عصر خودرو

غرامت سرکوب قیمت برای اقتصاد چیست؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که وقتی قیمت‌گذاری دستوری را در دستور کار قرار می‌دهیم، عملاً جلوی رقابت و انگیزه رشد تولید را می‌گیریم و مسیر را برای ایجاد رانت و فساد در اقتصاد باز می کنیم.

غرامت سرکوب قیمت برای اقتصاد چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر؛ مرتضی برج لو اظهار داشت: ممکن است، کارخانه‌ای با افزایش بهره‌وری، هزینه تمام‌شده تولید خود را کاهش دهد اما آیا تمام کارخانه‌ها این امکان را خواهند داشت؟

    او ادامه داد: در یک بازار آزاد و رقابتی باید تولیدات با قیمت‌های مختلف عرضه شود تا کالای با کیفیت و قیمت مناسب‌تر، نهایتاً از بازار سهم گیری کند.

    مبنای یک قیمت ثابت چیست؟

    برج لو افزود: سوای هزینه‌های مختلف تولید در کارخانجات مختلف، هزینه‌های حمل نیز برای کارخانجات متفاوت است. هزینه تمام‌شده سیمان در جایی که کارخانه نزدیک شهر است و کرایه حمل ندارد با هزینه تمام‌شده سیمانی که از یک شهر به شهر دیگر می‌رود، متفاوت است. در چنین شرایطی چگونه دولت یک قیمت واحد برای تولیدات در نظر می گیرد؟

    این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: بهترین راهکار برای تنظیم یک بازار، عرضه کالاها در بورس کالاست. بورس سازوکاری شفاف و رقابت‌پذیر دارد و در این بازار درصورتی‌که مداخله‌ای از سوی دولت صورت نگیرد، می‌توان قیمت‌ها را مطابق با عرضه و تقاضای موجود کشف کرد. در این صورت هیچ اجحافی نیز به طرفین معامله نمی‌شود ضمن آنکه به دلیل کشف قیمت واقعی و رقابتی، انگیزه ای برای حضور دلالان در بازار ایجاد نمی شود.

    برج لو تصریح کرد: برای عمق گرفتن بازار، لازم است تمامی تولیدکنندگان وارد بورس کالا شود و خریداران نیز بتوانند به‌راحتی وارد بورس شده و خرید خود را انجام دهند.

    به گفته او احراز صلاحیت‌ها نباید به‌عنوان مانع مقابل عرضه‌کنندگان و خریداران عمل کند و باید در بورس شرایط برای خرید راحت و انجام معاملات شفاف مهیا شود که کشف قیمت ها بدون رویکرد دستوری خود به خود بازار را تنظیم می کند.

    پرهیز از ورود دولت به بازار

    برج لو متذکر شد: دولت نیز در مقابل باید اجازه فعالیت آزادانه را براساس مقررات موجود به بورس بدهد و از هرگونه مداخله‌ای پرهیز کند چراکه مداخلات قیمتی سبب می‌شود در بازار برای عده‌ای محدود رانت ایجاد شود و به این ترتیب نظارت دولت به منظور رصد بازار و پوشش کاستی ها، بهترین راهکار برای تنظیم بهینه است.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده هر جا ورود دولت به بازار اتفاق افتاده و مداخلات دولت در سطح قابل‌توجهی افزایش یافته، فساد نیز در بازار اتفاق افتاده است.

    او اذعان کرد: برای مثال در سال‌های گذشته دولت به‌طور مستمر قیمت سیمان را تعیین کرده و تصمیمات اتخاذشده برای این بازار با محوریت دولت اجرا شده است اما سرانجام دولت خود به این نتیجه رسیده که دخالت‌های دستوری و قیمت‌گذاری، نتیجه مطلوبی در بازار ندارد به همین دلیل نیز تصمیم به آزادسازی بازار سیمان گرفت.

    برج لو در پایان بیان کرد: هنوز چند ماه از آزادسازی بازار نگذشته و البته ثمرات آن در واقعی شدن قیمت ها و حمایت از تولید قابل مشاهده است مه برخی نمایندگان مجلس در کمال تعجب از لزوم تثبیت دوباره قیمت‌ها صحبت می‌کنند؛ اگر قیمت‌گذاری نتیجه مطلوب داشت در تمام این سال‌ها، عایدات آن را در بازار می‌دیدیم که البته خوشبختانه رویه اصلاحات مناسب بازارها با کمک مکانیسم بورس کالا با سرعت مطلوب در جریان است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو