عصر خودرو

وزارت راه و شهرسازی به تردید‌ها پایان داد

۸ ماه از سال ۲۰۱۶، ۸ هواپیمای نو برای ایران

عصر بازار- با وجود نهایی شدن پیش قرار‌داد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای نو از شرکت ایرباس برای ایران‌ایر در طول هفته‌های گذشته تعلل در امضای قرار‌داد نهایی باعث ایجاد تردید‌هایی شد که شاید کل این قرار‌داد زیر سوال برود. موضوعی که براساس اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی صحت ندارد.

۸ ماه از سال ۲۰۱۶، ۸ هواپیمای نو برای ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پس از آنکه رییس جمهوری ایران در جریان سفر خود به فرانسه پیش قرار‌داد مربوط به خرید هواپیماهای جدید ایران‌ایر را به امضاء رساند و البته وزارت راه و شهرسازی چند روز بعد میزبان هیاتی رسمی از این شرکت فرانسوی در تهران شد، چند هفته زمان برده تا قرار‌داد مربوط به خرید این هواپیماها نهایی شود.

    مشکلات قراردادی که به نظر می‌رسد یک سوی آن رفع مشکلات موجود بر سر تامین مالی خرید این هواپیما و از سوی دیگر دریافت مجوزهای سیاسی مربوط به اجرای این برنامه باشد.

    پس از تعلل چند هفته‌ای برخی نسبت به نهایی شدن کل این قرار‌داد ابراز تردید کردند و هرچند مقامات وزارت راه و شهرسازی در چند مرحله به آن پاسخ دادند، اما همچنان سوال درباره‌ی چگونگی اجرای این طرح ادامه پیدا کرد. موضوعی که به نظر می‌رسد با اظهارات جدید اصغر فخریه کاشان – قائم مقام وزیر راه و شهرسازی – تا حدی زیادی پایان پیدا خواهد کرد.

    وی اعلام کرد: پیش قرار‌داد مربوط به خرید هواپیما از ایرباس 500 صفحه است که این حجم باید با جزییات مطالعه و نظرات طرفین در آن اجرایی شود. از این‌رو زمانی که برای نهایی شدن این قرار‌داد تاکنون طولانی شده امری طبیعی است و ما انتظار داریم تا یک ماه آینده قرار‌داد نهایی به امضای طرفین برسد.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که براساس تعهدات شرکت ایرباس هواپیماهای جدید را به ایران خواهد داد اعلام کرد: انتظار ما این است که تا پایان سال جاری میلادی بین پنج تا هشت فروند هواپیمای مسافرتی به کشور تحویل شود.

    با توجه به این‌که حدود هشت ماه تا پایان سال 2016 میلادی باقی‌مانده به نظر می‌رسد ایران خواهد توانست به طور میانگین هر ماه یک هواپیمای جدید به ناوگان خود اضافه کند تا برنامه مشترک خرید این هواپیماها رسما به اجرا در بیاید. پس از این سال نیز هواپیماهای بعدی ایران با توجه به نیاز کشور و طبق قرار‌داد هشت ساله منعقد شده تا پایان سال 2024 به کشور تحویل خواهند شد.

    طبق مدل اقتصادی توافق شده شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به شکل نقدی حدود 15 درصد از قرار‌داد 10.5 میلیارد دلاری خرید هواپیماها را پرداخت می‌کند و مابقی از سوی شرکت ایرباس به شکل فاینانس پرداخت شده و در قرار‌دادی 16 ساله بازپرداخت آن از سوی ایران انجام می‌گیرد.

    در کنار ایرباس شرکت‌های ایرانی مذاکره مستقیم خود با شرکت بویینگ را نیز از هفته گذشته برای فروش هواپیماهای جدید و همچنین انتقال تکنولوژی و قطعات یدکی آغاز کرده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها