عصر خودرو

تحلیلگران:

نشست دوحه را فراموش کنید، تقاضا قیمت‌ها را بالا خواهد برد

عصر بازار- در شرایطی که گفت‌وگوها میان تولیدکنندگان بزرگ نفت در دوحه برای کنترل سطح تولید بی نتیجه مانده است، شرکت مشاور سرمایه گذاری سانفورد سی. برنشتین امیدهایی را در زمینه قیمت نفت مشاهده پیش بینی کرده و می‌گوید: رشد تقاضا ممکن است چرخه دیگری را ایجاد کند که به سرمایه گذاران اجازه دهد روی افزایش قیمتها سرمایه گذاری کنند. آنها صرفا باید یک دهه یا بیشتر صبر کنند.

نشست دوحه را فراموش کنید، تقاضا قیمت‌ها را بالا خواهد برد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، تحلیلگران برنشتین از جمله نیل بوریج در تحقیقی گفتند: اقتصادهای نوظهور تقاضای جهانی نفت را تا سال 2020 حدود 1.4 درصد افزایش خواهند داد که قوی تر از دهه گذشته خواهد بود.

    تقاضای نفت در سالهای 2030 تا 2035 به اوج خود خواهد رسید و قبل از اینکه سوختهای فسیلی به دلیل بهره وری بیشتر و افزایش خودروهای برقی در شراشیبی سقوط قرار بگیرند، راهی را برای افزایش نهایی قیمتها باز خواهند کرد.

    برنشتین در یادداشت خود افزود: ما هنوز معتقدیم قبل از افزایش تقاضا در سالهای 2030 تا 2035 یک چرخه بزرگ دیگر در نفت رخ دهد. با توجه به اینکه نفت شیل قبل از تقاضا در سراشیبی کاهش قرار خواهد گرفت، می‌تواند به یک دوره دیگر کمبود عرضه منجر شود و اوپک به یک نیروی قدرتمند در بخش عرضه تبدیل می‌شود؛ همانطور که در دهه 1970 این اتفاق افتاد.

    برنشتین افزود: جهان در حال حاضر به خوبی از نفت تامین است و این امر متوسط قیمت را بین 60 تا 70 دلار در هر بشکه تا پایان دهه جاری میلادی نگه خواهد داشت. قیمت نسبتا پایین نفت به مصرف بیشتر منجر می‌شود و رشد تقاضا از سال 2016 تا 2020 انتظار میرود که به بالاترین سطح از دوره 2001 تا 2005 برسد.

    پس از اینکه گفتگوی بین تولیدکنندگان نفت در دوحه برای مهار تولید و بالا بردن قیمت‌ها بدون توافق به پایان رسید، بهای نفت در بازار در معاملات امروز دوشنبه بیشترین کاهش یک روزه طی دو ماه گذشته را تجربه کرد.

    عربستان اعلام کرد که بدون مشارکت دیگر تولید‌کنندگان بزرگ نفت از جمله ایران در طرح فریز نفتی تولید نفت خود را تثبیت نخواهد کرد. اقتصاد‌های نوظهور رشد تقاضای جهانی نفت را از روزانه 94 میلیون و 600 هزار بشکه در سال گذشته میلادی به 100 میلیون بشکه تا سال 2020 و 108 میلیون بشکه در سال‌های 2030 تا 2035 خواهند رساند.

    تقاضای نفت در کشورهای توسعه یافته به دلیل بهبود بهره‌وری انرژی و رفتن مصرف‌کنندگان به سمت سوخت‌های جایگزین شروع به کاهش خواهد کرد و این مسائل رشد جمعیت و رشد اقتصاد را خنثی می‌کند.

    اگر تولید نفت شیل آمریکا قبل از اوج تقاضا به اوج خود برسد، جهان باید به سمت تولید نفت‌های پرهزینه‌تر همچون نفت در آب‌های عمیق و شن‌های نفتی کانادا بازگردد که این امر قیمت‌های بالاتر برای توجیه سرمایه‌گذاری را لازم می‌کند.

    برنشتین گفت: در چرخه‌های بزرگ سابق در دهه 1970 و 2000 میلادی، قیمت نفت که براساس تورم تنظیم می‌شد حدود 10 برابر شد.

    در بلندمدت تقاضای نفت تا سال 2100 به حدود 20 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت چرا که جهان از لحاظ بهره‌وری انرژی پیشرفت خواهد کرد و به سمت منابع انرژی که کربن کمتری دارند خواهد رفت.اگر این اتفاق رخ دهد نیاز به نفت کاهش خواهد یافت و رشد اقتصادی دیگر باعث رشد تقاضای نفت نخواهد شد.

    برنشتین در این یادداشت افزود: در مراحل اولیه توسعه، نیاز به نفت در انتقال از کشاورزی به تولید افزایش پیدا می‌کند. هرچقدر که کشورها ثروتمند‌تر، شهری‌تر و خدمات ‌محورتر می‌شوند، نیاز به نفت بر کاهش پیدا می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها