عصر خودرو

کمتر شدن رشد اقتصادی آلمان

عصر بازار- گزارش نهایی رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال آلمان اعلام شد.

کمتر شدن رشد اقتصادی آلمان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه سوم سال 2021 به میزان 1.7 درصد رشد کرده که این رشد، دومین رشد مثبت فصلی یک سال اخیر این کشور محسوب می شود. همچنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی 0.2 درصد کمتر شده است. در بین بخش های مختلف، مخارج مصرف کننده با 6.8 درصد بیشترین نقش را در ثبت این رشد داشته است و پس از آن نیز سرمایه گذاری ثابت با 2.5 درصد قرار دارند. بدترین عملکرد هم مربوط به تجهیزات ماشینی با منفی 3.7 درصد بوده است. مخارج دولتی نیز کاهش 0.2 درصدی داشته است. 

    طی این مدت در حوزه تجارت خارجی، واردات آلمان یک درصد و صادرات این کشور هم 0.6 درصد نسبت به فصل قبل کمتر شده اند.

    دولت آلمان تاکنون برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور ده ها میلیارد یورو نقدینگی به بازارها تزریق کرده و نرخ های مالیاتی را نیز کاهش داده است. طبق پیش بینی صورت گرفته توسط دولت، اقتصاد آلمان امسال 3.0 درصد رشد خواهد کرد که این میزان 1.4 درصد کمتر از چیزی است که قبلا برآورد شده بود. 

    اقتصاد آلمان سال 2020 را با رشد منفی پنج درصدی به پایان رساند که اگرچه بهتر از عملکرد سال 2009 با رشد منفی 5.7 درصد است اما یکی از بدترین عملکردهای اقتصاد این کشور در تاریخ معاصر محسوب می شود. پیتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان با دشوار خواندن شرایط کنونی گفته است انتظار ندارد تا پیش از سال 2022 اقتصاد آلمان به شرایط قبل از بحران کرونا بازگردد. 

    متوسط رشد اقتصادی آلمان در بازه زمانی 1971 تا 2021 معادل 1.71 درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد 8.5 درصدی سه ماهه سوم سال 2020 و کمترین رشد نیز رشد منفی 10.2 درصدی سه ماهه دوم سال 2020 بوده است.

    برچسب ها