عصر خودرو

گزارش ان بی سی

شکست نشست دوحه چه خطری دارد؟

عصر بازار- در بهترین حالت نشست امروز تولید‌کنندگان نفت در دوحه قطر انتظار می‌رود به یک توافق کلی برای تثبیت تولید منجر شود و اکنون با تصمیم دقیقه ۹۰ ایران برای شرکت نکردن در این نشست حتی این نتیجه معتدل در خطر به نظر می‌رسد.

شکست نشست دوحه چه خطری دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، وزیر نفت ایران اوایل روز گذشته اعلام کرد که هیچ نماینده‌ای از ایران در نشست دوحه حضور نخواهد داشت.

    در همین حال محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی و جانشین ولیعهد عربستان مجددا در مصاحبه با بلومبرگ تاکید کرد که این کشور تولید خود را تثبیت نخواهد کرد مگر اینکه دیگر تولید‌کنندگان از جمله ایران نیز این کار را انجام دهند.

    تحلیلگران می‌گویند: فریز نفتی تغییر ناچیزی در اشباع بازار جهانی نفت ایجاد خواهد کرد، اما ممکن است به کشورهای تولید‌کننده برای خرید وقت تا زمانیکه بازار باثبات شود کمک کند.

    منابع آگاه در دوحه به شبکه خبری ان بی سی گفتند: انتظارات در خصوص حصول یک توافق نسبی که به حمایت از قیمت‌ها و مدیریت انتظارات از بازار تا زمان نشست اوپک در ماه ژوئن کمک کند، بالا رفته است.

    قیمت نفت طی دو ماه گذشته به دلیل امید فراوان به نشست امروز کشورهای اوپک و غیراوپک و حصول یک توافق برای مهار افزایش تولید در سطوح ماه ژانویه افزایش قابل توجهی داشته است.

    اما تحلیلگران نفتی در حال حاضر می‌گویند بهترین توافقی که تولید‌کنندگان بر سر آن سازش کنند چیزی خواهد بود که بیشتر شبیه رئوس یک توافق نهایی به نظر می‌رسد.

    دانیل یرگین نایب، رییس موسسه مشاور آی اچ اس می‌گوید: لفاظی‌ها و بیانیه‌های زیادی پیرامون بازار نفت وجود داشته است، اما نکته اساسی که باید به آن توجه کنیم پول است. درآمد‌ کشورهای صادرکننده نفت می‌کنند واقعا کاهش یافته است. این امر مطمئنا چیزی است که کشورهای تولید‌کننده را دور یک میز جمع کرده است.

    یرگین افزود: در سال 2014 درآمد اوپک حدود یک تریلیون دلار بود. سال گذشته آنها نیم تریلیون دلار درآمد داشتند. امسال این کشورها در مسیر یک کاهش 20 درصدی دیگر در درآمد خود قرار دارند.

    این تحلیلگر بازار نفت خاطرنشان کرد: این امر یک فشار مضاعف روی کشورهای تولید‌کننده نفت ایجاد می‌کند. تصیمات بسیار سختی باید اتخاذ شود. بودجه‌ها باید کاهش پیدا کنند و رتبه‌های اعتباری پایین می‌آیند. خطر ناآرامی‌ها و مشکلات اجتماعی هم وجود دارد. فکر می‌کنم این امر فشار زیادی روی تولید‌کنندگان وارد و آنها را به پیدا کردن راهی برای ایجاد ثبات در بازار مجبور می‌کند.

    تحلیلگران انتظار دارند، اگر توافقی حاصل نشود و قیمت‌های نفت کاهش پیدا کند تاثیرات شدیدی در سرتاسر بازار‌های مالی در روز دوشنبه احساس خواهد شد.

    حلیمه کرافت، رییس استراتژی بازار در بازار سرمایه‌ آر بی سی می‌گوید: فکر می‌کنم آنها سعی دارند به نوعی اوضاع را بهبود ببخشند. آنها سعی خواهند کرد مطمئن شوند اوضاع بدتر از این نخواهد شد.

    جان کیلداف از موسسه اگین کاپیتال هم گفت: انتظار دارد که توافق احتمالی حاصل نشود و بدون ایران این امر محتمل به نظر می‌رسد.

    وی افزود: مبارزه بر سر سهم بازار ادامه خواهد داشت و تنها کشورهای ضعیف‌تر اوپک و تولید‌کنندگان نفت شیل آمریکا بهای آن را خواهند پرداخت.

    ادوارد مورس، تحلیلگر بازار در موسسه سیتی گروپ می‌گوید: اگر توافقی حاصل شود فاقد جزییات و تعهد خواهد بود. فکر می‌کنم در بهترین حالت یک توافق بسیار نرم حاصل خواهد شد.

    مورس افزود، این گروه همچنین اعلام خواهد کرد که یک دیدار بعدی نیز خواهد داشت، اما یک توافق الزام‌آور انتظار نمی‌رود.

    از زمانیکه روسیه، قطر، ونزوئلا در فوریه مشروط به حضور دیگر تولید‌کنندگان، برای فریز سطح تولید نفت خود توافق کردند، قیمت نفت حدود 55 درصد افزایش یافته است.

    الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه ظاهرا در یک جلسه پشت درهای بسته تحلیلگران انرژی اعلام کرده که توافق بیشتر در خصوص چارچوب و بدون جزئیات خواهد بود.

    کریس ویفر، عضو ارشد یک موسسه مشاور انرژی گفت: انتظار ندارم که شاهد یک توافق قاطعانه از نشست دوحه باشم. فکر می‌کنم واگذاری موضوع به یک توافق آتی بهترین نتیجه حاصل از این نشست باشد. واگذاری موضوع به آینده و امید به اینکه تعادل عرضه و تقاضا در بازار به اندازه کافی بهبود پیدا کند.

    در هفته‌های اخیر تمرکز روی تنش‌های بین ایران و عربستان بوده و این نگرانی‌ها زمانی که بن سلمان – جانشین ولیعهد عربستان – مشارکت این کشور در طرح فریز نفتی را به حضور دیگر کشورها از جمله ایران منوط کرد، بالا گرفت.

    این در حالی است که ایران در سوی مقابل مدت‌هاست که تاکید دارد از طرح کاهش تولید تبعیت نخواهد کرد. تهران در تلاش برای بازگشت به بازار جهانی نفت پس از لغو تحریم‌ها است.

    آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه مارس روزانه 400 هزار بشکه بالاتر از ابتدای سال 2016 بوده است و ایران می‌گوید که قصد دارد امسال در مجموع روزانه یک میلیون بشکه به تولید خود بیفزاید.

    بن سلمان به بلومبرگ گفته است که اگر طرح فریز نفتی وجود نداشته باشد عربستان از هر فرصتی برای فروش نفت استفاده خواهد کرد.

    مایکل کوهن، رییس تحقیقات بازار انرژی در موسسه بارکلی گفت: انتظار دارد مقامات نفتی عربستان قبل از ورود به دوحه یک طرح برای این نشست آماده کرده باشند.

    عربستان عامل اصلی تصمیم سال 2014 اوپک مبنی بر حفظ سطح تولید برای حفظ سهم بازار و بیرون راندن تولید‌کنندگانی همچون شرکت‌های نفت شیل آمریکا از بازار بود.

    این احتمال بسیار وجود دارد که تولید‌کنندگان حاضر در نشست دوحه این نشست را با یک توافق ظاهری ترک کنند تا قیمت‌ها بیش از این کاهش پیدا نکند، اما سلمان که فعالیت‌های نفتی عربستان را کنترل می‌کند یک مقام نسبتا ناشناس است و مشخص نیست که اگر ایران تولید خود را کاهش ندهد وی تا چه اندازه روی موضع خود پافشاری خواهد کرد.

    کوهن تاکید کرد: انتظار ندارد نشست امروز در دوحه بی‌نتیجه بماند و یک بیانیه مبهم محتمل‌تر به نظر می‌رسد، اما این بیانیه نسبت به سخنان تولید‌کنندگان نفت اهمیت کمتری خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها