عصر خودرو

رئیس سابق اداره بررسی‌های بازار نفت وزارت نفت:

روسیه و عربستان «فریز نفتی» را برای بازگشت نفت ایران به بازار دو بار عقب انداختند

لزوم حضور قوی ایران در اجلاس دوحه

عصر بازار- رئیس سابق اداره بررسی‌های بازار نفت وزارت نفت گفت: شرکت‌کنندگان در اجلاس دوحه به خصوص روسیه و عربستان مهلت فریز کردن را از ژانویه سال جاری میلادی به ماه مارس و از ماه مارس به آوریل انداختند تا ایران بتواند تولید نفت خود را بالا ببرد و فرصت بازگرداندن لااقل ۵۰۰ هزار بشکه از نفت خود به بازار را داشته باشند.

روسیه و عربستان «فریز نفتی» را برای بازگشت نفت ایران به بازار دو بار عقب انداختند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمد صادق معماریان در کارگاه آموزشی ژئوپلوتیک نفت روابط ایران و عربستان که روز گذشته با حضور جمعی از مدیران رسانه‌ها و کارشناسان برگزار شد درباره طرح فریز نفتی و نسبت آن با ایران گفت: شرکت‌کنندگان در اجلاس دوحه بخصوص روسیه و عربستان مهلت فریز کردن را ژانویه سال جاری میلادی به ماه مارس و از ماه مارس به آوریل انداختند تا ایران بتواند تولید نفت خود را بالا ببرد و فرصت بازگرداندن لااقل 500 هزار بشکه از نفت خود را به بازار داشته باشند.

    وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مواضع متفاوت نفتی‌ها و سیاسیون عربستان در قبال حضور ایران در طرح فریز نفتی اظهارداشت: به طور کلی و به صورت سنتی شرکت آرامکو و صنعت نفت عربستان را تکنوکرات‌ها اداره می‌کنند و به همین دلیل آقای النعیمی وزیر نفت عربستان تاکید کرد که حتی بدون حضور ایران هم طرح فریز نفتی را جلو می‌بریم اما کنایه‌های سیاسی مقامات ایرانی درباره بازار نفت واکنش‌های محمد بن‌سلطان را در پی داشت. اگرچه در نهایت هم روسیه و عربستان توافق کردند طرح فریز را به هر صورتی جلو ببرند.

    وی با اشاره به لزوم گرفتن مواضع سازنده‌تر در قبال طرح فریز نفتی متذکر شد: منافع نفتی‌ها که با بحران ساخته و پرداخته غرب در خطر افتاده بود آنقدر زیاد است که تولیدکنندگان بزرگی مانند روسیه و عربستان ترجیح می‌دهند در هر صورت این طرح را جلو ببرند و بود و نبود ایران بعید است در تصمیم آنها تاثیر گذار باشد.

    وی همچنین با اشاره به لزوم حضور ایران در این کنفرانس گفت: ایران باید تحلیل‌های قوی‌تر و تخصصی‌تری از فضا در برهه‌های حساس و مخاطره آمیز داشته باشد و فقدان تکنیک و توانایی برای ارائه تحلیل‌های واقعی بر بازار نفت قطعاً به ضرر ایران تمام خواهد شد.

    وی در پاسخ به این پرسش که چرا کشورهای نفتی روی فریز تولید توافق کرده‌ و تولید نفت خود را کاهش ندادند، گفت: مشکل اصلی اینجاست که این کشورها هنوز نمی‌دانند با مشکل نفت شیل چه کنند چنانکه اگر قیمت بالا برود تولید شیل اقتصادی می‌شود و اگر قیمت پایین بیاید تولیدکنندگان ضرر کلانی می‌کنند و به همین دلیل برای تست‌زدن بازار به جای کاهش تولید فریز نفت را مطرح کردند.

    معماریان با موثر دانستن طرح فریز نفتی در تثبیت و بالا رفتن قیمت نفت گفت: گام سوم برای عبور از نفت 40 دلاری به نفت 60 دلاری یک فعالیت علمی و پیچیده‌تر برای عبور تولیدکنندگان از این مرحله دشوار نیاز دارد و این کار نیز قطعاً تکنیک‌های خاص خود را خواهد داشت.

    رئیس سابق اداره بررسی‌های بازار نفت سازمان نفت با اشاره به بازی هماهنگ رسانه‌ها و نهادهای علمی و پژوهشی دنیای غرب در راستای حداکثرسازی منافع غرب و پایین نگه داشتن قیمت نفت اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال پس از بالا رفتن قیمت نفت در ماه‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی IEA برای توجیه پیش‌بینی‌های قبلی از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرد و گفت در ارزیابی 800 هزار بشکه اضافه عرضه موجود در بازار اشتباه کرده و این رقم را تحت عنوان بشکه‌های گم‌شده تصحیح کرد،همزمان ارزیابی‌ها از سطح ذخایر را تغییر داد تا بتواند بالا رفتن قیمت نفت را علیرغم تغییر نکردن شرایط واقعی اقتصاد جهان و وضعیت عرضه و تقاضای بازار نفت توجیه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها