عصر خودرو

عضو هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران اعلام کرد؛

نفع کل اقتصاد از عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا

عصر بازار- برمک قنبر پور عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: عرضه تمامی محصولات پتروشیمی در بورس کالا نه تنها به نفع صنایع پایین دستی است بلکه به سود صنایع بالادستی، مردم و کل اقتصاد و تولید کشور است باید از طرح وزارت صمت در این زمینه حمایت شود.

نفع کل اقتصاد از عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از سنا، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با مثبت ارزیابی کردن رویکرد وزارت صمت در خصوص عرضه کلیه محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ساماندهی بازار پتروشیمی، متغیرها و مولفه های زیادی دارد و یکی از آن ها به عرضه کلیه محصولات در بورس کالا مربوط می شود.

    قنبرپور افزود: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با اولویت تامین نیاز داخل البته در محصولاتی که التهاب نداشته و بدون سقف سهمیه هستند، اجرایی می شود تا میزان مازاد نیاز داخل، صادر شوند و این اقدام، رویه ای مثبت و بهینه را در بازار پتروشیمی رقم می زند.

    عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ادامه داد: موفقیت این طرح یعنی عرضه تمامی محصولات پتروشیمی که بازار آن ها فاقد التهاب بوده و بعضا عرضه زیاد و کافی دارند، زمانی محقق می شود که نظارت دقیقی در خصوص ورود کامل محصولات به بورس کالا وجود داشته باشد زیرا وقتی بحث حذف سهمیه بندی مطرح است، شاهد افزایش تقاضا در بازار هستیم که در طرح وزارت صمت، کف عرضه در خصوص این محصولات به میزان کل تولید شرکت هاست که در این صورت با رشد عرضه ها، کل تقاضای بازار پوشش داده می شود.

    طرحی به سود مردم و تولید

    قنبرپور خاطرنشان کرد: اغلب محصولات پایین دستی پتروشیمی در سبد مصرفی خانوارها وجود دارد و از این رو شفافیت در مبادلات این محصول و تامین کامل نیاز داخلی به طور حتم به سود مردم تمام می شود.

    به گفته او، در صورت عدم افزایش کف عرضه در بورس، تنها اتفاقی که می افتد این است که سود سرشاری نصیب پتروشیمی ها خواهد شد. از این رو برای موفقیت این طرح مهم، اول باید شاهد عرضه کلیه محصولات در بورس با هدف تامین نیاز داخل و تکمیل زنجیره ارزش باشیم و در ادامه کف عرضه بالا برود تا از رقابت بی مورد جلوگیری شود.

    وی ادامه داد: دستگاه نظارتی در کنار دستگاه اجرایی باید حضور مستمر داشته باشد و کارشناسی دقیقی انجام شود که طرح به صورت کامل عملیاتی و اجرا شود و به اهداف دست یابد.

    این عضو هیئت مدیره انجمن پلیمر با بیان این نکته که عملیاتی شدن این طرح نه تنها برای صنایع پایین دستی بلکه در میان مدت برای صنایع بالادستی و کلیت اقتصاد کشور مفید است، اظهار کرد: هر چه در مسیر تکمیل زنجیره ارزش هر کالایی به ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان مزیت اصلی رقابتی کشور، گام برداریم به معنای تولید ارزش افزوده و اشتغال بیشتر و بهبود و افزایش تولید ناخالص داخلی و در نهایت توسعه و پیشرفت اقتصاد است. لذا تاکید می شود این موضوع در بلند مدت و میان مدت کل اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار می دهد و به تک تک احاد جامعه کمک می کند.

    قنبرپور یادآور شد: در هر کالایی اگر نظارت اتفاق نیافتد و اختلاف قیمت داخلی و صادراتی از یک درصدی بیشتر باشد، رانت ایجاد می کند و ساده ترین مثال در این زمینه بنزین است. بنابراین در مورد هر کالایی اگر قیمت به درستی و متناسب با عرضه و تقاضا کشف شود، اقتصاد به صورت آزاد و رقابتی فعالیت می کند و این رویه برخلاف برخی مخالفت ها، از فساد، رانت و قاچاق جلوگیری می کند.

    وی در بخش پایانی صحبت های خود به موضوع صادرات اشاره و تاکید کرد: قطعا صادرات محصولات پتروشیمی بهتر از صادرات مواد خام است و نیت و هدف طرح وزارت صمت از طرح عرضه کلیه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، تکمیل زنجیره ارزش است چراکه تولید و صادرات محصولات پایین دستی ارزش افزوده بیشتری را ایجاد می کند. از این رو بهتر است مواد به میزان نیاز داخل در بورس عرضه شود و صنایع پایین دستی به میزان توانمندی و ظرفیت خود آن مواد را خریده و در چرخه تولید استفاده کنند تا پس از تکمیل زنجیره، مواد مازاد نیاز داخل صادر شود.

    برچسب ها