عصر خودرو

پایان دوران طلایی برای کشورهای صادر‌کننده فلزات پایه

بازنده‌های اصلی سقوط بازارهای کالایی

عصر بازار: چند سال پیش، شرایط اقتصادی کشورهایی همچون پرو که صاحب منابع زیادی از مس و طلا هستند، بسیار خوب بود. رشد اقتصادی انفجاری چین تقاضای سیری ناپذیری برای فلزات صنعتی مانند مس ایجاد کرده بود که بیش از یک پنجم صادرات پرو را تشکیل می‌داد.

بازنده‌های اصلی سقوط بازارهای کالایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، این تقاضای بسیار زیاد برای مواد خام برای پرو بسیار مناسب بود؛ به طوری که منجر به افزایش 3 برابری شاخص سهام از اواخر سال 2008 تا اواخر سال 2010 شد. اما در حال حاضر با کند شدن نرخ رشد اقتصادی چینی‌ها و فاصله گرفتن اقتصاد چین از شرایط آرمانی خود تقاضای آنها نیز برای فلزات صنعتی کاهش یافته است.

    قیمت کالاها و فلزاتی که در سال 2011 به بالاترین سطح خود رسیده بود در ماه‌های اخیر به سرعت سقوط کرده است. بنابر این جای هیچ شگفتی نیست که رشد اقتصادی پرو کند شده است و از بیش از 7 درصد در اواخر سال 2013 به تنها یک درصد در این روزها رسیده است. بازار سهام پرو نیز به طور مشابه دچار رخوت شده است و تقریبا نیمی از ارزش خود را در عرض 3 سال اخیر از دست داده است.

    وین تین رئیس بخش بازارهای نوظهور جهانی در موسسه براون برادرز هریمن می‌گوید: بسیاری از این کشورها فکر می‌کردند که این دوران طلایی (دوره افزایش تقاضا برای مواد اولیه و فلزات) برای همیشه ادامه خواهد یافت، اما این طور نشد.

    آخرین موج کاهشی قیمتی که اخیرا بازارهای کالا را درنوردید تقریبا قیمت تمامی فلزات پایه و صنعتی را کاهش داد. حتی قیمت طلا به زیر 1100 دلار درهر اونس رسید که کمترین میزان خود در 5 سال اخیر بوده است.

    البته در این میان تنها پرو نبوده است که آسیب دیده است تعداد دیگری از کشورها وجود دارند که کاهش تقاضا در بازار فلزات صنعتی به شدت اقتصاد آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

    شیلی: نرخ بیکاری در شیلی بعد از سال‌های متمادی از کاهش مستمر، افزایش داشته است. این کشور به میزان زیادی به صادرات مس وابسته است به طوری که نیمی از حجم صادرات شیلی را مس تشکیل می‌دهد. مقصد یک چهارم صادرات شیلی چین است. در حال حاضر شرکت کودلکو بزرگترین تولید‌کننده مس جهان در کشور شیلی فعالیت می‌کند.

    آفریقای جنوبی: شاخص بازار سهام آفریقای جنوبی در 3 ماه اخیر 7 درصد کاهش داشته است. تنها شاخص استخراج طلا دراین کشورطی ماه جولای 24 درصد کاهش داشته است. آفریقای جنوبی یکی از صادر‌کنندگان بزرگ کروم، پلاتین و منگنز است. همچنین این کشور مقادیر زیادی طلا و الماس به دیگر کشورهای جهان ارسال می‌کند.

    استرالیا: این کشور در حال تلاش برای جلوگیری از وقوع اولین دوره رکودی اقتصاد خود پس از سال 1991 است. اما کاهش رشد اقتصادی چین به شدت استرالیا را تحت تاثیر قرار داده است. سنگ‌آهن و طلا بیش از 25 درصد صادرات استرالیا را تشکیل می‌دهد. علاوه بر موارد یاد شده اقتصاد استرالیا از کاهش قیمت نفت و گاز و زغال‌سنگ آسیب دیده است.

    برزیل: سقوط قیمت در بازارهای کالا منجر شده است تا اقتصاد برزیل به بدترین دوره‌ رکودی خود در 25 سال اخیر فرو رود. سنگ‌آهن -یکی از مهمترین کالاهای صادراتی برزیل- طی سال اخیر به طور شگفت‌انگیزی کاهش قیمت داشته است. رکود اخیر منجر شده است تا ارزش پول برزیل به کمترین میزان خود در 12 سال اخیر کاهش یابد.

    زامبیا: مس بیش از نیمی از صادرات این کشور آفریقایی را تشکیل می‌دهد. از این رو اقتصاد زامبیا به شدت به چین وابسته است.

    جمهوری دموکراتیک کنگو: مشکل این کشور مضاعف است زیرا نه تنها مقصد صادرات کنگو چین اس،ت بلکه پنج کالای اول صادراتی این کشور نیز فلز و نفت خام است.

    کشورهای دیگری همچون غنا و موزامبیک را نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد؛ لیست کشورهایی که در نتیجه افت بازارهای کالایی با رکود اقتصادی مواجه شده‌اند.

    برچسب ها