عصر خودرو

رییس هیات عامل ایمیدرو در کنفرانس استیل پرایس اعلام کرد:

رفع نگرانی تامین نیاز مواد اولیه از طریق بورس کالا

عصر بازار- وجیه اله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در هشتمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس گفت: در نظر داریم مواد اولیه را از طریق بورس کالا برای تولیدکنندگان فراهم کنیم تا نگرانی های آنها در حوزه تامین مواد اولیه برطرف شود.

رفع نگرانی تامین نیاز مواد اولیه از طریق بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: تامین مواد اولیه یکی از مهمترین گلوگاه‌های صنعت فولاد است و توسعه اکتشاف سنگ آهن در دستور کار ایمیدرو و شرکت های بزرگ قرار دارد.

    جعفری اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در استخراج از معادن عمیق در کشور و سرمایه‌گذاری در معادن خارج از کشور اهمیت زیادی برای توسعه صنعت فولاد ایران دارد.

    به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، پایداری و توسعه زنجیره فولاد نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل، آب و انرژی است.

    وی ادامه داد: تولید سالانه شمش فولاد کشور از مرز 30 میلیون تن و ظرفیت نصب شده از 40 میلیون تن گذشته است. اهمیت صنعت فولاد بر هیچ کس پوشیده نیست و در زنجیره فولاد در آهن اسفنجی 36 میلیون تن و کنسانتره 67.2 میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم.

    او اظهار داشت: باید به کشورهای حاشیه برای سیاست‌گذاری در این بخش و دسترسی به نتایج مطلوب باید توجه جدی داشته باشیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضای فولاد به 2 میلیارد و 66 تن در آینده برسد و ایران برای سومین سال متوالی رتبه دهم تولیدکننده فولاد را از آن خود کند.

    رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: با توجه به طرح‌های کلان پیش‌بینی می‌شود ظرفیت 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 محقق شود. علاوه بر این، قطعا برای دستیابی به ذخایر جدید باید به سمتی رویم که معادن زیرزمینی و عمیق را هدایت و استخراج کنیم که این امر با برنامه‌ریزی لازم در بحث واردات و سرمایه‌گذاری در کشور محقق می شود.

    او تصریح کرد: بحث زیرساخت از دیگر چالش‌های ما در طول زنجیره است. در سال‌های گذشته صنعت فولاد در بحث تامین آب توانست گام مثبتی بردارد که 3 خط دیگر در حوزه انتقال آب در حال انجام است.

    وی گفت: برق مورد نیاز فولاد حدود 9 هزار مگاوات است که حدود 6 هزار مگاوات در حال حاضر مصرف می‌شود. امسال شاهد قطعی برق برای صنایع فولادی بودیم؛ گاز هم از دیگر موارد زیرساختی است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت سرمایه‌گذاری در این بخش در حال انجام بوده تا از میزان دغدغه‌ها در آینده بکاهد.

    جعفری افزود: توسعه در زنجیره پایین‌دستی و ایجاد ارزش‌ افزوده در طرح‌های جدید باید مورد توجه قرار گیرد تا صنایع بالادستی ما حفظ شود که در این زمینه نیز سطح بلوغ شرکت‌های فولادی کشور در سطح قابل قبولی است اما نیازمند برنامه‌ریزی جدی در بحث استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر است.

    برچسب ها