عصر خودرو

نماینده ایران در هیات عامل اوپک:

ایران از ادامه رایزنی ها برای تثبیت بازار نفت حمایت می کند

عصر بازار- نماینده ایران در هیات عامل اوپک گفت: ایران با حمایت از هرگونه تلاش در جهت تثبیت بازار نفت و تشویق به همکاری میان اعضای اوپک و غیر اوپک، تولیدکنندگان را به مساعی جمعی از قبیل تداوم رایزنی ها تشویق می کند و پشتیبانی خود را از آن اعلام می دارد.

ایران از ادامه رایزنی ها برای تثبیت بازار نفت حمایت می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از وزارت نفت، حسین کاظم پور اردبیلی افزود: اجلاس دوحه که با شرکت جمعی از تولیدکنندگان نفت و با هدف تثبیت تولید نفت در ژانویه 2016تشکیل شده بود پس از 14 ساعت گفت و گوی پر تشنج، بدون حصول به نتیجه‌ای پایان یافت.

    وی اضافه کرد: تلاش مشترک قطر و ونزوئلا و دعوت از عربستان در روسیه و توافق حاصله بین این چهار کشور مبنی بر تثبیت تولید نفت در سطح ژانویه ٢۰١٦ و رایزنی‌های قطر و ونزوئلا با ایران و عراق در تهران و با بسیاری دیگر از کشورهای تولیدکننده به تشکیل جلسه 17 آوریل (یکشنبه، ٢٩ فروردین ماه) در دوحه انجامید.
    کاظم پور اردبیلی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره از این اقدام به عنوان گام اول، گرچه کوچک و دیر در جهت تثبیت بازار نفت حمایت کرده و با طرح شرایط ویژه کشورمان در رسیدن به سهم تولید قبل از تحریمهای ظالمانه تاکید داشته است.
    وی گفت: کشورهایی که تمام تلاش خود را درناکامی گفت و گوهای هسته‌ای ایران و 1+5 به کار گرفته بودند تا تحریم های ظالمانه بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران تداوم یابد، این بار خواستار توقف ایران در بازپس گیری سهم خود از بازار جهانی نفت شدند و در این توهم که ایران انتخابی جز پذیرش ادامه داوطلبانه تحریم ها ندارد پیشنهاد تثبیت تولید اعضا را در ژانویه 2016 مطرح کردند.
    وی با بیان اینکه در رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه و همچنین در مکاتبات رسمی درون اوپک و کشور میزبان، ایران بر مواضع اصولی خویش مبنی بر بازگشت به سطح تولید قبل از تحریم ها تاکید کرده است، اضافه کرد: مواضع ایران مورد پذیرش اکثر اعضای اوپک و غیر اوپک در سطح جهان بوده است. ضمن این که قصد حضور در پشتیبانی از تلاشهای مشترک اعضا به جهت تثبت بازار نفت را نیز داشته است.
    کاظم پور با بیان اینکه ما همواره برضرورت خروج عرضه اضافی نفت در بازار نه فقط از تاریخ ژانویه ٢۰١٦ بلکه ژانویه ٢۰١۰،‌٢۰١١، ٢۰١٢ و غیره به این دلیل که سبب اشباع بازار نفت شده تاکید داشته ایم، گفت: سهم ایران و لیبی به دیگران داده شده است.
    وی گفت: این کشورها از پذیرش از نظام سهمیه بندی میان اعضای اوپک خودداری کرده‌اند تا مشخص نشود چه کسی چه میزان تخلف می‌کند و حتی بیش از دو میلیون بشکه در روز به صورت مداوم به ذخیره مصرف کنندگان اضافه کرده‌اند و در شرائطی که دیگر ظرفیت عرضه اضافی نفت وجود ندارد ما را نصحیت به پذیرش و تلاش نکردن برای کسب سهم بازارمان می‌کنند و در کمال تعجب در این توهم باقی مانده‌اند که ممکن است ایران چنین موضعی را بپذیرد.
    نماینده ایران در هیات عامل اوپک تاکید کرد: ما با حمایت از هرگونه تلاش در جهت تثبیت بازار نفت و تشویق به همکاری بین اعضای اوپک و غیر اوپک، تولیدکنندگان را به تلاش جمعی از قبیل تداوم رایزنی ها تشویق کرده و پشتیبانی خود را از آن اعلام می داریم.
    به گزارش ایرنا، وزیران کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نتوانستد بر سر طرح فریز نفتی (تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه) به توافق برسند.
    18 کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه و عربستان دیروز (یکشنبه) در شهر دوحه پایتخت قطر گرد هم آمده بودند تا تولید نفت را تا اکتبر 2016 (مهر-آبان 95) در سطح تولید ماه ژانویه (دی-بهمن 1394 ) گذشته تثبیت کنند.
    قرار بود در نشست دوحه که سه ماه پس از توافق اولیه بهمن ماه گذشته اعضای اوپک و غیر اوپک با شرکت روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و قطر در همین شهر، برگزار شد، میزان تولید نفت جهان در سطح ماه ژانویه (دی- بهمن) تثبیت شود.
    علت اصلی شکست نشست دوحه کارشکنی عربستان و متحدانش و اصرار آنها بر حضور ایران در طرح فریز نفتی اعلام شده است؛ در واقع عربستان تلاش داشت که از طرح فریز نفتی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به ایران استفاده کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها