عصر خودرو

همزمان با سقوط قیمت نفت؛

درآمد صادرات پتروشیمی ایران ۳ میلیارد دلار کاهش یافت

عصر بازار- یک مقام مسئول، اعلام کرد: همزمان با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی، درآمد ناشی از صادرات پتروشیمی ایران حدود ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار در سال کاهش یافته است.

درآمد صادرات پتروشیمی ایران ۳ میلیارد دلار کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، فریبرز کریمائی درباره آثار کاهش قیمت نفت خام بر درآمدهای صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران، گفت: با کاهش قیمت نفت خام از بشکه‌ای 100 دلار به حدود 35 تا 40دلار فعلی، قیمت و ارزش محصولات پتروشیمی هم در بازار جهانی با شیبی کمتر کاهش یافته است.

    این مقام مسئول با اعلام اینکه در طول حدود 1.5 سال گذشته قیمت برخی از محصولات پتروشیمی ایران که حتی با خوراک گاز طبیعی تولید می‌شوند هم با کاهش قابل توجه همراه شده است، تصریح کرد: بر این اساس در این مدت، قیمت هر تن متانول از 400 به 185 تا 180 دلار، قیمت اوره از 350 به 200 دلار و بهای انواع محصولات پلیمری هم کاهشی حدود 50 درصدی پیدا کرده اند.

    قائم مقام انجمن کارفرمایی پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه با کاهش قیمت جهانی نفت خام، بهای گاز طبیعی در بازارهای منطقه‌ای همچون تی. تی. اف هلند، هنری هاب آمریکا، ان. بی. پی انگلیس، آسیا و حوزه دریای مدیرترانه اروپا هم کاهش یافته است، اظهار داشت: کاهش قیمت گاز طبیعی هم منجر به کاهش قیمت انواع محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی شده است.

    کریمائی با بیان اینکه فرآورده‌های پلیمری و پتروشیمی با پایه نفت هم مشمول این کاهش قیمت ها شده اند، تاکید کرد: کاهش شدید قیمت نفتا در بازار منجر به کاهش بهای این دسته از محصولات پتروشیمی با پایه و خوراک نفتا شده است.

    این مقام مسئول افزود: براساس برآوردهای انجام شده به طور تقریبی با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی، درآمد ناشی از صادرات پتروشیمی ایران هم حدود 2.5 تا 3 میلیارد دلار در سال کاهش یافته است.

    قائم مقام انجمن کارفرمایی پتروشیمی در پایان خاطرنشان کرد: البته این کاهش درآمد حاصل از صادرات پتروشیمی نه تنها ایران بلکه دامن تمامی صادرکنندگان بزرگ محصولات پتروشیمی از جمله عربستان سعودی و قطر را هم گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها