عصر خودرو

در مصاحبه با 'سی ان بی سی'

رئیس کل بانک مرکزی با ثابت نگه داشتن تولید نفت ایران مخالفت کرد

عصر بازار- 'ولی الله سیف' رئیس کل بانک مرکزی ایران شنبه شب در حاشیه اجلاس صندوق بین المللی پول در واشنگتن در مصاحبه با شبکه خبری 'سی ان بی سی' آمریکا، درخواست عربستان برای ثابت نگه داشتن تولید نفت ایران را منصفانه و منطقی ندانست.

رئیس کل بانک مرکزی با ثابت نگه داشتن تولید نفت ایران مخالفت کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سیف به 'سی ان بی سی' گفت که سهمیه صادرات نفت ایران در اوپک 2.4 میلیون بشکه در روز است؛ در شرایط تحریم این سهمیه تکمیل نشد و برخی از اعضای اوپک این عقب ماندگی را با افزایش تولید خود جبران کردند.

    سیف افزود: ' ایران سعی می کند تا عقب ماندگی خود از سهمیه اش را جبران کند و همین کار را خواهد کرد و جهت گیری اصلی اقتصاد ما نیز همین خواهد بود.' وی دیگر اعضای اوپک را مسبب سقوط 37 درصدی قیمت نفت دانست.
    رئیس بانک مرکزی گفت: 'درخواست توقف تولید را کشورهایی مطرح می کنند که مسئول نفت مازاد در بازار هستند. این کشورها بیشتر از سهمیه شان نفت تولید کرده اند که این منصفانه نیست.'
    سیف متذکر شد که این سخنان تنها نظر شخصی اوست و تصمیم گیری نهایی بر عهده بیژن زنگنه وزیر نفت خواهد بود.
    بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) امروز (یکشنبه) درشهر دوحه قطر گردهم آمده اند تا تلاش کنند طرح فریز نفتی (حفظ سقف تولید نفت در سطح ژانویه 2016) را برای کاهش عرضه نفت و بهبود قیمت ها تصویب کنند.
    توافق اولیه طرح فریز نفتی در ماه فوریه(بهمن-اسفند) 2016 بین کشورهای روسیه، عربستان، قطر و ونزوئلا حاصل شد. روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک و عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت عضو اوپک نقش اصلی را در عرضه بیش از تقاضای نفت به بازار و افت قیمت ها دارند. میزان اضافه عرضه نفت به بازار اکنون یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز برآورد می شود.
    عربستان سعودی از ماه ژوئن (خرداد-تیرماه) 2014 با هدف جلوگیری از سهم گیری نفت شیل (تولید نفت از ماسه های نفتی) از بازار جهانی نفت، افزایش تولید نفت را بدون هیچ اجماعی با دیگر تولیدکنندگان هم گروه خود آغاز کرد و با این اقدام قیمت های نفت را از 115 دلار در ماه ژوئن 2014 به 76 دلار در هر بشکه در ماه نوامبر همان سال کاهش داد.
    روند نزولی قیمت ها در سال 2015 تداوم یافت و قیمت هر بشکه نفت به سطح 30 دلار نیز سقوط کرد. اعلام توافق اولیه طرح فریز نفتی در ماه فوریه سال جاری میلادی، قیمت های نفت را 30 درصد بالا برد. قیمت های نفت در آستانه نشست دوحه به دامنه 40 تا 43 دلار رسید. مازاد عرضه نفت خام در بازارها موجب کاهش 70 درصدی قیمت آن از اواسط سال 2014 تاکنون شده است.
    بیژن زنگنه وزیر نفت با حمایت از طرح تثبیت تولید نفت (فریز نفتی) و برگزاری نشست دوحه گفته، ایران تحت هیچ شرایطی نمی تواند از حق و سهم تاریخی خود از بازارهای جهانی نفت خام صرف نظر کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها