عصر خودرو

دومین همکاری بزرگ با ایرباس

طرح لیزینگ هواپیمایی ایران با اروپایی‌ها جدی‌تر شد

عصر بازار- پس از سفر وزیر راه و شهرسازی به برلین مقرر شد به فوریت برنامه کسب و کار لیزینگ هوایپمایی ایران با اروپایی‌ها تهیه و اجرایی شود.

طرح لیزینگ هواپیمایی ایران با اروپایی‌ها جدی‌تر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پس از تشریح طرح تاسیس یک شرکت سرمایه‌گذاری و لیزینگ در صنعت هواپیمایی کشور و سفر وزیر راه و شهرسازی به آلمان برای انجام مذاکرات، این بار اعلام شد که مقرر شده به فوریت برنامه کسب و کار لیزینگ هوایپمایی ایران با اروپایی‌ها تهیه و اجرایی شود.

    وحید محمودی و علی دادپی، دو کارشناس اقتصادی اخیرا پیشنهادی مبنی بر طرح تاسیس لیزینگ هواپیمایی را مطرح کرده‌اند که به گفته محمودی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در همین راستا به آلمان سفر کرده تا مذاکراتی را در این مورد انجام دهد.

    به گفته این دو کارشناس اقتصادی هدف از این پیشنهاد «تاسیس یک شرکت تخصصی و سرمایه‌گذاری برای ارائه خدمات لیزینگ (‌Leasing) هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی داخلی با هدف افزایش کارایی، رقابت‌پذیری و سودآفرینی این شرکت‌ها ضمن ارتقای استانداردهای ایمنی پرواز و رضایت مشتریان است.»

    بر اساس این گزارش، محصول اصلی این پیشنهاد هم این چنین شرح داده شده است: « اجاره هواپیماهای تهیه‌شده از طریق خرید، اجاره به شرط تملیک و حتی معاوضه به شیوه‌های متداول در بازار به‌ویژه Dry Lease که عبارت است از اجاره هواپیما بدون گروه پروازی. این بخش از خدمات می‌تواند شامل رنگ‌آمیزی بدنه مطابق آرم پروازی و لوگوی شرکت موجر باشد. این شرکت می‌تواند مرکزی را بدین منظور در ایران تاسیس کند. این شرکت به موجر امکان بهره‌برداری از هواپیما را می‌دهد، بدون آنکه با ریسک فعالیت‌های موجر شامل ریسک‌های همراه با مالکیت مواجه شود. با استفاده از این شرکت هزینه عملیاتی هواپیما به درآمد تبدیل می‌شود. در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی تصمیم به مالکیت بگیرند هم هزینه‌های استهلاک هواپیما را متحمل می‌شوند و هم ریسک آنها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر این شرکت‌ها قبل از سودآفرینی هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شوند که از حاشیه نهایی سود آنها خواهد کاست.»

    در همین حال پیگیری‌ها از آخرین نتایج مذاکرات عباس‌آخوندی در آلمان حاکیست که در این جلسه‌ها در برلین بر اهمیت و ضرورت اجرایی شدن این پیشنهاد تاکید شده و مذاکراتی در این زمینه انجام و مقرر شده به فوریت برنامه کسب و کار لیزینگ تهیه و اجرایی شود. از سوی دیگر،  ایر باس در این لیزینگ مشارکت خواهد داشت و مدیر عامل این شرکت در برلین حضور دارد.

    بر این اساس، گویا اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تامین مالی، به نمایندگی از این وزارت‌خانه مسوول پیگیری اجرای این طرح شده است.

    جزئیاتی دیگر از دیدارهای آخوندی
    بر اساس این گزارش، جدای از این موضوع وزیر راه و شهرسازی دیدارهایی هم در آلمان داشته است. ایرنا در این مورد گزارش داده که در این سفر دو روزه به آلمان، وزیر راه و شهرسازی کشورمان با «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و قائم مقام صدراعظم این کشور نیز ‏دیدار و گفت‌وگو کرد. ‏

    وی همچنین با «پی‌تر رامزاور» رئیس کمیسیون اقتصادی آلمان، «هلنه رانک» مدیر عامل اتحادیه بازرگانی خاورنزدیک و خاورمیانه ‏و نیز با روسای شرکت‌های بزرگ آلمانی از جمله زیمنس و فولکس واگن دیدار و گفت‌وگو کرد. ‏

    در این سفر دو روزه به برلین، دیداری نیز بین عباس آخوندی با نمایندگان بانک‌ها و موسسات مالی آلمان به‌منظور فراهم‌کردن ‏زمینه‌های عادی‌سازی روابط و تبادلات بانکی انجام شد. ‏

    بر این اساس، دیروز چهارشنبه «فابریس بره‌گیه» رئیس شرکت ایرباس در دیدار با وزیر راه و شهرسازی کشورمان و خبرنگاران ‏اعلام کرد که به‌زودی اولین هواپیمای ایرباس به ایران تحویل داده شود. ‏

    وی با اشاره به اینکه تحویل این هواپیما در پی صدور مجوز صادراتی آمریکا انجام خواهد شد، افزود: پیشرفت مذاکرات بین ایران و ‏ایرباس تاکنون بسیار خوب بوده و انتظار می‌رود که به زودی هواپیماهای ایرباس با آرم ایران‌ایر در آسمان‌های بین‌المللی پرواز کنند. ‏

    سفر «عباس آخوندی» به آلمان در پی دعوت «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد آلمان که در آخرین سفر خود به ایران در 19 ژوئیه ‏‏2015 از وی انجام شده بود، صورت گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها