عصر خودرو

مدیرعامل ایران‌ایر:

مکاتبه یاتا با‌ کانادا برای خدمات‌دهی مجدد به ایران‌ایر

امسال ۴ فروند ATR در صورت تأمین مالی تحویل می‌گیریم

عصر بازار- مدیرعامل هما گفت: در صورت حل مسائل مربوط به فاینانس قرارداد خرید هواپیماهای ATR برای هما، امسال ۴ فروند از این هواپیماها تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

مکاتبه یاتا با‌ کانادا برای خدمات‌دهی مجدد به ایران‌ایر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، فرهاد پرورش امروز در حاشیه دیدار وزیر حمل و نقل فرانسه با وزیر راه و شهرسازی ایران اظهار داشت: ایران‌ایر و ایرفرانس امروز سند یادداشت تفاهم و همکاری امضا کردند.

    وی ادامه داد: هما از گذشته با ایرفرانس همکاری‌های مهندسی، بازرگانی و عملیاتی داشت که به واسطه فشارهای دولت آمریکا و تحریم‌های حمل و نقل هوایی ایران، ایرفرانس نیز نظیر بسیاری از شرکت‌های دیگر مجبور شد همکاری فنی خود را با هما قطع کند.

    وی گفت: پس از برجام، ایرفرانس مجوزهای لازم را اخذ کرد و طی برگزاری جلسات متعدد، تفاهم‌نامه‌هایی حاصل شد؛ امروز تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید مبنی بر اینکه همکاری‌ها به سال‌های قبل از تحریم برگردد و در بخش‌های فنی، عملیاتی، تعمیر قطعات، انتقال تکنولوژی و آموزش آنچه از قبل داشتیم تکرار شود.

    وی گفت: نیازمند این هستیم که فاصله و شکافی که به واسطه تحریم در بخش‌های آموزشی و فنی عملیاتی داشتیم، رفع کنیم.

    مدیرعامل ایران‌ایر درباره فروش بلیت مشترک با ایرفرانس توضیح داد: هما و ایرفرانس هر دو عضو یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) هستند، بنابراین در این حوزه سیستم مشترکی وجود دارد که تولید یاتا است که به دلیل تحریم، ما از این سیستم حذف شده بودیم، اما یاتا در حال تلاش است تا سیستم فروش بلیت مسافر، بارنامه بار و اتاق ICH را برای هما فعال کند.

    پرورش اظهار داشت: یاتا مؤسسه وابسته به کانادا است و کانادا در مذاکرات 1+5 نبوده است اما تبعیت می‌کند و یاتا در این‌باره پیگیر است؛ در مذاکرات اخیر با یاتا، آنها اعلام کردند در حال مکاتبه هستند تا به واسطه نتیجه برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، امکان خدمات‌دهی مجدد یاتا به ایران‌ایر فراهم شود.

    وی گفت: سیستمی در واحد بازرگانی ایرلاین‌ها وجود دارد که در حوزه بازرگانی، ایرلاین‌ها با همدیگر بلیت می‌فروشند، مثلاً بلیت تهران تا پاریس توسط ایران‌ایر صادر‌ و با هواپیمای هما پرواز انجام می‌شود و پس از آن از پاریس تا نقطه‌ای دیگر توسط هواپیما ایرفرانس انجام می‌شود، اما هما بلیتش را در ایران به آن مسافر می‌فروشیم که این نوعی تبادلات مالی است و در شرایط پساتحریم مجدداً این شرایط فراهم خواهد شد.

    مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد:‌ سال 2010 که از سوی یاتا تحریم شدیم، ایران‌ایر با 120 شرکت هواپیمایی دنیا ارتباط اینترلاین داشت‌ یعنی با همدیگر بلیت می‌فروختیم، که تحریم شدیم اما با فعال شدن این سیستم و همکاری ایرفرانس، این همکاری‌ها ارتقا می‌یابد؛ در این سیستم، شرایط 2 به 2 ایجاد کردیم و به طور مشترک از اتاق تهاتر استفاده می‌کنیم.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر با 80 درصد ایرلاین‌های دنیا شرایط فروش بلیت مشترک را احیا کرده‌ایم، اظهار داشت: برخی از شرکت‌ها نگرانی‌های تحریم را داشتند که قطعاً پس از برجام، این شرایط با آنها نیز برقرار خواهد شد.

    پرورش با بیان اینکه قرارداد ATRها در حال پیگیری است، گفت: امسال از این قرارداد 20 فروند، طبق برنامه چهار فروند آن وارد کشور می‌شود، البته به شرطی که مسائل فاینانس آن با تأمین مالی حل شود، ولی طبق تفاهم نامه 4 فروند از این هواپیماها امسال وارد کشور می‌شود.

    وی درباره سوخت‌گیری هواپیماهای هما در فرودگاه‌های اروپایی بیان کرد: 98 درصد مشکلات سوخت‌گیری هواپیماهای هما در فرودگاه‌های اروپا رفع شده است و فقط در سه ایستگاه عملیاتی دیگر هنوز مشکلاتی وجود دارد که آن هم ایستگاه‌هایی هستند که هنوز با شرکت‌های ارائه‌دهنده سوخت به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

    مدیرعامل ایران‌ایر افزود: فرودگاه‌های مختلف به شرکت‌های مختلف سوخت می‌دهند که در حال رایزنی هستیم این مشکلات رفع شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها