عصر خودرو

رئیس سازمان خصوصی‌سازی:

عرضه ۲۰درصد از سهام سرخابی‌ها در بهمن‌ماه

عصر بازار- مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از قطعی‌شدن واگذاری سهام سرخابی‌ها تا ماه آینده خبر داد. حسین قربان‌زاده تأکید کرد: با پایان ارزشگذاری سهام هر دو باشگاه تا ۱۵روز دیگر و ارائه صورت‌های مالی باشگاه پرسپولیس در هفته جاری، سهام این دو باشگاه در بهمن‌ماه آماده عرضه خواهند شد. با این حال بعد از این واگذاری، مالکان باشگاه‌ها برای اجرای اصول حاکمیت شرکتی، مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا باید بیشتر تلاش کنند.

عرضه ۲۰درصد از سهام سرخابی‌ها در بهمن‌ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری، سابقه تلاش برای واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به ابتدای دهه80 بازمی‌گردد؛ از آن زمان تاکنون سهام این دو باشگاه بارها تا مرحله نهایی واگذاری پیش رفته اما هر بار بنا به دلایلی، برنامه واگذاری سهام آنها لغو شده است. اما این‌بار دولت در تلاش است تا طلسم واگذاری سهام این دو باشگاه را بشکند. آنطور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گوید سهام این دو باشگاه در بهمن‌ماه قطعا واگذار می‌شود.

    عرضه خرد سهام
    قرار است بخشی از سهام این دو باشگاه به‌صورت خرد به عموم از طریق فرابورس عرضه شود. گفته شده، منابع به‌دست آمده از طریق پذیره‌نویسی به هر دو باشگاه تزریق می‌شود. خبرهای دریافتی نشان می‌دهد سهام این دو باشگاه بعد از واگذاری، هفته‌ای یک‌بار در بازار پایه فرابورس، با دامنه نوسان یک‌درصد قابل معامله خواهد بود. برخی برآوردها حاکی است در صورت موفقیت‌آمیز بودن مرحله نخست پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها، رقمی بین 300تا 400میلیارد تومان نقدینگی جدید، از محل افزایش سرمایه، به روش صرف سهام، به هر دو باشگاه تزریق خواهد شد و این باشگاه‌ها می‌توانند از این طریق توان مالی خود را افزایش دهند. آخرین‌باری که سهام این دو باشگاه در فروردین ماه امسال ارزشگذاری شده بود، باشگاه استقلال1600 و پرسپولیس1800میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد. این ارزشگذاری براساس اعتبار یا ارزش برند این دو باشگاه انجام شده بود. البته سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گوید قرار است این دو باشگاه بار دیگر، برای فروش سهام در بهمن‌ماه، ارزشگذاری شوند؛ بعد از طی‌شدن مراحل این ارزشگذاری فرایند آماده‌سازی‌ سهام 2باشگاه برای عرضه به پایان می‌رسد و سرخابی‌ها آماده ورود به بازار سرمایه می‌شوند.

    عرضه قطعی در بهمن‌ماه
    رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ روز جمعه در مورد زمان قطعی واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به همشهری گفت: کار ارزشگذاری سهام سرخابی‌ها آغاز شده است و تا 15روز دیگر به پایان می‌رسد؛ همزمان قرار است باشگاه پرسپولیس نیز تا 15دی‌ماه صورت‌های مالی خود را به سازمان خصوصی‌سازی‌ ارائه کند. در نتیجه با پایان این دو مرحله سهام این دو باشگاه در بهمن آماده وگذاری می‌شود.
    حسین قربان‌زاده در پاسخ به این پرسش که بعد از واگذاری 20درصد از سهام این دو باشگاه در بهمن، چه کارهایی باید انجام شود تا نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا برای خصوصی‌سازی‌ در این دو باشگاه تامین شود، گفت: بحث کنفدراسیون فوتبال آسیا بحث نظام باشگاه‌داری و کنترل مالکیت باشگاه است، به همین دلیل بعد از این وگذاری باید تلاش‌های بیشتری انجام شود تا مسائل مدنظر این کنفدراسیون رعایت شود.
    او ادامه داد: بحث کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌عنوان یک نهاد ناظر، معطوف به پیشگیری از تبانی، فساد و تخلف در برگزاری مسابقات است و از این منظر بر اجرای مالکیت یگانه بر باشگاه‌های فوتبال تأکید دارد؛ زیرا مالکیت یگانه از تخلف و فساد در باشگاه‌ها جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود 2باشگاه در لحظات یا مسابقات حساس، تصمیم‌هایی نگیرند که به زیان سایر تیم‌ها باشد.
    قربان‌زاده با بیان اینکه برای خصوصی‌سازی‌ کامل در باشگاه‌های ورزشی باید تلاش کرد، ادامه داد: البته درنظر داشته باشید خصوصی‌سازی‌ یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد اما کاری که برای واگذاری سهام سرخابی‌ها انجام شده به‌معنای آن است که مسیر خصوصی‌سازی‌ این دو باشگاه آغاز شده است؛ موضوعی که برخی باشگاه‌های فوتبال در منطقه خاورمیانه حتی در مسیر آن هم قرار ندارند.
    او با ذکر مثالی توضیح داد: اگر دقیق‌تر نگاه کنیم مالکیت بسیاری از باشگاه‌های فوتبال در کشور‌های منطقه به‌طور مثال در عربستان، قطر و امارات به نوعی دولتی یا شبه‌دولتی است درحالی‌که برخی از این باشگاه‌ها در مسیر خصوصی‌سازی‌ نیستند اما روند اجرایی شده در باشگاه پرسپولیس و استقلال نشان می‌دهد که ما در مسیر اجرای نظام حاکمیت شرکتی در این دو باشگاه ورزشی قرارگرفته‌ایم و این فرایند ادامه خواهد یافت.

    ویژگی‌های عرضه
    قربان‌زاده درباره ویژگی عرضه سهام این دو باشگاه پرطرفدار در بازار سهام گفت: عرضه سهام این دو باشگاه در بازار سهام کمک می‌کند تا وضع مالی این باشگاه‌ها شفاف‌تر شود زیرا صورت‌های مالی این دو باشگاه باید در سامانه کدال منتشر شود و همین موضوع عملکرد اقتصادی آنها را در معرض قضاوت عمومی قرار می‌دهد. به‌گفته او همین روند فعالیت 2باشگاه را به سطح قابل‌ قبولی از نظر حاکمیت شرکتی خواهد رساند و به شفافیت عملکرد آنها کمک خواهد کرد.

    بلوک15درصدی هلدینگ خلیج‌فارس مشتری دارد
    به موازات آماده‌سازی‌ سهام پرسپولیس و استقلال، قرار است سازمان خصوصی‌سازی‌ در هفته جاری 3بلوک از سهام هلدینگ خلیج‌فارس را به‌عنوان دومین شرکت بزرگ ایران در بورس عرضه کند. طبق برنامه قرار است بلوک‌های یک و 2درصدی سهام این شرکت در روزهای 11و 12دی‌ماه و بلوک 15درصدی سهام آن در روز 15دی‌ماه در بورس واگذار شود. برآورد می‌شود این واگذاری بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ بورس لقب بگیرد زیرا هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس هم‌اکنون با ارزشی معادل 316هزار میلیارد تومان(11میلیارد دلار) بعد از فولاد مبارکه اصفهان دومین شرکت بزرگ بازار سهام ایران است. برآورد می‌شود ارزش کل بلوک‌های سهام قابل واگذاری 70هزار میلیارد تومان باشد. آنطور که دیروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ به همشهری خبر داده، بلوک 15درصدی سهام این شرکت یک خریدار جدی دارد که در روز عرضه، وارد رقابت برای خرید سهام این شرکت خواهد شد. حسین قربان‌زاده اما درباره هویت و نام خریدار اطلاعاتی ارائه نکرد. قرار است بعد از تکمیل این فرایند،  واگذاری بخشی از سهام پتروشیمی بندرامام و پتروشیمی الوند از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج‌فارس نیز در بورس عرضه شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو