عصر خودرو

گابن خواستار بازگشت به اوپک شد

عصر بازار- منابع اوپک از درخواست گابن برای بازگشت دوباره به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خبرداد.

گابن خواستار بازگشت به اوپک شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، دو منبع اوپک اعلام کردند: کشور آفریقایی اوپک پس از گذشت دو دهه خواهان فعال شدن عضویت خود در اوپک شده است، به این ترتیب گابن پس از اندونزی دومین عضو پیشین اوپک خواهد بود که در یک سال اخیر خواستار ملحق شدن دوباره به این سازمان در آستانه تلاشهای اخیر اعضای آن برای افزایش قیمتها، شده است.

    گابن در صورت بازگشت، کوچک ترین تولید کننده عضو اوپک خواهد بود و شمار کشورهای عضو آن را در پی بازگشت اندونزی در سال 2015 و پس از هفت سال، به ١٤ می رساند.

    یک منبع اوپکی اظهار کرد: گابن درخواست رسمی خود را برای اوپک ارسال کرده اند.

    این در حالی است که یک مقام نفتی گابن از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

    گابن که در سال ١٩٧٥ عضو اوپک شده بود، در سال ١٩٩٥ در پی مخالفت با درخواست این کشور برای کاهش مبلغ حق عضویت پرداختی سالانه متناسب با میزان تولید اندک این کشور، این سازمان را ترک کرد.

    درخواست پیوستن دوباره گابن به اوپک در حالی ارائه شده است که تولیدکنندگان بزرگ عضو و غیرعضو اوپک از جمله روسیه برای افزایش قیمتها بوسیله توافق بر سر اجرای برنامه تثبیت تولید در سطح ماه ژانویه در نشست روز یکشنبه دوحه (29 فروردین ماه) تلاش می کنند.

    بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، گابن روزانه ٢۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کند و تولید این کشور روند کاهشی در پیش گرفته است.

    دولت گابن پارساال برای اکتشاف نفت در آبهای این کشور با هدف افزایش عملیات اکتشاف نفت خام مجوز صادر کرد.

    اکنون اکوادور با تولید روزانه ٥٣۰ هزار بشکه نفت خام در روز، کوچک ترین عضو اوپک به شمار می رود.

    به گفته این منابع اوپک، گام بعدی بررسی درخواست گابن در نشست وزیران نفت این سازمان است که در ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

    در حالی که بر اساس قوانین اوپک، شرط عضویت کامل یک کشور در این سازمان، برخوردار بودن از حجم قابل توجه صادرات خالص نفت خام است، اما وزیران اوپک با موافقت با بازگشت اندونزی که اکنون به وارد کننده خالص نفت خام بدل شده است، این الزام را نادیده گرفتند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها