عصر خودرو

بررسی جزئیات طراحی، فنی و ایمنی تارا که آن را در بازار متمایز می‌کند

نگاهی تازه به ستاره بازار خودرو ایران

عصر بازار- تارا جدیدترین محصول ایران خودرو است که در همه ابعاد از طراحی تا مشخصات فنی و ایمنی نوآوری های به روز و متفاوتی را برای بازار و صنعت خودرو به ارمغان آورده است.

نگاهی تازه به ستاره بازار خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در ادامه ضمن بررسی این نکات شما را با مهمترین نقاط تمایز و برتری این خودرو در بازار آشنا خواهیم کرد.

    شکل گرفته با الگوی ایرانی
    چهره تارا برخواسته از وقار و ظرافت یوزپلنگ ایرانی است که با هویتی جنگجو و تهاجمی الفیق شده است. تارا نخستین عضو پیرو زبان طراحی تازه بر پایه وقار و تهاجم در یک قاب است. تمامی مشخصه های در تلفیق با یکدیگر چهره ای نو در همه ابعاد را به نمایش می گذارند تا این هویت از صد ها متر دورتر، هویت آن را به نمایش بگذارند. هویت تارا برگرفته از فرهنگ و هنر ایرانی در کلیات و جزئیات نمای خارجی و کابین است. ستاره ای نوین از صنعت خودرو ایران که ردپای فرهنگ و هنر این مرز و بوم را در جزئیات به یدک می کشد. خطوط شخصیت در نمای جانبی هویتی مستقل به تارا بخشیده و خطوط زاویه دار چراغ های عقب آن نیز  ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دارد.

    جادار برای خانواده های ایرانی
    یکی از مهمترین مشخصه های تارا که آن را به خودرویی مناسب برای خانواده های ایرانی بدل می کند فضای بار است. علاوه بر فضای شگفت انگیز صندوق با خواباندن صندلی های عقب شما به حجمی بی انتها و کاربردی دست پیدا می کنید که بسیاری از ناممکن ها را ممکن می کند. این خودرو بزرگترین فضای بار در بین خودروهای هم کلاس با 640 لیتر حجم را دارد که میتواند 4 چمدان در سایز های بزرگ و متوسط را به واسطه ابعاد مناسب ارتفاع و عرض ورودی در خود جای دهد.

    ایمن از هر جهت
    استحکام بدنه تارا، فراتر از تکنولوژی های ایمنی متنوع آن به لطف استفاده از ورقه های فولادی دوفازی یا Dual Phase ، زره مدرن و مستحکمی بر تن تارا شکل داده است که از ساختار متفاوتی نسبت به ورقه های معمول فولادی بهره می برد و با ترکیب های شیمیایی متفاوت، مدرن ترین سازه همگام با تکنولوژی روز را برای اطمینان از اوج ایمنی شکل می دهد.

    جزء به جزء بدنه تارا با روشی مدرن، متفاوت و ایمن تر از گذشته به یکدیگر متصل شده است. تکنولوژی جوش سرد یا CMT روش صنعتی جدیدی برای اتصال قطعات بدنه تارا است که با اتصال قوص الکتریکی و گاز محافظ انجام می شود و در نتیجه استحکام بیشتر و کیفیت جوش بهتری را رقم می زند.

    سقف تارا با بهره گیری از تکنولوژی مدرن و تازه جوش لیزری یا Laser Welding به بدنه متصل می شود. در این روش جوشکاری حرارت اشعه لیزر با سیم جوش برخورد ی کند و با ذوب دقیق آن نقطه جوش کوچک و باریک با راندمان اتصال بسیار بالا را بوجود می آورد که در نهایت کمترین عیوب ظاهری در این روش روی سقف و بدنه وارد می شود به نوعی که به سختی می توان اثری از آن را مشاهده کرد.

    موفقیت در تست های ایمنی موسسات معتبر اروپایی در حضور بازرسین بین المللی در آزمون های تصادف از روبرو و تصادف جانبی گواهی بر ایمنی فراتر از استانداردهای داخلی است که بر پایشانی تارا حک شده است. مجموعه تکنولوژی های ایمنی فعال و ساختار متفاوت بدنه و شاسی تارا در مجموع آن را آماده هر آزمون در سطح بین المللی کرده است. تارا نخستین خودرو ایران مجهز به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC است. این تکنولوژی در هر لحظه با پایش مسیر و رفتار حرکتی خودرو از هر گونه انحراف از مسیر یا احتمال بروز حادثه به صورت هوشمندانه و فراتر از سرعت عمل راننده جلوگیری می کند. تارا در کنار این تکنولوژی از سیستم کنترل کشش TCS برای جلوگیری از هرزگردی لاستیک ها و همچنین سیستم کمکی حرکت در سربالایی HBA برای آغاز حرکت بدون کوچکترین حرکت خودرو به سمت عقب حتی در تندترین شیب ها نیز بهره می برد.

    تارا همگام با جدیدترین الزامات ایمنی بین المللی فراتر از نیازهای استاندارد های کشور، از طراحی دماغه با رعایت استاندارد تصادف با عابر پیاده در راستای بروز کمترین صدمه بهره می برد. این خودرو در تست آزمون ایمنی عابر پیاده (PST) از موسسات معتبر اروپایی موفق به کسب استاندارد های بین المللی ECE R127 و 78/2009/EC شده است. در این تست نقاط برخورد سر و پای عابر پیاده به سپر و درب موتور مورد بررسی قرار می گیرد. تارا در زمینه ایمنی عابرین پیاده از سه آزمون برخورد پا با سپر از طریق Flex PLI، برخورد سر با درب موتور با استفاده از Headform و برخورد پا با سپر با استفاده از TRL نیز سربلند بیرون آمده است.

    سامانه کنترل کشش یا TCS در هر لحظه به کمک سنسور های سرعت روی هر چرخ و در همراهی با سیستم ترمز ضد قفل ABS اگر متوجه هرزگردی یک یا چند چرخ خودرو بشوند برای جلوگیری از چرخش بیهوده تایر، با اعمال ترمز های مقطعی و یا کاهش قدرت ورودی به آن چرخ در راستای دستیابی به بهترین اصطکاک وارد عمل می شود. این سیستم به نوعی حرکت چرخ ها را با شرایط جاده سازگار می کند.

    سیستم هوشمند دستیار حرکت در سربالایی HSA با تشخیص شیب و درجه آن به محض فشردن پدال ترمز وارد مدار می شود و خودرو را در حالت ایستا قرار می دهد. برای شروع مجدد حرکت بزرگترین دغدغه حرکت خودرو به سمت عقب است اما در این مرحله HSA وارد مدار شده و بدون کوچکترین حرکت خودرو به سمت عقب امکان حرکت به سمت جلو را فراهم می کند.

    سیستم کنترل فشار باد تایرها یا TPMS در هر لحظه با رصد وضعیت فشار باد لاستیک ها شما را از سلامت و ایمنی آن ها اگاه می‌سازد و در صورت بروز مشکل در مواردی مانند فشار روی یک لاستیک یا کاهش فشار باد شما را از این مشکل آگاه می کند.

    قلبی مدرن  و به‌روز
    تارا از نسخه جدید پیشرانه نام آشنا با عنوان تازه TU5P نیرو می گیرد که بازده آن تا 7 درصد نسبت به نسخه قبلی این پیشرانه افزایش یافته و با استفاده از تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ ها وکنترل پیوسته CVVT با گذر موفقیت آمیز از تست های عملکردی در شرایط آب و هوایی متنوع آماده ورود به خیابان هاست. این قلب تازه نفس با منحنی یکنواخت تر گشتاور نسبت به نسخه پیشین مصرف سوخت بهینه تر و کمتری را نیز ارائه می کند.قلب جدید تارا علاوه بر قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر یک گام در زمینه استاندارد آلایندگی نیز فراتر رفته و قابلیت اخذ استاندارد یورو6 را دارد.

    گیربکس 5 سرعته تقویت شده تارا با قابلیت افزایش به نسخه 6 سرعته انتقال قدرت به محور جلو را با دامنه گشتاور بالاتر از نسخه های پیشین فراهم کرده و با انواع پیشرانه های جدید همپا می شود. سهولت بیشتر در تعویض دنده با این گیربکس تقویت شده حسی متفاوت از انتقال قدرت را به شما ارائه می کند.

    گیربکس دستی جدید تارا حسی روان با ارگونومی بالا در انتقال قدرت را القا می کند. تعویض نرم دنده ها حس سکون و آرامش را به ارمغن می آورد و با تکنولوژی روز و وزن کمتر تجربه ای جدید را پیش روی شما قرار می دهد که به لطف کاهش وزن گیربکس و سیستم تعویض دنده کابلی فراهم شده است. گیربکس تارا از مکانیزم بیاژامونت متشکل از ساچمه،فنر و پلانجر بهره می برد که در همراهی با تغییرات طراحی انگشتی تعویض دنده عملکردی نرم و متفاوت را به نمای شمی گذارد.

    بهره گیری از سیستم تعلیق Twist Beam در محور عقب موجب کاهش محسوس وزن تارا  و در نتیجه کمک به عملکرد فنی بهتر آن شده است. این سیستم به دلیل نحوه قرارگیری کمک‌فنرها و عدم نیاز به نصب میل‌موجگیر فضای عرضی زیادی نیاز ندارد و یکی از بهینه ترین سیستم های تعلیق در جهان است و اکسل عقب به واسطه آن یکپارچه شده می شود. تارا با بهره گیری از این سیستم تعلیق در محور عقب از قطعات سنگین ریخته گری بی نیاز است.

    سیستم کمکی فرمان تارا از نوع برقی و مستقل از موتور خودرو است که در نتیجه تا 85درصد در مصرف انرژی نسبت به نسخه های کمک هیدرولیکی صرفه جویی می شود. بهره گیری از این سیستم فرمان موجب کاهش محسوس مصرف سوخت و افزایش قابل توجه عمر این سیستم فرمان نسبت به نسخه های هیدرولیکی می شود. نرمی فرمان برقی در سرعت های مختلف تغییر می کند به گونه ای که در سرعت های پایین با نرمی بالا سهولت در رانندگی را به ارمغان می آورد و در سرعت های بالا با کاهش نرمی، مانوری ایمن امکان پذیر می شود. همچنین این سیستم فرمان در شرایط بحرانیSafe Fail  است و در صورت بروز مشکل در مدارهای الکتریکی، سیستم مکانیکی آن همچنان در مدار باقی خواهد ماند.

    امکاناتی برای یک سواری کامل
    تارا درب هایش را تنها به روی مالکش می گشاید! سیستم ورود بدون کلید Keyless این امکان را فراهم می کند تا تنها با همراه داشتن سوییچ خودرو بدون نیاز به استفاده از آن با فشردن کلید روی دستگیره، درب های خودرو را باز کنید. همچنین سنسور نور در هر لحظه با سنجش دقیق میزان نور، امکان روشن یا خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها  را فراهم می کند و سنسور باران سریعتر از شما برای روشن کردن برف پاک کن ها وارد عمل می شود.

    کابین تارا تلفیقی متفاوت و جذاب از صوت و تصویر را به واسطه بهره گیری از نمایشگر لمسی با رزولوشن 1024×600 برای شما به ارمغان می آورد. این سیستم مولتی مدیا با بهره گیر یاز پردازنده قدرتمند 6هسته ای با سرعت 1.2 گیگاهرتز با استفاده از سیستم عامل لینوکس راندمان گرافیکی بالایی دارد و از CPU مدل MALI 400 بهره می برد. این مولتی مدیا امکاناتی نظیر اندروید اتو برای سازگاری کامل با تلفن های همراه با سیستم عامل اندروید، Mirror Link جهت نمایش زنده صفحه تلفن همراه به همراه امکان تنظیم سیستم Daylight خودرو و چراغ های همراه تا منزل Follow Me را در اختیار شما قرار می دهد.

    برچسب ها