عصر خودرو

جزئیات توافق تولیدکنندگان نفت در دوحه مشخص شد

عصر بازار- منابع رسمی می‌گویند: به نظر می‌رسد کشورهای تولید‌کننده نفت که در دوحه قطر گرد آمده‌اند به یک توافق در زمینه تثبیت تولید به منظور بالابردن قیمت‌ها (اولین توافق این‌ چنینی طی ۱۵ سال گذشته) نزدیک هستند.

جزئیات توافق تولیدکنندگان نفت در دوحه مشخص شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا ، پیش‌نویس توافق منتشر شده در دوحه که به رویت رویترز رسیده است نشان می‌دهد متوسط تولید نفت روزانه کشورها در هر ماه بالاتر از سطح ثبت شده در ژانویه امسال نخواهد رفت.

    در این پیش‌نویس آمده است: فریز نفتی تا اول اکتبر امسال اجرا خواهد شد و تولید‌کنندگان در ماه اکتبر مجددا در روسیه برای بررسی پیشرفت خود در مهندسی احیای بازار نفت گردهم خواهند آمد.

    توافق نهایی در خصوص این پیش‌نویس هنوز حاصل نشده است اما چند منبع بلندپایه در وزارتخانه‌های نفت کشورهای حاضر گفتند، معتقدند این توافق به دست خواهد آمد.

    اناس خالد الصالح، وزیر نفت کویت گفت که نسبت به حصول این قرار‌داد خوش‌بین است.

    همچنین یک نماینده دیگر حاضر در مذاکرات که خواست به دلیل حساسیت‌های سیاسی نامش فاش نشود، گفت: تنها یک پیشنهاد وجود دارد. تثبیت تولید در سطح ماه ژانویه تا ماه اکتبر. پیشنهاد این است که مجددا در ماه اکتبر گردهم آییم و وضعیت آینده را بررسی کنیم.

    همچنین یک منبع بلندپایه دیگر به رویترز گفت: ما در این زمینه توافق داریم.

    بیش از 12 کشور تولید‌کننده نفت در داخل و خارج اوپک حضور خود در نشست دوحه را به طور رسمی تایید کرده‌اند، اگرچه ایران به عنوان یکی از تولید‌کنندگان بزرگ اعلام کرده که در این نشست حاضر نخواهد شد، چرا که نمی‌تواند پیشنهاد تثبیت تولید را بپذیرد.

    در پیش‌نویس قرارداد آمده است: در جریان طرح فریز نفتی تولید‌کنندگان به مشورت در زمینه بهترین راه‌های تقویت بازار نفت ادامه خواهند داد و این قرار‌داد به روی دیگر کشورها برای پیوستن باز خواهد بود.

    در این پیش‌نویس ایجاد یک کمیته نظارت سطح بالا متشکل از دو وزیر نفت از کشورهای اوپک و دو وزیر از کشورهای بیرون اوپک ارائه شده که یک گروه کاری متشکل از کارشناسان به آنها کمک خواهند کرد.

    آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده اگرچه فریز نفتی یک گام قابل توجه برای تولید‌کنندگان نفت است اما تاثیر محدودی روی عرضه جهانی خواهد داشت و بعید است بازار قبل از سال 2017 متعادل شود.

    نقش ایران که خواهان افزایش تولید نفت خود پس از لغو تحریم‌ها است، یک مساله‌ی کلیدی است که گفت‌وگوهای دوحه را پیچیده می‌کند.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرده که ما به بعضی از اعضای اوپک و غیراوپک همچون روسیه گفته‌ایم که باید واقعیت بازگشت ایران به بازار نفت را بپذیرند. اگر ایران تولید نفت خود را در سطح فوریه ثابت نگه دارد به معنای این است که نمی‌تواند از لغو تحریم‌ها بهره ببرد.

    این در حالی است که عربستان علنا موضع سختی علیه ایران اتخاذ کرده است.

    محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در روزهای اخیر به بلومبرگ گفته است که این کشور تنها در صورتی که تمامی دیگر تولید‌کنندگان بزرگ نفت از جمله ایران با فریز تولید نفت خود موافقت کنند در این طرح مشارکت خواهد کرد.

    مشخص نیست که آیا عربستان در گفت‌وگوهای امروز روی موضع خود پافشاری خواهد کرد یا خیر.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها