عصر خودرو

وزیر نفت خبر داد

ارزش ۴۰ میلیارد دلاری پتروشیمی تا ۱۴۰۰

عصر بازار-وزیر نفت گفت تا سال ۱۴۰۰ ارزش تولیدات پتروشیمی به ۴۰ میلیارد دلار میرسد.

ارزش ۴۰ میلیارد دلاری پتروشیمی تا ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه امروز در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاس تصریح کرد برای رسیدن به این هدف نیاز به جذب 50 میلیارد دلار سرمایه داریم.

    زنگنه با اشاره به این‌که نمایشگاه ایران پلاس ایران در شرایط ویژه پساتحریم و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های ما در این صنعت برای کاهش خام‌فروشی و تکمیل زنجیره عرضه است.

    وی با اشاره به این‌که ارزش تولیدات در دولت اصلاحات با توسعه صنعت پتروشیمی به سرعت افزایش پیدا کرده است، گفت: به این ترتیب ارزش تولیدات این صنعت از یک میلیارد دلار در سال 1376 به 20 میلیارد دلار رسیده است که این میزان باید تا سال 1400 به 40 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

    وزیر نفت با بیان این‌که این امر نیازمند تامین خوراک در درازمدت به میزان کافی و قیمت رقابتی است، افزود: امسال از نظر تامین خوراک در وضعیت بسیار مطلوبی هستیم و به خصوص اتان و ال پی جی به اندازه کافی داریم.

    زنگنه همچنین ادامه داد: 14 میلیون تن گاز مایع از واحد‌های جدید پارس جنوبی به واحد‌های پتروشیمی داده می‌شود.

    وی با اشاره به لزوم استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و صندوق توسعه در کنار سرمایه‌های داخلی ادامه داد: علاوه بر آن برای رقابت ما نیازمند فناوری‌های پیشرفته هستیم و بنابراین از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت می‌کنیم که به ویژه در واحد‌های الفینی و سایر صنایع پایین‌دستی پتروشیمی وارد شوند.

    به گفته وزیر نفت بیشتر تاکید برای سرمایه‌گذاران خارجی ورود به صنایع با ارزش و الفینی است.

    زنگنه همچنین تصریح کرد که لازم است شش تا هفت قطب پتروشیمی با زنجیره کامل در مناطق مختلف کشور ایجاد شود.

    وی ادامه داد: نقش جدید شرکت ملی پتروشیمی ایجاد دانش فنی در زمینه‌های‌ اولویت‌دار یعنی صنایع پایین و میان‌دستی است که در این زمینه بندر امام و منطقه ویژه پارس بیشترین اهمیت را دارند.

    وزیر نفت درباره‌ی دستاوردهایی که صنعت پتروشیمی امسال به آن دست پیدا می‌کند، اظهار کرد: امسال واحد جدید پتروشیمی پردیس در عسلویه با 1.7 میلیون تن ظرفیت، واحد اوره مرودشت با 1.7 میلیون تن ظرفیت، واحد متانول کاوه با 2.5 میلیون تن ظرفیت، سه واحد پلی‌ایتلن با 900 هزار تن ظرفیت، اتیلن مروارید با 500 هزار تن ظرفیت، فاز دو کاوه با یک میلیون تن ظرفیت اتیلن وارد مدار می‌شوند وهمچنین تولید اتان از فازهای 15، 16 و 17 پارس جنوبی آغاز خواهد شد.

    به گفته زنگنه واحد پتروشیمی تخت جمشید و دالاهو هر کدام با ظرفیت تولید 50 هزار تن و 60 هزار تن، پلی‌اتانول نیز آغاز به کار خواهند کرد.

    وزیر نفت ادامه داد: به این ترتیب ظرفیت پتروشیمی امسال حدود 20 تا 25 هزار تن افزایش خواهد یافت.

    وی همچنین با بیان این‌که رگولاتوری کار دیگری باید در صنعت پتروشیمی انجام شود، گفت: این کار کمک می‌کند که واحد‌ها همدیگر را در عین رقابت تخریب نکنند.

    زنگنه همچنین تصریح کرد: سیاست دیگر ما کمک به بزرگ‌شدن اندازه بازیگران صنعت است، چرا که در دنیا چنین است و کوچک‌کردن صنعت پتروشیمی توجیه‌بردار نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها