عصر خودرو

بلومبرگ بررسی کرد

ضرر ۳۱۵ میلیارد دلاری غول‌های نفتی از ریزش قیمت

عصر بازار- بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان درآمدهای حاصل از فروش این کالا را با روند پرشتابی هزینه می‌کنند که فشار را برای رسیدن به توافق در زمینه فریز سطح تولید و تقویت قیمتها افزایش داده است.

ضرر ۳۱۵ میلیارد دلاری غول‌های نفتی از ریزش قیمت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، طبق آماری که بلومبرگ گردآوری کرده است 18 کشوری که قرار است روز یکشنبه در دوحه قطر برای مذاکره درباره فریز تولید دیدار کنند از زمان آغاز ریزش قیمت نفت در نوامبر سال 2014، به میزان 315 میلیارد دلار یا حدود یک پنجم از کل ذخایر ارزی خارجی خود را هزینه کرده اند. در سه ماهه پایانی سال 2015 میزان ذخایر ارزی این کشورها حدود 54 میلیارد دلار کاهش یافت که بزرگترین کاهش سه ماهه از زمان آغاز این بحران بود.

    پیامد سوختن پترودلارها فراتر از کشورهای صادرکننده بوده و بر مدیران صندوق بین المللی مانند شرکت مدیریت سرمایه آبردین و بازارهای ارزی جهانی تاثیر گذاشته است. کشورهای نفتی معمولا ذخایر خود را به اوراق خزانه آمریکا و سایر اوراق بهادار نگه می‌دارند با اینهمه به دلیل اجرای سیاستهای تسهیلی بانکهای مرکزی که تحت آن به بازخرید اوراق قرضه ادامه می‌دهند، تاثیر ریزش قیمت نفت بر بازارهای اعتباری چندان محسوس نبوده است.

    بر اساس این گزارش، نشست دوحه شامل کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک است با اینهمه هر گونه توافق برای تقویت قیمتها تا حدود زیادی ظاهری خواهد بود زیرا این کشورها در حال حاضر تولیدشان را به میزان بی‌سابقه ای افزایش داده اند.

    محمد السدا، وزیر انرژی قطر در دعوتنامه به کشورهای تولیدکننده نفت برای حضور در نشست دوحه نوشت: کشورهای نفتی باید بازار را برای یک اقتصاد جهانی سالم‌تر تثبیت کنند زیرا در حال حاضر کسی از قیمتهای پایین نفت نفع نمی‌برد.

    حدود نیمی از کاهش ذخایر ارزی تولیدکنندگان نفت برای عربستان سعودی بوده که به 138 میلیارد دلار یا 23 درصد از کل ذخایر این کشور بالغ می‌شود و پس از آن روسیه، الجزایر، لیبی و نیجریه قرار دارند.

    عربستان سعدی در سه ماهه چهارم سال گذشته 38.1 میلیارد دلار هزینه کرد که بزرگترین کاهش سه ماهه از سال 1962 است.

    روند نزولی قیمت نفت از نوامبر سال 2014 آغاز شد که کشورهای صادرکننده نفت اوپک به رهبری عربستان تصمیم گرفتند برای بیرون انداختن تولیدکنندگان آمریکا از بازار تولیدشان را افزایش دهند در حالیکه سابق بر آن برای حمایت از قیمتها به کاهش تولید اقدام می‌کردند. این سیاست باعث شد قیمت نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است از متوسط سالانه 111 دلار در هر بشکه در سال 2013 به متوسط 35 دلار در سال جاری سقوط کند. این ریزش قیمت بوده که تولیدکنندگان را وادار کرده است از ذخایرشان برداشت کنند.

    بهای معاملات برنت که در ژانویه به پایین‌ترین سطح در 12 سال اخیر سقوط کرده بود، از ماه فوریه که کشورهای عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا برای فریز تولید به توافق رسیدند، 30 درصد صعود کرده است. روسیه هفته جاری اعلام کرد بدون درنظر گرفتن پیوستن ایران به این توافق، انتظار دارد توافق فریز نفتی در نشست دوحه حاصل شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها