عصر خودرو

صندوق بین‌المللی پول همچنان تحت سیطره آمریکا و اروپا است

عصر بازار- اخیراً اصلاحاتی در ساختار تصمیم‌گیری صندوق بین‌المللی پول صورت گرفته اما این اصلاحات همچنان نتوانسته سطح نفوذ کشورهای اروپایی و آمریکایی را در این صندوق کاهش دهد.

صندوق بین‌المللی پول همچنان تحت سیطره آمریکا و اروپا است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، علی‌رغم اصلاحات صورت گرفته در ساختار صندوق بین‌المللی پول، آمریکا با داشتن حدود 17 درصد سهم در تصمیم‌گیری‌های این صندوق بیشترین تأثیر را دارد.

    برهمین اساس به گفته مارک ویس‌بروت در اصلاحات صورت گرفته آمریکا در تصمیم‌گیری‌‌های صندوق بین‌المللی پول سهم 16.73 درصدی داشته و سهم تمام کشورهای در حال توسعه به جز برزیل، روسیه، هند و چین در تصمیم‌گیری‌های صندوق بین المللی پول حدود 3 درصد کاهش یافته است.

    به گفته یکی از مقامات مؤسسه تحقیقات سیاست‌‌های اقتصادی از سوی دیگر به نظر می‌رسد سهم 2.35 درصدی چین در تصمیم‌گیری‌های این نهاد در برابر سهم 16.7 درصدی آمریکا بسیار ناچیز بوده و نمی‌تواند تغییرات قابل توجهی را در مدیریت این سازمان به وجود آورد.

    این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: از جمله دیگر چالش‌های موجود این است که آمریکا همچنان قدرت وتو در تصمیم‌گیری‌های این نهاد را دارد.

    وی تأکید کرد: تسلط وزرای اقتصاد کشورهای ثروتمند بر صندوق بین‌المللی پول ادامه خواهد یافت و وزارت خزانه‌داری آمریکا بیشترین تأثیر را در این صندوق خواهد داشت و این در حالی است که دولت‌ها حجم قابل توجهی از جمعیت جهان تأثیر بسیار کمی بر تصمیم‌گیری‌های صندوق بین‌المللی پول خواهند داشت.

    این عدم توازن قدرت در صندوق بین‌المللی پول می‌تواند منجر به آسیب سیاست‌های اجرایی برای کشورهای در حال توسعه باشد.

    به طور کلی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه با در دست داشتن سهم 63 درصدی از تصمیم‌گیری‌های صندوق بین‌المللی پول تأثیر بسزایی بر سیاست‌گذاری این صندوق خواهند داشت که اکثر این کشورها نیز جزو کشورهای توسعه یافته و ثروتمند هستند.

    تعدادی از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نیز که از نظر اقتصادی ضعیف هستند پیش‌بینی می‌شود که از رأی آمریکا پیروی کنند و همین امر می‌تواند به کشورهای ثروتمند یک جایگاه و سهم پایه‌دار در تصمیم‌گیری‌های عمده صندوق بین‌المللی پول بدهد.

    از سوی دیگر سهم تقسیم شده در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و  توسعه نیز بسیار نابرابر است به گونه‌ای که چین با داشتن 18.6 درصد از کل اقتصاد جهان که تقریباً برابر با سهم آمریکا از اقتصاد جهانی است در کنار جمعیت 4 برابری این کشور نسبت به آمریکا سهم بسیار کمتری در تصمیم‌گیری‌های صندوق بین‌المللی پول دارد.

    به طوری کلی در اصلاحات اخیر انجام شده تغییرات کمی در سهم کشورها در تصمیم‌گیری‌های صندوق بین‌المللی پول ایجاد شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها