عصر خودرو

نقش سئول در آزاد کردن حساب بلوکه شده سفارت ایران

عصر بازار- اسناد دیپلماتیک طبقه بندی شده نشان می دهد که کره جنوبی نقشی میانجیگرانه در آزاد کردن حساب بانکی بلوکه شده سفارت ایران در سئول داشته است.

نقش سئول در آزاد کردن حساب بلوکه شده سفارت ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، اسناد دیپلماتیک طبقه بندی شده نشان می دهد که کره جنوبی نقشی میانجیگرانه در آزاد کردن حساب بانکی بلوکه شده سفارت ایران در سئول داشته است. به دنبال بحران گروگان گیری در سال 1979، دولت آمریکا این حساب را بلوکه کرده بود.

    در 19 نوامبر 1979 حدود 2 هفته بعد از وقوع بحران، واشنگتن حساب بانکی سفارت ایران در شعبه کره ای بانک آمریکا را مسدود کرد. سفارت ایران بلافاصله نسبت به این اقدام به سئول اعتراض کرد و خواستار بررسی این مسئله شد که آیا فریز حساب بانکی در یک کشور ثالث اقدامی قانونی است یا نه.

    بحران دیپلماتیک گروگان گیری در روز 4 نوامبر و پس از آن اتفاق افتاد که دانشجویان انقلابی با حمله به سفارت آمریکا در تهران ده ها تن از اعضای سفارت را به گروگان گرفتند. این بحران که 444 روز به طول انجامید، منجر به تحریم های مالی دولت آمریکا علیه ایران شد.

    بلوکه شدن حساب سفارت ایران در بانک آمریکا بخشی از تحریم های دولت آمریکا بود، اما کره جنوبی متعهد به حفاظت از سفارت خانه های خارجی و کارکنان آنها در داخل خاک خود بود. سئول پس از بررسی مقررات داخلی و بین المللی به این نتیجه رسید که این تحریم مالی غیرقابل توجیه است.

    سئول معتقد بود که بر اساس اصل حاکمیت سرزمینی که یک قاعده حقوق بین الملل است، شعبه بانک آمریکا در کره باید از مقررات این کشور پیروی کند و بر اساس کنوانسیون وین در زمینه روابط دیپلماتیک حساب سفارت ایران در این بانک نباید مشمول تحریم های واشنگتن شود.

    به علاوه، سئول معتقد بود که از نظر قانونی متعهد است اطمینان حاصل کند که سفارت ایران بدون هیچ گونه مشکلی فعالیت های دیپلماتیک خود را انجام دهد.

    بر اساس این ملاحظات، دولت کره جنوبی از سفارت آمریکا در سئول خواست تا بابت بلوکه شدن این حساب توضیحی ارائه دهد. سفارت آمریکا توضیح داد که تحریم «کمترین اقدام ممکن» برای حفاظت از منافع مردم آمریکا بوده است.

    بر اساس اسناد دیپلماتیک، در 21 نوامبر، تنها 2 روز پس از شکایت تهران به سئول، فریز این حساب بانکی برداشته شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها