عصر خودرو

سیف:

اقتصاد ۱.۴ تریلیون دلاری ایران پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی ایران با اشاره به پتانسیل های بالای اقتصاد ۱.۴ تریلیون دلاری ایران گفت: ایران پتانسیل مصرف ترکیه، ذخایر نفتی عربستان، ذخایر گازی روسیه و ذخایر معدنی استرالیا را در خود جمع کرده است.

اقتصاد ۱.۴ تریلیون دلاری ایران پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در جریان سفر به واشنگتن با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی کرد.

    سیف در این سخنرانی پس از بیان مقدمه ای در خصوص برجام گفت: «در طی 2 سال گذشته، ما پیشرفت های قابل توجهی در برقراری مجدد ثبات در بعد اقتصاد کلان، ارتقاء مدیریت مالی، تقویت نظام بانکی، تثبیت بازار ارز، افزایش رشد و ارتقاء اصلاحات ساختاری داشته ایم. ما به همه این دستاوردها در دورانی دست یافته ایم که تحریم های یکجانبه علیه ایران ادامه داشته است. این همچنین نشان می دهد که بر خلاف ادعاهای بی اساس تحریم ها ما را به پای میز مذاکره یا مصالحه برسر حقوق قانونی مان نکشانده است.»

    وی افزود: «نتیجه این تلاش ها بسیار مثبت بود، اما در سال 16-2015به دلیل افت شدید قیمت نفت و اتخاذ رویکرد منتظر ماندن برای بهتر شدن شرایط از سوی مصرف کنندگان و سرمایه گذاران، رشد اقتصادی متوقف شد. اما انتظار داریم رشد اقتصادی در سال 17-2016 به حدود 5 درصد برسد. تورم به زیر 12 درصد رسیده و پیش بینی شده که این رقم تا پایان سال 2017 تک رقمی شود.»

    سیف با اشاره به تلاش های بانک مرکزی برای مقابله با چالش های پیش روی نظام بانکی ایران گفت: «بانک های دولتی و خصوصی از نظر ساختاری بازسازی شده  و مجددا به آنها سرمایه تزریق شده تا از نظر مالی قوی تر شوند. موسسات مالی سایه متعهد شده اند که ادغام شوند و برای دریافت مجوز بانک شدن درخواست دهند. وام های بازپرداخت نشده به دقت مورد رصد قرار گرفته و گام های بیشتری برای بازپرداخت آنها و تقویت ترازنامه های بانکی انجام خواهد شد. ما با کمک صندوق بین المللی پول در حال رویارویی با این مشکلات هستیم و همچنین در حال تقویت اختیارات نظارتی بانک مرکزی و تعمیم آنها به همه بانک ها و موسسات اعتباری هستیم.»

    «هرچند کاهش تراکنش های مالی بین المللی بین ایران و بانک های خارجی تاثیری منفی بر ارائه خدمات داشته، اما بانک مرکزی برای اطمینان حاصل کردن از اقدامات صحیح مدیریت ریسک و تبعیت از استانداردهای بین المللی، از جمله در زمینه مدیریت بانکی، مقابله با پولشویی و تبعیت از مقررات کمیته بازل در حال تقویت نظارت های خود بر عملکرد بانکهاست. به علاوه، بانک های ایرانی به نحو رو به افزایشی در حال تهیه اظهاریه های مالی خود مطابق با استانداردهای گزارش دهی مالی بین المللی هستند.»

    من اطمینان دارم که بسیاری از شما از پتانسیل اقتصاد ایران با جمعیتی حدودا 80 میلیون نفری آگاهی دارید. ما نیروی کاری جوان و تحصیلکرده داریم. اقتصاد ایران همچنین دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است و از نظر تولید ناخالص داخلی هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود. اقتصاد 1.4 تریلیون دلاری ایران بسیار متنوع است و از پایه صنعتی داخلی گسترده ای بهره مند است. همانطور که در جای دیگری اشاره کرده ام، ایران پتانسیل مصرف ترکیه، ذخایر نفتی عربستان، ذخایر گازی روسیه و ذخایر معدنی استرالیا را در خود جمع کرده است.»

    سیف در ادمه گفت: در طی 25 سال گذشته، کشور ما 5 برنامه توسعه را پشت سر گذاشته و میلیاردها دلار سرمایه گذاری از بیش از 50 کشور جهان در زمینه های انرژی، پتروشیمی، معدن، صنعت فولاد، مخابرات، خودروسازی، داروسازی و سایر بخش ها جذب کرده است. ایران همچنین دارای پتانسیل سرمایه گذاری بالایی در فن آوری اطلاعات و صنعت هوانوردی است.»

    «تا به اینجا، من به شکل بسیار مختصر درباره فرصت های فراوانی که کشورم برای سرمایه گذاران احتمالی در حوزه های مختلف پیشنهاد می دهد صحبت کردم. اجازه بدهید تصویری هم از آنچه در 3 ماه گذشته یعنی از زمان اجرای برجام اتفاق افتاده به شما بدهم: تقریبا هیچ چیز.»

    «بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد شده اند که تمام اقدامات اداری و مقرراتی لازم را انجام دهند تا از لغو موفقیت آمیز و موثر تحریم ها که ایران را قادر می سازد مجدد به بازارهای بین المللی بپیوندد، اطمینان حاصل کنند. ما آنچه را که اتفاق افتاده تقلیل نمی دهیم. اقداماتی انجام شده  نظیر صدور دستور العمل هایی از جانب اداره کنترل دارایی های خارجی، سفرهای اخیر مقامات خزانه داری آمریکا به کشورهای دیگر برای تشویق جامعه مالی نسبت به همکاری با ایران، صدور مجوزهای کلی و خاص برای تشویق تعامل با ایران در زمینه تجارت و سرمایه گذاری. اما پس از گذشت 3 ماه مشخص شده که این اقدامات ناکافی بوده است. به طور کلی، ما قادر به استفاده از دارایی های بلوکه شده مان در خارج از کشور نیستیم.»

    رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: «در این زمینه، تلاش هایی جدی توسط شرکای ما انجام شده تا به اجرای برجام کمک کنند. به نظر من، آنها به تعهدات خود عمل نکرده اند. اگر بر اساس گفته شرکایمان، این رفتار ماست که مانع از تعامل بانک های بین المللی با ما می شود، آنها قبل از اجرای برجام کاملا از اقدامات ما آگاهی داشتند. ما رفتارهایمان را تغییر نداده ایم. آنهابرجام را امضا کردند تنها به این خاطر که ما به تعهداتمان عمل کنیم و در زمینه آنچه که ایران مسئول آن است هیچ کاری انجام ندهند. این صحیح نیست. این بیان غلط واقعیات است. آنها باید هر کاری که لازم است برای عمل به تعهدات انجام دهند. اگر این به معنای برقراری ارتباطات چهره به چهره بیشتر با بانک های بین المللی است تا به آنها اطمینان داده شود که به خاطر کار با ایران جریمه نخواهند شد، اگر این به معنای تغییر در قوانین و مقررات برای دسترسی به سیستم مالی آمریکاست، هر کاری که لازم است، آنها باید انجام بدهند. در غیر این صورت، برجام بر اساس مفادش از هم خواهد پاشید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها