عصر خودرو

تهدید یک وزیر بازار ارز را تکان داد

عصر بازار- در دو هفته اخیر بود که تاکید خانم "یلن"، رییس کل بانک مرکزی آمریکا مبنی بر لزوم محتاط بودن این بانک در افزایش نرخ بهره بازار ارز را به طور کلی تحت تاثیر قرار داد، این بار و در هفته اخیر تهدید وزیر دارایی ژاپن برای مداخله در بازار بر کاهش و افزایش ارزش دلار موثر بود.

تهدید یک وزیر بازار ارز را تکان داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، تحولات جهانی بازار ارز در هفته منتهی به 10 آوریل نشان می دهد که ارزش دلار در مقابل برخی ارز ها افزایش یافته به طوری که در برابر پوند 0.70 درصد تقویت شد.

    گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که تهدید وزیر دارایی ژاپن به مداخله در بازار ارز در صورت لزوم، موجبات تقویت ارزش دلار را فراهم آورده است. در عین حال که انتشار برخی ارقام ضعیف اقتصادی در منطقه یورو نیز در افزایش ارزش دلار تاثیرگذار بود.

    اما در همین بازه زمانی ، ارزش دلار آمریکا در برابر ین 3.28 ، یورو 0.06، فرانک 0.44 درصد ضعیف شده است.

    این درحالی است که نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان و ناامیدی نسبت به افزایش سریع نرخ بهره پول توسط فدرال رزرو که اخیرا از سوی "یلن"- رییس کل بانک مرکزی آمریکا-مطرح کرده بود و همچنین گرایش سرمایه گذاران به سمت ین ضعف دلار را در مقابل سایر ارزها به همراه داشت.

    گرچه تهدید نخست وزیر ژاپن به مداخله در بازار ارز موجب تقویت ارزش دلار شد ولی از سویی دیگر عدم ورود به این موضوع و تاکید وی بر لزوم پایبندی دولت ها بر ضعف دلار موثر بوده است.

    طلا همچنان تحت تاثیر خانم یلن
    همچنین در بازار جهانی طلا افزایش 1.61 درصدی بهار ثبت شده است به طوری که نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1216.10 تا 1239.70 دلار برای هر اونس در نرخ پایانی ثبت شد.

    در بازار طلا، ارقام نه چندان مطلوب از اقتصاد امریکا و اروپا، افت در بازارهای سهام و همچنین ایجاد این تلقی که فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره محتاط خواهد بود، به افزایش بهای فلز زرد رنگ منجر شد.

    چرا نفت گران شد؟
    تغییرات بازار جهانی نفت در هفته منتهی به 10 اوریل نیز حاکی از افزایش 7.24 درصدی قیمت آن است. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدود 35.70 تا 39.72 دلار معامله شد و متوسط هفتگی بهای هر بشکه ان در سطح 37.26 قرار گرفت.

    بهای نفت برنت نیز حدود 6.8 درصد افزایش یافت و به طور متوسط 39.35 دلار معامله شد. متوسط هفتگی بهای هر بشکه نفت خام اوپک نیز با 0.49 درصد افزایش حدود 33.69 دلار قیمت خورد.

    بررسی دلایل تقویت بازار نفت حاکی از آن است که تاکید کویت بر موفقیت در اتخاذ تصمیمی برای تثبیت سطح تولید با وجود عدم همراهی ایران، کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت امریکا، کاهش ارزش دلار، مشکل خط لوله انتقال نفت شرکت ترانس کانادا در امریکا، کاهش تولید نفت روسیه از ابتدای ماه آوریل و کمتر شدن تعداد سکوهای استخراج نفت در امریکا از جمله دلایل افزایش بهای جهانی نفت در هفته گذشته بودند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها