عصر خودرو

مدیر صندوق سرمایه گذاری پیشگامان عنوان کرد:

توافق هسته‌ای؛ فرصتی بکر برای تمامی صنایع

عصر بازار- توافق هسته‌ای فرصت‌های بسیاری برای رشد تولید کشور فراهم می آورد که در مقایسه با تصور برخی بسیار ارزشمندتر از عدم توافق است، بنابراین سود اهالی بازار سرمایه همسو با سود کشور در یک توافق درست و پایاپای است.

توافق هسته‌ای؛ فرصتی بکر برای تمامی صنایع
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا؛ "حسین عبدی"، مدیر صندوق سرمایه گذاری پیشگامان با بیان این مطلب، به مذاکرات وین و تاثیر آن بر روند معاملات بورس اشاره کرد و به پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: نتیجه مذاکراتی که اکنون خبر آن در بین فعالان بازار سرمایه داغ شده است، نمی تواند خارج از دو سناریو باشد.

    وی افزود: اگر دولت و تیم مذاکره کننده برجام به نتیجه‌ای مثبت در مذاکرات دست پیدا کنند به طور حتم شاهد رفع تحریم‌ها در برخی از صنایع و بخش‌های اقتصادی کشور خواهیم بود.

    عبدی به حساسیت گشایش‌های اقتصادی در معاملات بازار سهام اشاره کرد و اظهار داشت: در صورت عدم توافق در مذاکرات برجام، احتمال افزایش نرخ ارز وجود دارد که برای مدتی موقت باعث ایجاد روند مثبت در معاملات صنایع صادرات محور بازار خواهد شد.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، سهامداران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که روند مثبت معاملات بورس تحت تاثیر مذاکرات بی‌سرانجام برجام موقتی است و نمی تواند به صورت دائم ادامه دار باشد.

    وی با بیان اینکه اما گشایش های اقتصادی زمینه ایجاد بهره وری در تولید، پیش بینی پذیری اقتصاد و گشایش تسهیلات را فراهم خواهد کرد، افزود: در صورت وجود نگاه عمیق به صنایع صادرات محور به این نتیجه خواهیم رسید که صنایع صادرات محور و صنایعی مانند فلزات اساسی و پتروشیمی که جزو صنایع مادر محسوب می شوند، در بلندمدت از گشایش های اقتصادی منتفع خواهند شد.

    عبدی با بیان اینکه این مسایل در کنار یکدیگر تسهیل کننده امکان صادرات در کشور هستند، گفت: در صورت گشایش های اقتصادی شاهد آزاد شدن منابع بلوکه شده بانک ها در سر تا سر اروپا خواهیم بود که این موضوع به مراتب بر روند معاملات بازار سهام تاثیرگذار هستند.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه توافق در مذاکرات وین می تواند به تاثیر منفی در برخی از شرکت‌ها منجر شود، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که تاکنون قیمت سهام آنها با نرخ تسعیر ارز تغییر پیدا می‌کرد از این به بعد فعالیت آنها تحت تاثیر اقتصاد کشور قرار می‌گیرد، این اتفاق برای شرکت هایی که معاملات آنها در بورس دارای شفافیت نیستند چندان جالب نخواهد بود.

    به گفته وی، نتیجه گشایش اقتصادی در صنایعی مانند خودرو، بیمه و شرکت های صادرات محور با اثر مثبت همراه خواهد بود.

    عبدی اظهار داشت: از سوی دیگر در صورت عدم نتیجه مثبت در مذاکرات برجام، بازار سرمایه برای مدتی نسبت به آن واکنش مثبت نشان می دهد؛ چراکه فعالان بازار چنین تصوری را دارند که نرخ ارز و نرخ تورم به اعدادی بالاتر دست پیدا می کند و بورس هم وابسته به این دو نرخ، رشد بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: در صورت عدم گشایش اقتصادی، دولت تحت تاثیر کسری بودجه به قیمت‌گذاری هایی روی می آورد که منجر به کاهش حاشیه سود صنایع اصلی بازار خواهد شد.

    وی ادامه داد: توافق در برجام ضمن بهره وری در تولید و گشایش در تسهیلات مالی، صادرات و واردات منجر به آزاد شدن منابع بانک ها خواهد شد که از این اتفاق در بلندمدت به عنوان اقدامی مثبت یاد می شود.

    عبدی به علت روند نزولی حاکم در بازار اشاره کرد و افزود: شرایط فعلی حاضر در معاملات بازار ناشی از وجود ابهام در کشور است، ابهام همیشه منجر به ترس سهامداران در بازار می شود که با رفع آنها می توان شاهد روزهایی معقول در معاملات بازار بود.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: ابهام موجود در بازار ناشی از کسری بودجه، سیاست گذاری دولت برای سال ١٤۰١ و نیز مذاکرات برجام است که روند معاملات بورس را با ایجاد چنین وضعیتی همراه کرده است.

    وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار شاهد تعداد زیادی از سهام ارزنده در بازار برای سرمایه گذاری هستیم، افزود: تحولات و سیاست‌گذاری خوبی در بازار شکل گرفته است که این امر باعث می شود تا سهامداران صبور نتیجه خوبی را از این بازار کسب کنند.

    برچسب ها