عصر خودرو

سقوط آیفکس به کانال ۷۰۰ واحدی

عصر بازار- فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با ریزش ۱۲ واحدی به پایان برد تا آیفکس به رقم۷۹۱ واحدی سقوط کند. در معاملات این روز ۲۱۴ میلیون و ۸۹۱ ورقه بهادار در ۲۳ هزار و ۴۳۳ نوبت معاملاتی به ارزش ۲ هزار و ۱۹۸ میلیارد و ۱۸ میلیون ریال دست به دست شد.

سقوط آیفکس به کانال ۷۰۰ واحدی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، عنوان پربیننده‌ترین نماد روز گذشته فرابورس را بانک دی از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پالایش نفت لاوان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند. همچنین بیشترین حجم معاملات فرابورس در روز چهارشنبه با معامله بیش از 21 میلیون سهم به بانک دی (دی) اختصاص پیدا کرد و بعد از آن نمادهای بانک حکمت ایرانیان (حکمت)، ریل‌پرداز‌گستر (حریل) و سهامی ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) قرار داشتند. علاوه بر این بیشترین ارزش معاملات در این روز در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان (اعتماد4) قرار داشت و پس از آن نمادهای تولید نیروی برق دماوند (دماوند) و اجاره رایتل ماهانه 20 درصد (صایتل) بیشترین ارزش معاملات این روز فرابورس را از آن خود کردند. در بازار این روز نمادهای پتروشیمی مارون (مارون)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب) و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) در مجموع با تاثیر 82/ 8 واحدی بیشترین تاثیر در افت شاخص فرابورس را داشتند و در مقابل پالایش نفت تهران (شتران) مانع از ریزش بیشتر آیفکس شد. در عین حال در بازار قرمز این روز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نمادهای سبزپوش پالایش نفت شیراز (شراز)، مهندسی صنعتی روان فن‌آور (خفناور)، افرانت (افرا) و بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) بود و در مقابل نمادهای شیر پاستوریزه پگاه فارس (غفارس)، شرکت صنایع غذایی مینو شرق (غمینو)، قاسم ایران (قاسم) و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند. طولانی‌ترین صف‌های خرید این روز در نمادهای اجاره دانا پتروریگ کیش 1394 (صدانا98)، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان (اعتماد)، اوراق مشارکت گل‌گهر 3 ماهه 30 درصد (گلرهر1) و اجاره بوتان سه ماهه 20 درصد (صبوتا) تشکیل شد و در آن سوی بازار صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان (اعتماد)، سهامی ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا (پرشیا) سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند.

     


    تداوم رشد قیمت تسه‌ها

    نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان از افزایش قیمت این اوراق در بیشتر نمادهای این گروه داشت. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه 655 تا 796 هزار ریال دست به دست شدند و بیشترین افزایش قیمت نیز در نماد تسه 9303 به میزان 38/ 2 درصد رخ داد.


    سبزپوشی اخزاها

    علاوه بر این روز گذشته شاهد افزایش قیمت نمادهای اسناد خزانه اسلامی در تمامی این گروه بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده قیمتی 879 تا 915 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. بر این اساس روز گذشته در مجموع یک میلیون و 610 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی با ارزش یک هزار و 425 میلیارد و 830 میلیون ریال در تمامی نمادهای این اوراق دادوستد شد.


    در فرابورس چهارشنبه چه گذشت؟

    در گروه رایانه، 2 نماد همکاران سیستم و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی معاملات روز گذشته را با افت قیمتی پشت سر گذاشتند که بیشترین حجم معاملات با معامله 500 سهم به ارزش 2 میلیون و 750 هزار ریال به افرانت اختصاص پیدا کرد که در این روز تنها نماد مثبت این گروه بود. در گروه انبوه‌سازی نیز بیشتر نمادها قرمزپوش بودند. بر این اساس در این گروه به ترتیب نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران و سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود بیشترین درصد کاهش قیمت را داشتند و تنها 2 نماد سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و شرکت ساختمان اصفهان افزایش قیمت داشتند. در گروه اوراق تامین مالی اما بیشترین حجم معامله به نماد اخزا4 رسید تا آخرین روز معاملاتی هفته را با معامله 124 هزار و 354 سهم به ارزش 113 میلیارد و 907 میلیون ریال به پایان ببرد. در این گروه نماد مشارکت رایان سایپا 3 ماهه 22 درصد (رایان) بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد و با قیمت یک میلیون و 47 هزار ریال معاملات خود را پایان داد. در گروه بانکی نیز روز گذشته تمامی نماد‌ها قرمز شدند. بر این اساس در روز چهارشنبه نمادهای بانک سرمایه، بانک حکمت ایرانیان و بانک دی با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند و بیشترین حجم و ارزش معاملات با معامله 21 میلیون و 154 هزار سهم به ارزش 33 میلیارد و 373 میلیون سهم در اختیار بانک دی قرار گرفت.

    در گروه محصولات شیمیایی نیز به ترتیب نمادهای گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و صنایع بهداشتی ساینا بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و نمادهای کف و پتروشیمی اصفهان تنها نمادهای سبز این گروه بودند که به ترتیب با رشد 28/ 2 و 05/ 1 درصدی معاملات این روز را به پایان رساندند. اما روز گذشته در گروه قند و شکر کام سهامداران دو نماد قند شیروان قوچان و بجنورد و فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام تلخ شد. به این ترتیب در پایان معاملات روز گذشته نماد هر دو شرکت این گروه قرمز شد و فرآورد‌ه‌های غذایی و قند چهارمحال تنها نماد مثبت این گروه بود که تنها 3/ 0 درصد رشد قیمتی داشت. گروه فلزات اساسی نیز تنها یک نماد مثبت داشت. بر این اساس در این گروه به ترتیب نمادهای نورد و لوله اهواز، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و صنایع فولاد آلیاژی یزد قرمزترین نمادهای گروه بودند و در مقابل آلومتک با رشد 5 واحدی قیمت معاملات را به پایان رساند. در عین حال بیشترین ارزش معاملات این گروه به ارزش 23 میلیارد و 649 میلیون ریال به سهامی ذوب آهن اصفهان رسید.

     

    برچسب ها