عصر خودرو

ایران انتقال مجانی نفت به هند را متوقف کرد

عصر بازار- شرکت ملی نفت ایران ارسال مجانی نفت به هند را متوقف کرد و خواستار دریافت نصف هزینه حمل نفت صادراتی به هند از پالایشگاه های هندی شد.

ایران انتقال مجانی نفت به هند را متوقف کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، رسانه های هندی اعلام کردند با رفع تحریم ها علیه ایران این کشور ارسال مجانی نفت به پالایشگاه های هندی را متوقف کرده است.

    در پی وضع تحریم ها علیه ایران در سه سال گذشته و ایجاد محدودیت های بیمه ای و حمل و نقلی برای نفت ایران این کشور صادرات نفت به هند بدون دریافت هزینه حمل را در دستور کار خود قرار داده بود.

    از سال 2013 شرکت های خارجی و هندی به دلیل تحریم های غرب علیه ایران حمل نفت تولیدی این کشور به هند را متوقف کردند. در این زمان ایران با استفاده از تانکرهای خود جریان انتقال نفت به هند را ادامه داد بدون این که هزینه حمل را از پالایشگاه ها دریافت کند.

    مقامات هندی در این باره به خبرگزاری رسمی هند گفتند تهران اکنون که تحریم ها برداشته شده است با کنار گذاشتن رویه سابق خود،‌ ارسال نفت به هند بدون دریافت هزینه حمل را متوقف کرده است.

    یک مقام هندی گفت: شرکت ملی نفت ایران با ارسال نامه ای رسمی به شرکت های هندی تاکید کرده است ایران دیگر نفت خود را بدون دریافت هزینه حمل به هند ارسال نخواهد کرد.

    این نامه افزوده است:«ایران به حمل نفت با استفاده از تانکرهای خود ادامه می دهد اما تعرفه ای را البته با تخفیف بابت هزینه های حمل دریافت می کند.»

    هزینه ای که ایران خواستار دریافت آن است نصف هزینه حمل نفت از این کشور به هند خواهد بود.

    بر اساس این نامه تخفیف 50 درصدی ایران بابت هزینه حمل در آینده نیز ممکن است برداشته شود.

    بر اساس این گزارش ایران در این نامه از ادامه فروش نسیه نفت به هند خبر داده و اعلام کرده دریافت پول نفت 90 روز پس از تحویل را ادامه می دهد.

    ایران در دوران تحریم ها بر اساس مکانیسمی که بین دو کشور تعریف شده بود 45 درصد پول نفت خود را به روپیه دریافت می کرد و دریافت 55 درصد باقیمانده می بایست پس از گشایش کانال های بانکی به این کشور پرداخت می شد. اکنون رقم بدهی پالایشگاه های هندی به ایران به 6.5 میلیارد دلار رسیده است و ایران موافقت کرده است این رقم را طی شش ماه آینده دریافت کند.

    این افراد افزودند: ایران همچنین اصرار دارد در قبال صادرات نفت به هند یورو دریافت کند. به علاوه ایران از پالایشگاه های مانگالور و پتروکمیکال ال تی دی خواسته است 6.5 میلیارد دلار بدهی نفتی خود را به یورو بپردازند.

    حجم روپیه های نفتی ایران نیز که در بانک یو سی اوی هند نگهداری می شود به 3 میلیارد دلار رسیده است. ایران هنوز تصمیمی در مورد انتقال یا هزینه کردن این رقم نگرفته است و ممکن است صرف واردات ریل از هند شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها