عصر خودرو

نرخ ارز نیمایی، بهره بین بانکی و پیمان شانگهای؛ کدامیک بر بازارسرمایه اثرگذارتر است؟

عصر بازار- بازارسرمایه به عنوان یکی از بازارهای مالی هوشمند، همواره بیش از دیگر بازارها به کوچکترین اخبار و اتفاقات اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی واکنش نشان می دهد.

نرخ ارز نیمایی، بهره بین بانکی و پیمان شانگهای؛ کدامیک بر بازارسرمایه اثرگذارتر است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)؛ مدیر سبد شرکت سبدگردان آسمان در بررسی اثر افزایش نرخ ارز نیمایی بر بازار سرمایه گفت: نرخ ارز مرجع برای تعیین قیمت پایه محصولات بورس کالای ایران، نرخ نیما است و افزایش این نرخ تاثیر مستقیمی بر افزایش نرخ فروش محصولات در این بورس دارد؛ بنابراین، با افزایش نرخ فروش محصولات بورس کالا، سود بیشتر شرکت‏‌ها افزایش می‎یابد؛ زیرا بیشتر شرکت‌‏های بورسی، شرکت‏‌های عرضه کننده محصولات هستند.

    منصور اصغری خاطر نشان کرد: نرخ دلار نیمایی در حال حاضر فاصله‌ای بیش از 4 هزار تومان با دلار بازار آزاد دارد. این موضوع سبب ایجاد حاشیه امنی برای این نرخ شده و به عنوان پتانسیل برای افزایش نرخ نیما می توان آن را در نظر گرفت.

    او در خصوص تاثیر افزایش نرخ بهره بین بانکی (در حال حاضر به بیشترین میزان طی سه ماه اخیر رسیده است) بر بازارسرمایه نیز بیان کرد: افزایش نرخ بهره بین بانکی و به دنبال آن افزایش نرخ بازدهی اوراق با درآمد ثابت، همچنین افزایش نرخ بهره سپرده‎های بانکی در ساده ترین حالت به کاهش نسبت P/E انتظاری برای بازار منجر می‎شود.

    اصغری افزود: وقتی چشم انداز تورمی آینده کشور با بازدهی اوراق بدون ریسک، اختلاف معنی‏‌داری نداشته باشد، بسیاری از سرمایه‏‌گذاران حاضر به پذیرش ریسک سرمایه‌‏گذارای در بازار سرمایه نیستند و کسب بازدهی بدون ریسک از طریق سرمایه‎گذاری در اوراق را ترجیح می‏‎دهند.

    این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: این موضوع سبب سوق جریان نقدینگی به سمت اوراق می شود و بازار سرمایه را در رکود قرار می‏دهد؛ البته یک نکته‏ را باید به سرمایه‏‌گذاران در اوراق یادآور شد که این افراد پیوسته در معرض ریسک افزایش تورم قرار دارند.

    پیمان شانگهای بر بازارسرمایه تاثیرگذار است؟

    او در ادامه به بررسی اثر عضویت ایران در سازمان شانگهای بر صنایع بورسی ایران پرداخت و گفت: نرخ ارز، چه در موضوع قرارداد 25 ساله ایران و چین و چه در موضوع عضویت ایران در سازمان شانگهای، واکنشی نشان نداد و بازار سرمایه ایران نیز تقریبا بی تفاوت از کنار این موضوع گذشت.

    اصغری اظهار کرد: به نظر من این موضوعات در کوتاه مدت تاثیری بر آینده شرکت‏‌ها و شرایط اقتصادی کشور نخواهند گذاشت و آثار این موضوعات را باید به طور بلند مدت در نظر گرفت. درباره اثرگذاری این دو موضوع بر بهبود شرایط اقتصادی کشور تردیدهای بسیاری وجود دارد، زیرا به نظر می رسد، با وجود تحریم‎های آمریکا و عدم عضویت ایران در FATF، بهره برداری از این دستاوردها برای کشور سخت باشد. 

    مدیر سبد شرکت سبدگردان آسمان ادامه داد: در گذشته و در شرایط غیرتحریمی بخش عمده ای از مواد پتروشیمی و معدنی به کشورهای عضو پیمان شانگهای صادر می‌‏شده که در حال حاضر نیز هرچند مقدار صادرات به این حوزه کاهش پیدا کرده است، اما هنوز بخش قابل توجهی از صادرات کشور به این منطقه انجام می شود.

    او افزود: به غیر از نفت که فروش آن برای دولت سخت‎تر است، بسیاری از شرکت‏ های صادرات محور بورس، برای فروش محصولات خود با مشکل مقداری فروش مواجه نیستند و بحث اصلی در اعمال تخفیف فروش به خصوص برای محصولات پتروشیمی مطرح است.

    اصغری بیان کرد: براین اساس، اگر دولت حمایت لازم را از شرکت ‏های صادرکننده داشته باشد و در بحث صادرات محصولات با کشورهای عضو این پیمان رایزنی‎های قوی‎ای داشته باشد، امید است که در آینده وضعیت شرکت‎ها از نظر فروش با کاهش تخفیف کمتر بهبود یابد.

    کدام صنایع اثرپذیرترند؟

    این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: همانطور که در بالا اشاره شد، دولت باید از ظرفیت ‏های مبادلاتی این سازمان نهایت استفاده را بکند و ظرفیت استفاده از بازارهای هدف را برای شرکت ‏ها ایجاد کند. شرکت‌های بورسی صادرات محور نیز باید با تعامل با دولت، پتانسیل‎های صادرات و دغدغه‌‏های خود را به گوش مسولان برسانند، حتی شرکت‏ های خدماتی نیز با قرار گرفتن کشور در مسیر ترانزیت کالا می ‏توانند از مزایای این پیمان بهره ببرند.

    اصغری یادآور شد: به دلیل ابهام‎های بسیار زیاد در فضای سیاسی کشور و وجود نوسانات غیربنیادی در شرایط بازار سرمایه؛ افق سرمایه ‏گذاری بسیاری از فعالان این بازار کوتاه مدت شده است و از آنجا که در موفقیت هر پیمان بین المللی تردیدهای بسیاری برای کشور وجود دارد، تا زمان ملموس نشدن آثار این پیمان، بازار سرمایه واکنش خاصی به آن نشان نخواهد داد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو