عصر خودرو

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد:

بازگشت ۶۳ میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور

عصر بازار- رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران وضعیت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان را مطلوب توصیف کرد و گفت: میزان ۶۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو، معادل ۸۰ درصد تعهدات ارزی سررسید شده به چرخه اقتصادی کشور بازگشته و بیش از سه هزار و ۸۰۰ صادرکننده، تعهدات ارزی خود را به صورت کامل ایفا کرده‌اند.

بازگشت ۶۳ میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، «علیرضا پیمان‌پاک» گشایش‌های انجام شده در طول ماه‌های اخیر از جمله مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تفوق سیاست تجاری بر سیاست ارزی و همکاری صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات را در این موضوع، با اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: از مجموع 28 هزار و 815 صادرکننده از 22 فروردین 1397 تاکنون و با انجام تعدیلات سال‌های 97 تا 14۰۰، به میزان 91 میلیارد یورو تعهد صادراتی ایجاد شد که با احتساب مهلت چهارماهه ایفای تعهدات ارزی، 79 میلیارد و 400 میلیون یورو تعهد سر رسید شده، محاسبه شده است.

    وی افزود: حدود 23 میلیارد یورو از ارزهای صادراتی بازگردانده شده مربوط به استفاده از رویه واردات در مقابل صادرات و یا واگذاری فرصت های صادراتی به غیر بوده که این رقم 3۰ درصد ایفای تعهدات ارزی را به خود اختصاص داده است. 

    پیمان پاک گفت: با توجه به لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی، فولادی و فراورده‌های نفتی از طریق سامانه نیما، به نظر می‌رسد صادرکنندگان کوچک و متوسط اقبال بیشتری به سایر رویه‌های ایفای تعهدات ارزی از جمله واردات در مقابل صادرات خود یا واگذاری پروانه‌های صادراتی به غیر نشان داده‌اند که این دو روش تاثیر بسزایی در تامین ارز مورد نیاز تولید و اشتغال دارند.

    رییس کمیته اقدام ارزی گفت: تعداد یک هزار و 999 صادرکننده بین یک تا 6۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند، این در حالی است که تعداد سه هزار و 189 صادرکننده بین 61 تا 90 درصد و همچنین سه هزار و 891 صادرکننده نیز 1۰۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند.

    وی تصریح کرد کرد: مبلغ 40 میلیارد و 500 میلیون یورو بازگشت ارز توسط صادرکنندگانی انجام شده است که 1۰۰درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند و بر اساس محاسبات انجام شده، این گروه با وجودی که فقط  حدود 14 درصد صادرکنندگان را از نظر تعداد به خود اختصاص داده‌اند حدود 64 درصد تعهدات ایفا شده را انجام داده‌اند. 

    رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تقدیر از این دسته از صادرکنندگان، اعلام کرد آیین‌نامه تشویقی آنان در حال تدوین بوده و در آینده نزدیک ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

    بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری 98 میلیون و 700 هزار تن به ارزش 54 میلیارد و 800 میلیون دلار بود که سهم صادرات 75 میلیون و 200 هزار تن به ارزش 27 میلیارد و 100 میلیون دلار و سهم واردات 23 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 27 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.

    برچسب ها