عصر خودرو

وزیر نفت:

برجام تحقق اقتصاد مقاومتی را تسهیل می‌کند

امضای قرارداد بزرگ با اروپایی‌ها در بخش پتروشیمی

عصر بازار- وزیر نفت با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند با اجرایی‌شدن برجام، پیگیری اقتصاد مقاومتی کند می‌شود، تاکید کرد: نه تنها این گونه نیست بلکه با رفع تحریم‌ها تحقق اقتصاد مقاومتی تسهیل شده و شتاب می‌گیرد.

برجام تحقق اقتصاد مقاومتی را تسهیل می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه امروز(شنبه) در همایش «صنعت نفت دانش‌بنیان، تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» افزود: صنعت نفت از ابتدای ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحقق آن را دنبال کرده است.

    وی با تاکید بر نقش اجرایی‌شدن برجام در تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» فضای مناسبی را برای پیگیری سیاست‌های این بخش فراهم کرده است.
    وی با انتقاد از کم‌توجهی به فناوری‌های دانش‌بنیان اضافه کرد: با وجود اینکه همه کارشناسان بر افزایش صادرات تاکید می‌کنند اما مشاهده می‌کنیم که پس از مدتی شرکت‌های ما مجبور می‌شوند از بازار صادراتی خارج شده و فضا را در اختیار رقبا قرار دهند که دلیل آن را باید در بی‌توجهی به فناوری‌های دانش‌بنیان جست‌وجو کرد.
    وزیر نفت ادامه داد: در سال‌های اخیر بازرگانان بزرگی در بازار جهانی نفت فعال شده‌اند که حتی یک بشکه نفت تولید نمی‌کنند اما صدها میلیارد دلار نفت مبادله کرده‌اند که دلیل آن را باید به توجه این بازرگانان به فناوری‌های دانش‌بنیان در حوزه تجارت دانست.
    زنگنه گفت: حتی امروزه فاینانس و تامین مالی کردن پروژه‌ها نیز یک فعالیت دانش‌بنیان به شمار می‌رود.
    وی به برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: وزارت نفت توسعه فعالیت‌ها در دو بخش بالادست و پایین‌دست را مورد توجه قرار داده و قراردادهایی نیز امضا کرده است.
    وزیر نفت افزود: بر این اساس با هدف کسب فناوری برای افزایش ضریب بازیافت مخازن نفت و گاز، قراردادهایی را با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی امضا کرده است.
    وی با بیان این که ارزش قراردادهای امضاشده در بخش فناوری‌های بالادست صنعت نفت حدود 10 هزار میلیارد ریال است، اضافه کرد: این دانشگاه‌ها برای توسعه فعالیت‌های خود باید از تجارب شرکت‌ها و مراکز علمی خارجی نیز استفاده کنند.
    وی ادامه داد: در نظر داریم که در قراردادهای جدید نفتی که به امضا خواهند رسید، این مراکز علمی دانش‌بنیان در کنار فعالیت‌های اکتشاف و توسعه حضور داشته باشند.
    وی اضافه کرد: توسعه فعالیت پیمانکاران بزرگ عمومی نیز از حوزه‌های دیگر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌روند که به آنها توجه چندانی نشده است.
    زنگنه به سابقه شکل‌گیری شرکت پترو پارس به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در سال 76 که این شرکت را پایه‌گذاری کردم، انتقاداتی به این طرح وجود داشت اما در نهایت این شرکت و همچنین شرکت مپنا در ایران شکل گرفتند.
    زنگنه در ادامه به برخی انتقادها از قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: عده‌ای که کار را به خوبی نمی‌شناسند شروع به انتقادها کردند اما درنهایت متوجه می‌شوند که طرح خوبی بوده است.
    وی اضافه کرد: زمانی که در نظر داشتیم شرکت پترو پارس را پایه‌گذاری کنیم انتقادهای زیادی نسبت به آن وجود داشت اما درنهایت این شرکت جای خود را پیدا کرده و همه به موفقیت آن اعتراف کردند به گونه‌ای که برخی از منتقدان دیروز، امروز مدعی راه‌اندازی این شرکت شده‌اند.
    وزیر نفت با بیان اینکه بخش دیگر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان ساخت تجهیزات صنعت نفت است، افزود: برای توسعه فعالیت‌ها در این بخش باید با شرکت‌های خارجی همکاری کرد تا از طریق انتقال فناوری علاوه بر تامین نیازهای داخل به کشورهای منطقه نیز صادرات داشته باشیم.
    زنگنه ادامه داد: در بخش پایین‌دست صنعت نفت نیز 12 قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در زمینه پالایش، پتروشیمی و گاز به امضا رسیده است.
    وی اضافه کرد: مراکز علمی کشور باید از طریق همکاری با شرکت‌ها و دانشگاه‌های معتبر به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دست پیدا کنند.
    وی در ادامه به مذاکره با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت:‌ هم اکنون شرکت ملی پتروشیمی در حال مذاکره با یک شرکت بزرگ اروپایی برای ایجاد واحد متانول به پروپیلن است که ارزش آن حدود پنج هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.
    وی با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان باید پیگیری شود، گفت: اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف علاوه بر کاهش مصرف سوخت، باعث اشتغال‌زایی در بالابردن کارآیی طرح‌های انرژی‌بر در کشور می‌شود.
    وی اضافه کرد: برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، طرح‌هایی مانند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی،‌ نوسازی ناوگان تاکسیرانی، بهبود عملکرد موتورخانه‌ها و گازرسانی به روستاها دنبال می‌شود.
    وی ابرار امیدواری کرد: با حمایت دولت بتوانیم همه برنامه‌ها در بخش دانش‌بنیان صنعت نفت را تحقق ببخشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها