عصر خودرو

وزیر نفت خبر داد

شرکت‌های تولید و اکتشاف در ایران تشکیل می‌شوند

عصر بازار- وزیر نفت از برنامه وزارت نفت برای تشکیل شرکت‌های پیمانکار عمومی GC و ایجاد شرکت‌های تولید و اکتشاف E&P در کشور خبر داد.

شرکت‌های تولید و اکتشاف در ایران تشکیل می‌شوند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در همایش «صنعت نفت دانش بنیان تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، اظهار داشت: صنعت نفت از همان ابتدای ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی کردن آنها را در دستور کار قرار داد.

    وی افزود: در بند دو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیشتازی دانش بنیان مورد تأکید قرار گرفته که در این راستا وزارت نفت همکاری‌ها و قراردادهای متعددی را با بخش دانشگاهی تعریف و آغاز کرد.

    وزیر نفت گفت: عده‌ای تصور می‌کند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با عملی شدن برجام کند می‌شود در حالیکه این موضوع برعکس است و اجرای این سیاست‌ها در شرایط پس از تحریم‌ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

    زنگنه با بیان اینکه نباید نقش فناورانه دانش بنیان را در صادرات نادیده بگیریم، گفت: گاهاً می‌بینیم که ما کالایی را به بخشی از جهان صادر می‌کنیم اما نمی‌توانیم در دراز مدت در آن بازار بمانیم و بازار را پس از مدتی به رقبا تحویل می‌دهیم مشکل اصلی در این زمینه این است که به فناوری‌های دانش بنیان در صادرات توجه نداریم.

    وی بیان کرد: در 10 سال اخیر در حوزه نفت بازرگانانی فعال شدند که حتی یک بشکه نفت هم تولید نمی‌کنند اما ارقام صدها میلیارد دلاری بازرگانی نفت آنها با شرکت‌های تولیدکننده نفت قابل رقابت نیست.

    وزیر نفت با بیان اینکه امروزه توانایی فاینانس پروژه‌ها یک کار دانش بنیان است، گفت: عده‌ای فکر می‌کنند فاینانس یک پروژه کار ساده‌ای است و بعضاً می‌گویند تمامی کارها را انجام دادیم و فقط انجام فاینانس باقی مانده درحالیکه وقتی فاینانس یک پروژه اتفاق نیفتد یعنی هیچ کاری انجام نشده است.

    زنگنه افزود: ما فعالیت‌های دانش بنیانمان را در بخش بالادستی و در خصوص ازدیاد برداشت از مخازن نفتی با بهترین دانشگاه‌ها قرارداد بستیم تا مباحث افزایش بازیافت نفت از مخازن را با همکاری ده‌ها استاد و صدها دانشجو پیگیری کنیم.

    وی بیان کرد: حتماً در اجرای قراردادهای جدید نفتی در کنار شرکت‌های خارجی از این شرکت‌های ایرانی دانش بنیان استفاده خواهد شد تا انتقال فناوری صورت بگیرد که ارزش اولیه این قراردادها بیش از هزار میلیارد تومان است.

    وزیر نفت با تأکید براینکه باید پیمانکارهای عمومی در صنعت نفت داشته باشیم، گفت: از سال 76 به دنبال آن بودیم که شرکت‌های پیمانکار عمومی در صنعت نفت ایجاد کنیم تا اینکه موفق شدیم شرکت پتروپارس را تشکیل دهیم و شرکت‌های مپنا و سراب نیز با همین دیدگاه تشکیل شدند.

    زنگنه افزود: شرکت‌های GC یا پیمانکارهای عمومی مبتنی بر شرکت‌های دانش بنیان هستند و باید برای ایجاد شرکت‌های E&P تلاش کنیم.

    وی تصریح کرد: ایجاد شرکت‌های E&P مورد توجه قرار گرفته که قرار است در قراردادهای جدید نفتی در کنار شرکت‌های بزرگ نفتی حضور یابند، عده‌ای با این کار شاید حدود 10 سال مخالفت کنند اما در نهایت می‌آیند می‌گویند که نظر ما هم همین بوده است. مثال آن را در ایجاد شرکت پتروپارس در سال‌های گذشته شاهد بودیم که عده‌ای می‌گفتند نباید این کار را کرد اما بعدها گفتند که خودشان ایده ایجاد شرکت پتروپارس را داده‌اند.

    وزیر نفت اذعان داشت: اکنون که تحریم‌ها برداشته شده و زمینه همکاری با شرکت‌های خارجی فراهم شده ایده تأمین تجهیزات بدون داشتن کارخانه را پیش می‌بریم مثال کاری که در تشکیل شرکت OTC انجام دادیم که امروزه این شرکت یکی از سازندگان بزرگ توربو کمپرسورها است.

    زنگنه از امضای 12 قرارداد بزرگ با دانشگاه‌ها برای تولید لایسنس در بخش پالایش نفت، پالایش گاز و تولیدات پتروشیمی خبر داد و گفت: این به معنای آن نیست که بخواهیم تکنولوژی تولید اوره یا متانول را از اول اختراع کنیم بلکه به دنبال این هستیم که مرزهای دانش را جلو ببریم.

    وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به زودی قراردادی را امضا می‌کند که با مشارکت یک شرکت معتبر اروپایی، یک واحد واقعی تولید متانول به پروپیلن ایجاد کنند.

    وزیر نفت با بیان اینکه در بند چهارم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت هدفمندی یارانه‌ها جهت ارتقای سطح تولیدات و توسعه کارها مورد تأکید قرار گرفته است‌، گفت: کارهای توسعه‌ای ما از جمله سرمایه گذاری در راه‌آهن، مترو، نوسازی اتوبوسرانی درون شهری، برق‌رسانی به چاه‌های کشاورزی، گازرسانی روستایی و ... در حال انجام است و ده‌ها میلیارد دلار کار شدنی در این بخش وجود دارد.

    زنگنه خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت دولت بتوانیم در بخش‌های دانش بنیان صنعت نفت برای افزایش بازیافت نفت بهینه سازی ظرفیت‌های داخلی و مباحث فناوری در پایین دستی اقدام کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها