عصر خودرو

هشدار وزیر نفت ایران به اعضای اوپک و غیراوپک

زنگنه: اگر مانع افزایش تولید نفت ایران شوند، یعنی در لغو تحریم‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده است

عصر بازار- وزیر نفت گفت: ما به اعضای اوپک و برخی کشورهای غیرعضو اوپک گفتیم که باید واقعیت بازگشت نفت ایران را به بازار درک کنند و اگر ایران بخواهد تولید نفت را در سطح ماه ژانویه تثبیت کند بدان معناست که هیچ اتفاقی در رفع تحریم‌های این کشور نیفتاده است.

زنگنه: اگر مانع افزایش تولید نفت ایران شوند، یعنی در لغو تحریم‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در شبکه خبر تأکید کرد: ازآنجا که قرار نیست ایران طرح فریز نفتی را امضا کند، بنابراین ضرورتی ندارد نماینده ایران در نشست دوحه حضور یابد.

    وی افزود : ما به این نتیجه رسیدیم که نشست دوحه برای کسانی است که می‌خواهند طرح فریز نفتی را امضا کنند و اگر می‌خواستیم نماینده‌ای از ایران در این نشست حضور داشته باشد برای این بود که حمایت خود را از این طرح نشان دهیم.

    زنگنه در این باره "انتشار خبر حاضر نشدن شما در این نشست سبب شد قیمت نفت بیش از یک دلار کاهش یابد" گفت: ممکن است هرگونه اتفاقی بیفتد، اما مهمترین موضوع برای ما این است که تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم از حق و سهم تاریخی خود از بازار نفت صرف‌نظر کنیم.

    وزیر نفت تأکید کرد: ایران تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند از حق و سهم تاریخی خود از بازارهای جهانی نفت خام صرف‌نظر کند.

    وی خاطرنشان کرد: طرح فریز یا منجمد کردن تولید نفت خام در سطح ژانویه 2016، در نشست چهارجانبه وزیران نفت و انرژی روسیه، ونزوئلا، قطر و عربستان فوریه امسال در دوحه مطرح شد، در این نشست تصمیم گرفته شد برای سامان دادن بازار و برای اینکه نبود تعادل میان عرضه و تقاضا از میان رود (هم‌اکنون بیش از 2 میلیون بشکه مازاد نفت در بازار وجود دارد) تولید نفت در سطح ماه ژانویه 2016 تثبیت شود.

    وزیر نفت تصریح کرد: در این طرح نخستین بار یک همکاری جدی، مؤثر و سازنده میان تولیدکنندگان اوپک و بخشی از تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان به وجود آمده است.

    وی گفت: روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت دنیا و یکی از تولیدکنندگان بزرگ غیرعضو اوپک پیش از این حاضر نبود با اوپکی‌ها همکاری کند و این آغاز همکاری مناسبی است، به‌تبعیت از مسکو برخی کشورهای دیگر غیرعضو اوپک نیز حاضر شدند با اعضای اوپک همکاری کنند.

    زنگنه افزود: «با کاهش قیمت نفت عده‌ای از اعضای اوپک اعتقاد داشتند که باید بازار را به حال خود رها کرد و این سازمان نباید درباره قیمت تصمیم بگیرد، اما هم‌اکنون اعضا به این نتیجه رسیدند که باید برای بهبود وضع بازار اقدامی کرد که این تصمیم گیری جای خوشامد دارد».

    وزیر نفت با تأکید بر اینکه ایران از طرح فریز نفتی حمایت می‌کند، اما آن را کافی نمی‌داند، یادآور شد: ما به اعضای اوپک و برخی کشورهای غیرعضو اوپک همچون روسیه که با ما در ارتباط بودند گفتیم که باید واقعیت بازگشت نفت ایران را به بازار درک کنند زیرا اگر ایران بخواهد تولید نفت را در سطح ماه ژانویه تثبیت کند بدان معناست که هیچ اتفاقی در رفع تحریم‌های این کشور نیفتاده است.

    وی بزرگترین خواسته ملت و دولت را اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریم‌ها دانست و با بیان اینکه مهمترین تحریم علیه ایران، تحریم نفت بود، اظهار کرد: در دوران تحریم مقدار صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم پیش از تحریم‌ها 2 میلیون و 300 تا 2 میلیون و 400 هزار بشکه در روز بود.

    وزیر نفت با ابراز اینکه ایران پیش از لغو تحریم‌ها در نشست‌های متعدد با اعضای اوپک و همچنین نوشتن نامه، بازگشت نفت ایران را به بازار یادآور شده بود و اعضای اوپک نیز این موضوع را منظور کردند، افزود: اعضای اوپک نیز به‌طور عمومی با بازگشت ایران به بازار نفت برخورد مثبتی داشتند.

    زنگنه بازگشت به بازار نفت را حق ایران دانست و با یادآوری اینکه ایران نقشی در  نامتعادل کردن بازار نداشته است و زمانی که بازار نامتعادل شده و عرضه بیش از تقاضا بوده است ایران حداقل تولید تاریخی خود را داشته است، تصریح کرد: انصاف و منطقی نیست و کسی هم نمی‌تواند از ایران چنین انتظاری داشته باشد که تحریمی خودخواسته بر خود تحمیل و با دست خود خودش را تحریم کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها