عصر خودرو

رویترز:

طرح فریز نفتی امروز در دوحه به توافق نزدیک شد + جزئیات پیش‌نویس

عصر بازار- در حالی که امروز برخی از اعضای اوپک و غیراوپک در دوحه قطر گرد هم می‌آیند تا در صورت توافق، تولید نفت خود را برای افزایش قیمت در سطح ژانویه و تا ماه اکتبر ثابت نگه دارند، منابع اعلام می‌کنند این طرح به توافق نزدیک شده است، رویترز جزئیاتی از پیش‌نویس توافق را نیز فاش کرد.

طرح فریز نفتی امروز در دوحه به توافق نزدیک شد + جزئیات پیش‌نویس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، برخی تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک امروز در دوحه قطر گرد هم می‌آیند، خبرها حاکی از آن است که آنها درباره طرح موسوم به «فریز نفتی» به توافق نزدیک شده‌اند، در صورتی که این توافق حاصل شود، نخستین توافق اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها طی 15 سال گذشته خواهد بود.

    براساس منابع پیش‌نویس توافق که در دوحه دست به دست می‌گردد، توسط خبرنگاران رویترز دیده شده است که براساس آن، تولید نفت خام کشورها باید در سطح ماه ژانویه ثابت نگه داشته شود.

    براساس پیش‌نویس توافقی که در اجلاس دوحه وجود دارد، طرح فریز نفتی باید تا اول اکتبر امسال ادامه یابد و تولیدکنندگان دوباره در اکتبر در کشور روسیه برای مرور پیشرفت‌شان و مهندسی دوباره کار، گرد هم می‌آیند.

    اگرچه هنوز توافق نهایی درباره پیش‌نویس حاصل نشده است، اما چندین مقام ارشد گفتند آنها بر این باورند که این توافق به نتیجه برسد.

    انس خالد الصالح وزیر نفت کویت گفت: «من به این توافق خوشبینم».

    نماینده دیگری که نخواست به دلیل حساسیت‌های سیاسی فاش شود، گفت: این تنها یک برنامه است؛ یعنی ثابت نگه داشتن تولید نفت از ژانویه تا ماه اکتبر و قرار است از ماه اکتبر به بعد نیز پیش برود.

    یک مقام ارشد دیگر این اجلاس به رویترز گفت: «ما در این زمینه توافق داریم».

    براساس این گزارش، بیش از 12 کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک در اجلاس دوحه شرکت کرده‌اند

    بر اساس این گزارش،‌تولیدکننده اصلی یعنی ایران گفته است که در این اجلاس شرکت نمی‌کند چرا که اجرای طرح فریز نفتی را برای کشورش قبول ندارد.

    طی اجرای طرح فریز نفتی، تولیدکنندگان باید مرتب بهترین روش اجرا را مشاوره کنند تا قیمت نفت در بازار افزایش یابد و نیز این توافق باید راهی برای باز شدن سایر راهکارها هم باشد.

    آژانس بین المللی انرژی روز سه‌شنبه گفت: طرح فریز باید گامی مهم برای تولیدکنندگان نفتی باشد و آن تنها محدود کردن عرضه نفت نخواهد بود و بعید است تا قبل از سال 2017  میزان عرضه بازار به تعادل برسد.

    نقش ایران در این اجلاس که به دنبال افزایش تولید نفت خود بعد از لغو تحریم‌ها است، بسیار کلیدی است و حتی می‌تواند مسیر گفت‌وگوهای دوحه را تغییر دهد.

    پیش از این بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفته بود: «ما به کشورهای اوپک و غیراوپک مانند روسیه گفته‌ایم که ما باید این واقعیت را بپذیریم که بازگشت ایران به بازار نفتی باید میسر باشد»، «اگر ایران تولید نفت خود را در سطح ماه فوریه ثابت نگه دارد، مفهوم آن این است که ما نمی‌توانیم از لغو تحریم‌ها بهره‌برداری کنیم».

    همچنین پیش از برگزاری اجلاس، عربستان موضع سرسختی علیه ایران اتخاذ کرده است. جانشین ولیعهد عربستان، محمدبن سلمان به بلومبرگ گفته است که عربستان در صورتی که ایران به طرح فریز نفتی نپیوندد، تولید خود را متوقف نخواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها