عصر خودرو

عضو کمیسیون انرژی پیشنهاد داد؛

تهاتر برای تسویه بدهی‌های مربوط به گاز وارداتی ترکمنستان

عصر بازار- مسئولان وزرات نفت برای تسویه بدهی‌های خود با ترکمنستان از ساز و کار تهاتر استفاده کند.

تهاتر برای تسویه بدهی‌های مربوط به گاز وارداتی ترکمنستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا،عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به کسری گاز در کشور و راه‌های جبران این کسری در زمستان، گفت: سال‌های گذشته، بین 45 تا 50 میلیون مترمکعب از ترکمنستان گاز وارد کشور می‌شد که به‌دلیل بدهی بابت واردات سنوات قبل اکنون دیگر چنین امکانی وجود ندارد.

    رمضانعلی سنگدوینی ادامه داد: با توجه به اینکه تولید داخلی طی چند سال گذشته افزایش نداشته و سالانه با حدود 9 درصد افزایش مصرف رو به رو هستیم. عدم واردات از ترکمنستان هشداری برای مسئولان است چراکه اگر گاز ترکمنستان وارد نشود احتمال قطعی گاز در زمستان وجود دارد.

    وی با بیان اینکه عدم واردات گاز از ترکمنستان مساوی با احتمال قطعی گاز در استان‌های شمالی همچون گلستان، گیلان و حتی بخشی از خراسان شمالی است از وزیر نفت خواست در فرصت باقی مانده برای توافق با ترکمنستان فکری اساسی کند.

    نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر در زمستان گاز قطع شود برق نیز قطع خواهد شد، پیشنهاد تهاتر را به مسئولان وزراتخانه نفت برای تسویه بدهی‌های خود به ترکمنستان داد.
    سنگدوینی بر ضرورت صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در  سراسر کشور به منظور کاهش مصرف تاکید کرد و افزود: متاسفانه بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت و بالا بردن بازدهی وسایل گرمایشی و سرمایشی جدی گرفته نمی‌شود و مسئولان دولت کنونی نیز همچون دولت سابق نیز برای این مهم برنامه‌ای ارائه نکرده‌اند. 

    عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: افزایش بازدهی دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی بر عهده وزارت صمت است چراکه اکنون بازدهی بخاری‌ها کم است اما اگر کیفیت این وسایل بالا رود بهره‌وری به  60درصد رسیده و انرژی بسیاری ذخیره خواهد شد علاوه بر اینکه مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید بازدهی بخاری‌ها بالا رود

    برچسب ها