عصر خودرو

اولین توافق بانک سرمایه‌گذاری آسیا و بانک جهانی حاصل شد

عصر بازار- بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) که ایران نیز عضو هیات موسس آن است و سال گذشته اساسنامه آن در پکن امضاء شد، برای اولین بار توافقنامه ای در مورد اجرای طرح های مشترک با بانک جهانی امضا کرد.

اولین توافق بانک سرمایه‌گذاری آسیا و بانک جهانی حاصل شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  بر اساس توافقنامه امضاء شده قرار است طرفین مسئولیت تامین مالی بسیاری از طرح های زیربنایی بخصوص در بخش های مختلف قاره آسیا را بر عهده بگیرند.
    بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا که مبتکر آن کشور چین است امسال رسما تاسیس و فعالیت خود را با 100 میلیارد دلار سرمایه ثبتی و 57 عضو رسمی آغاز کرده است.
    یکی از اصلی ترین اهداف تاسیس این بانک از سوی چین اجرای برنامه جاده ابریشم زمینی و راه ابریشم دریایی و تامین اعتبارات آن است.
    ناظران بر این باورند که امضای چنین توافقنامه ای به این بانک های بزرگ امکان می دهد کار اجرای طرح ها را بدون مشکلات مالی از سال جاری میلادی شروع کنند.
    بانک سرمایه گذاری و بانک جهانی در بیانیه هایی اعلام کرده اند که این توافقنامه بر اساس تامین مالی مشترک از سوی هر دو ساختار امضا شده است.
    بر این اساس اعلام شده است که هر دو بانک تامین مالی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار در سال جاری میلادی را برای اجرای چند طرح بر عهده دارند اما سهم هر یک از آنها اعلام نشده است.
    آنچه تارنمای «یی سی» از چین گزارش کرده است نشان می دهد که در حال حاضر طرفین روی طرح های آبیاری، حمل و نقل و انرژی برای کشورهای آسیای مرکزی، آسیای جنوبی و آسیای شرقی کار می کنند.
    بانک جهانی در بیانیه ای شروع همکاری با بانک آسیایی را مهم دانسته و افزوده است که مشکلات زیادی وجود دارد که مشترکا قابل حل و فصل است.
    این بانک در آماری خاطرنشان کرده است که نزدیک به یک میلیارد و 200 هزار نفر در دنیا فاقد برق بوده و در خاموشی بسر می برند و همزمان 2 میلیارد و 400 هزار نفر نمی توانند به خدمات اولیه بهداشتی دسترسی داشته باشند.
    این بانک افزوده است که زیرساخت های مهمی باید در سراسر جهان برای نیازمندان ساخته شود و برای همین چنین همکاری های بانکی از اهمیت بالایی برخوردار است.
    از جمله اعضای بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا می توان به کشورهای بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، اندونزی، اردن، قزاقستان، کویت، لائوس، لوکزامبورگ، مالدیو، مالزی، مغولستان، برمه، نپال، نیوزیلند، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانکا، سوییس، تاجیکستان، تایلند، بریتانیا، ازبکستان، ویتنام، استرالیا، اتریش، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئیس اشاره کرد.
    جمهوری اسلامی ایران نیز هجدهم فروردین ماه سال 94 به عنوان سی و چهارمین عضو و البته به عنوان یکی از اعضای هیات موسس به این بانک ملحق شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها