقوقی ویژه و گوناگونی است. گوناگون از این نظر که در ایران مجموعه ای از قوانین که تعداد آن ها زیاد است و به تقریب همه امور را دربرمی گیرند، وجود دارند. ویژه از این دیدگاه که هم حقوق مدرن و هم فقه سنتی در آن وجود دارد.
    قوانین فراوانی هم برای شرکت های داخلی و هم برای شرکت های خارجی وجود دارند. مانند قانون تجارت، قانون ثبت شرکت ها، مقررات صادرات و واردات، قانون کار، مقررات تامین اجتماعی، قوانین مالیاتی گوناگون، مقررات پشتیبانی از مالکیت صنعتی و معنوی، مقررات ورود اتباع بیگانه و اقامت و اجازه کار آن ها، قوانین بانکی و بیمه ای و... که بسیار زیاد هستند.
    به طور کلی دولت ایران، از حقوق قانونی شرکت های خارجی فعال در ایران، سرمایه گذاران دارای جواز، نمایندگی ها و شعبه های ثبت شده، تقریبا به همان گونه ای پشتیبانی می کند که از شرکت های ایرانی حمایت می کند. اگر میان ایران و کشور دیگر قرارداد دوجانبه همکاری اقتصادی وجود داشته باشد که کار برای شهروندان آن کشور در ایران آسان تر هم می شود.
    بهتر است شرکت ها برای انجام سرمایه گذاری و بازرگانی در ایران با قوانین و مقررات کشور، هرچه بیشتر آشنا شوند و حداقل با مقررات توسعه سرمایه گذاری خارجی و ثبت شرکت های خارجی، آشنایی خوبی پیدا کنند.
    یکی از نکات مهم، تفاوت قوانین و مقررات میان مناطق آزاد و سرزمین اصلی است. اگر سرمایه گذار یا بازرگانی قصد انجام کسب و کار در مناطق آزاد را داشته باشید باید قوانینی که ویژه مناطق آزاد است را به طور کامل در نظر بگیرد. - See more at: http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=1690652#sthash.QBWzIxjS.dpuf

    برچسب ها