عصر خودرو

عضو هیأت مدیره هواپیمایی زاگرس تشریح کرد

جزئیات جدید از مذاکرات بوئینگ در ایران

معرفی مدل‌های مختلف بوئینگ ‌تا اواسط هفته جاری

عصر بازار- عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس گفت: اکنون برای خرید هواپیما نه امکان نقل و انتقال پول وجود دارد و نه پول نقدی موجود است، ضمن آنکه ایرلاین‌ها با مشکلات تحریم‌های بین‌المللی بیمه و تعمیر و نگهداری هواپیماها هم مواجه هستند.

جزئیات جدید از مذاکرات بوئینگ در ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سید عبدالرضا موسوی  با اشاره به جلسه اخیر نمایندگان کمپانی بوئینگ با ایرلاین‌‌های داخلی اظهار داشت: نمایندگان شرکت سازنده هواپیما‌یی بوئینگ‌، چند روز پیش به تهران آمدند و با‌ شرکت‌های هواپیماهای داخلی جلساتی برقرار کردند.

    * بوئینگ‌ ابتدا موضوع مجوز فروش خود را از دولت امریکا نهایی کند

    وی با اشاره به وجود مشکلات پیش روی خرید هواپیما در‌ شرایط فعلی پساتحریم افزود: اگر شرکت هواپیمایی بوئینگ بتواند مشکل مجوزهای خود را برای فروش هواپیما به ایران و پشتیبانی فنی ناوگان بوئینگ موجود در ایران رارفع کند و در بحث تأمین مالی هم به اجماعی در بررسی‌های لیزینگ یا فاینانس بین‌المللی برسد و مشکل تأمین مالی خرید هواپیما هم در کشور ما مدیریت شود،‌ امکان خرید هواپیما فراهم می‌شود که البته این زمان‌بر است.

    * امکان نقل و انتقال پول نیست/ در حوزه بیمه‌‌های بین‌المللی هنوز در تحریم هستیم

    موسوی بیان کرد: در حال حاضر برای خرید هواپیما نه امکان نقل و انتقال پول وجود دارد، نه اصلاً پولی وجود دارد ضمن آنکه مشکلات بیمه و تعمیر و نگهداری هواپیما را داریم بنابراین باید واقع‌بینانه عمل کرد.

    عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس با تأکید بر اینکه روند خرید هواپیمای نو باید تدریجی و پلکانی باشد افزود: اصلاً باید در گام اول‌ روی خرید فقط یک فروند هواپیما کار کنیم و یا اینکه به پشتیبانی فنی هواپیماهای موجود در ناوگان بیندیشیم و توافقی در این باره با کمپانی سازنده داشته باشیم.

    موسوی گفت: همه این موارد به نمایندگان بوئینگ اعلام شد و آنها نیز پذیرفتند که در گام اول فعلاً یک تا دو فروند مدل هواپیما به ایران معرفی کنند و حتی فروش هواپیما از سوی آنها بهتر است با یک‌ فروند هواپیما‌ آغاز ‌شود.

    عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس با بیان اینکه برای خرید یک فروند هواپیما هزاران پروسه باید طی شود، ادامه داد: فرض کنید که فاینانس هواپیما انجام شد که اگر فاینانس عملیاتی شد باید یک شرکت بیمه‌ای، بیمه را انجام دهد که به دلیل آنکه بیمه‌های ما هنوز در تحریم هستند باید بیمه‌های خارجی این کار را انجام دهند و اینها هنوز بیمه‌گران اتکایی ندارند، در حالی که فاینانسر و کمپانی سازنده مدعی است که فلان شرکت بیمه باید پشت این قرارداد باشند در حالی که ما نداریم.

    وی گفت:‌ در فاینانس بین‌المللی نیز هنوز کارگزار برای بسیاری از بانک‌های داخلی در کشورهای خارجی مشخص نیست، در آمریکا که نداریم در اروپا هم بازیگران اصلی این صنعت، پشت این پروژه نیستند.

    موسوی با اشاره به وجود مشکلات موجود گفت: به هر حال در جلسه با بوئینگ پیشنهاد ما این بود که در گام اول، پروژه‌ای کوچک اجرا شود و سپس به تدریج پروژه بزرگ‌تر شود‌.

    عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس با بیان اینکه شرکت بوئینگ در مذاکره اخیر خود با ایرلاین‌های ایرانی یک «جنرال‌لایسنس» با خود به همراه داشت، افزود: این جنرال لایسنس در سایت اوپَک هم موجود است که اجازه مذاکره شرکت‌های آمریکایی با شرکت‌های ایرانی برای خرید و فروش محصولات آمریکایی می‌دهد.

    موسوی با بیان اینکه بوئینگ فعلاً در گام اول به معرفی محصولات خود پرداخته است، اضافه کرد: آنها به ما گفتند اجازه بدهید در جلسات اولیه فقط ارزیابی دو طرف انجام شود و این منطقی است؛ باید افق‌های چشم‌انداز 2 تا 5 سال آینده مشخص شود و سپس مذاکرات انجام شده و بحث تأمین مالی نیز بررسی شود.

    * شرایط تسهیلات‌دهی صندوق توسعه ملی پیچیده است

    عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس با انتقاد از شرایط سخت تسهیلات‌دهی صندوق توسعه ملی بیان کرد: این صندوق یک هیأت امنا دارد که از ارکان مختلف نظیر قوه قضاییه، مجلس، دولت و بخش‌های دیگر در آن حضور دارند و در روند تسهیلات‌دهی این صندوق شرایط پیچیده‌ای ایجاد شده است.

    * معرفی مدل‌ها مختلف بوئینگ ‌به ایرلاین‌های ایرانی تا اواسط هفته

    وی ‌بیان کرد: در این جلسه مقرر شد از روز سه‌شنبه 23 فروردین به مدت یک هفته کمپانی بوئینگ 2 تا 4 مدل هواپیمای تولید خود را به ما معرفی و اعلام کند که این هواپیماها دقیقاً در چه تاریخی پس از تأمین مالی تحویل ایران می‌شود.

    عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس گفت: البته باید پیش از آن نیز یک پیش‌قرارداد به امضا برسد و آنها این پیش‌قرارداد را به اوپَک ببرند و‌ مجوز بگیرند مبنی بر اینکه به عنوان یک شرکت آمریکایی، می‌خواهند چند فروند هواپیما را به‌ ایرلاین ایرانی بفروشند و همزمان با آن با شرکت‌های لیزینگی و فاینانسرهای بین‌المللی هم رایزنی کنند.

    * مدل‌‌های مالی مرسوم‌ خرید هواپیما در دنیا‌

    موسوی با بیان اینکه شرایط خرید هواپیما چندین مدل مالی دارد، گفت:‌ یک مدل «اجاره به شرط اپریشن» است که در قرارداد با لیزینگ کمپانی اعلام می‌شود که برای 10 سال رقمی بابت سرمایه‌گذاری ماهیانه دریافت می‌شود و ارقام دیگر بابت موتورهای هواپیما، بدنه و از این قبیل دریافت می‌شود.

    وی افزود: در مدل مالی دیگر خرید در قالب اجاره به شرط تملیک است که بخشی به صورت نقدی است و بخش دیگری به صورت اقساط پرداخت خواهد شد.

    موسوی گفت: در مدل دیگر تأمین مالی، تحویل هواپیما در قالب‌ تأمین فاینانس‌لیز است بدین ترتیب که فاینانسر پول را مستقیم به کمپانی سازنده هواپیما می‌دهد و دریافت کننده هواپیما اقساط را پرداخت می‌کند.

    عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس بیان کرد: فعلاً این جلسات با بوئینگ در حد پیشنهاد و آشنایی است‌.

    * برای توسعه ناوگان هوایی برنامه مشخص داشته باشیم

    ‌‌وی با تأکید براینکه باید تکلیف خود را در توسعه ناوگان هوایی کشور مشخص کنیم، بیان کرد: باید برای خود روشن کنیم که می‌خواهیم ناوگان را توسعه دهیم و نوسازی کنیم یا خیر و پس از آن برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.

    عضو هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس افزود:‌ برای توسعه ناوگان هوایی کشور باید برنامه مشخص داشت و برای این موضوع لازم است ابتدا سیاست کلی مشخص ایجاد شود و هیچ بخشی هم امکان تغییر غیر تخصصی این تصمیم جامع را نداشته باشد.

    موسوی با تأکید بر اینکه باید تکلیف ایرلاین‌های داخلی با کمپانی‌های سازنده خارجی مشخص شود، افزود: نوسازی ناوگان به آسایش و ایمنی مسافر ‌‌می‌انجامد، یکی از مشکلات مردم ما و البته ایرلاین‌های داخلی، تأخیرات ناشی از مشکلات فنی هواپیماهای موجود‌ و زمین‌گیر بودن آنها‌ است، اما با ورود هواپیماهای جدید رضایتمندی به صورت طبیعی افزایش می‌یابد و مردم اطمینان پیدا می‌کنند که پرواز ایمن است و تأخیرات بسیار کاهش می‌یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها