عصر خودرو

تلاش برای احیای سهم از دست رفته در بازار های جهانی

زنگنه در نشست دوحه شرکت نخواهد کرد

عصر بازار- وزیر نفت،به منظور درک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از شرایط ویژه کشور برای یازگشت به بازار جهانی نفت،در نشست روز یکشنبه دوحه شرکت نخواهد کرد.

زنگنه در نشست دوحه شرکت نخواهد کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان بیژن زنگنه،وزیر نفت در نشست تولید کنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک در دوحه شرکت نخواهد کرد.

    بر اساس گفته مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت،وزیرنفت مواضع کشور را برای احیای سهم از دست رفته خود در بازار های جهانی  نفت در نشست های دو و چند جانبه با وزیران نفت وانرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مطرح کرده است و به منظور درک شرایط ویژه کشور جهت بازگشت به بازار نفت در دوران پساتحریم،وزیر نفت ایران در این نشست شرکت نخواهد کرد.

    وی تصریح کرد: سابق بر این جمهوری اسلامی ایران موضوع اینکه تا پیش از بازگشت تولید و صادرات نفت خام به سطوح پیش از تحریم ها نمی تواند به برنامه تثبیت تولید نفت بپیوندد را اعلام کرده بود، اما از هر گونه تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای بازگرداندن ثبات به بازار و قیمتهای جهانی نفت خام حمایت خواهد کرد.

    در این نشست که روز یک شنبه 29فروردین ماه در دوحه قطر برگزار خواهد شد، اعضای اوپک (به غیر از لیبی و گابن) و کشورهای تولید کننده نفت غیر عضو اوپک(به غیر از کانادا، آمریکا و نروژ) در مجموع 25 کشور به همراه دبیر کل اوپک، محمد عبدالله البدری، گرد هم خواهند آمد تا طرح پیشنهاد شده فریز نفتی،(حفظ سقف تولید نفت در سطح ژانویه 2016) را بررسی کنند.

    نعمت الهی، گفت:نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حسین کاظم پور اردبیلی خواهد بود که به نیابت از بیژن زنگنه، وزیر نفت برای اعلام مواضع کشور وحمایت تهران از تلاشها برای کمک به بهبود شرایط بازار در نشست دوحه شرکت خواهد کرد.

    نشست دوحه،بدعتِ غیر متداول/عملکرد ایران در چارچوب اوپک

    در این خصوص حسن مرادی استاد حقوق و انرژی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:نشستی که در دوحه برگزار خواهد شد،تحت لابی های خاصی انجام می شود که بنا دارد در مسیر قیمت گذاری نفت تاثیر گذار باشد اما یک نوع بدعت گذاری است که غیر متداول است؛چارچوب ثابت شده برای همه  کشور ها اوپک است و بهتر است که نشست ها نیز در همین مسیر برگزار شود

    وی در خصوص شرکت نکردن وزیر نفت در این نشست اظهار داشت:در جایی که علیه ما تصمیم گرفته می شود،حق شرکت نکردن را داریم و  قول و قرارهای گذاشته شده  را نیز نپذیریم و اگر  برای ما تعیین تکلیفی هم صورت گرفت،مبنای عملکرد ما اوپک خواهد بود.

    وی در پایان تاکید کرد:بارها لزوم بازگشت تولید و صادرات کشور به دوران قبل از تحریم ها مطرح شده است اما کشورهایی هستند که هنوز اختلاف نظر دارند و مانع پیشرفت ما هستند.

    بر اساس این گزارش نشست کشورهای عضو وغیرعضو اوپک به منظور بررسی برنامه تثبیت تولید با هدف بهبود شرایط بازار و قیمتهای جهانی نفت خام روز یکشنبه در دوحه قطر برگزار می شود؛اما جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است برای بازپس گرفتن سهم خود از بازار نفت و رساندن سطح تولید نفت خود به سطح قبل از تحریم ها امضاء کننده طرح فریز نفتی نیست.

    برچسب ها