عصر خودرو

به بهانه سفر رئیس‌ کل بانک مرکزی به آمریکا؛

احتمال مذاکره سیف با آمریکایی‌ها برای رفع موانع برجام و لغو تحریم‌ها

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی درحالی امشب تهران را به مقصد نیویورک ترک خواهد کرد که احتمال می‌‌رود او در جریان سفر به آمریکا و شرکت در اجلاس بهاره صندوف بین‌المللی پول پای میز مذاکراه با مقامات بین‌المللی برای رفع موانع برجام هم برود.

احتمال مذاکره سیف با آمریکایی‌ها برای رفع موانع برجام و لغو تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ولی‌الله سیف، بناست امشب به همراه معاونان ارزی و اقتصادی خود تهران را به مقصد نیویورک برای شرکت در اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول ترک کند.

    از آنجایی که این سفر همزمان با تشدید مشکلات فعالان اقتصادی به دلیل عدم رفع موانع اجرای برجام از سوی طرف غربی است احتمال می‌رود که مقامات بانک مرکزی در جریان دیدارهایی که با وزرای اقتصادی و روسای بانک مرکزی کشورهای غربی خواهند داشت، مذاکراتی را هم در این راستا انجام دهند.

    یکی از موضوعاتی که به طور حتم در جریان این سفر مورد مذاکره ایران و غرب خواهد بود رفع موانع و تحریم‌های بانکی برای برقراری ارتباط فعالان اقتصادی ایران با دنیاست.

    چراکه باوجود گذشت چند ماه از اجرای برجام و انجام تعهدات ایران هنوز مشکلات بسیاری پیش پای فعالان اقتصادی و بانک‌های ایرانی برای ارتباط با دنیا وجود دارد که مهمترین آنها عدم گشایش ال سی از سوی بانک‌های خارجی است.

    یکی از مدیران عامل بانک‌های دولتی در همین ارتباط گفته است که مشکل حال حاضر بانک های ایران سوئیفت نیست بلکه بانک های خارجی هستند که حاضر به برقراری ارتباط با بانک‌های ایران نیستند.

    هر چند سوئیفت بعد از برجام برای بانک‌های ایران فعال شد ولی این فعال بودن رسماً سودی برای ایران ندارد چراکه کماکان مشکلات نقل و انتقال ارز برای ایرانی‌ها پایدار است. چراکه سوئیفت به خودی خود ارزشی ندارد و وقتی در آن طرف سوئیفت کسی (بخوانید بانک خارجی) آماده برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی نباشد باز شدن سوئیفت ارزش و فایده‌ای برای ایران نخواهد داشت.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این باره گفته: به‌منظور صادرات و واردات مواد اولیه از آرژانتین، برزیل، استرالیا، قزاقستان و اوکراین ما نمی‌توانیم برای آنها LC باز کنیم.

    بنابراین درحالی که برنامه جامع اقدام مشترک دوماهگی خود را رد کرده و طی این دو ماه تعداد سانتریفیوژهای ایران در نطنز و فردو به سطح تعیین شده در این توافق رسیده، قلب رآکتور اراک با سیمان پر شده و ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج از کشور انتقال داده شده است.

    به‌عبارتی بر اساس تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی،‌ طرف ایرانی موبه‌مو به توافق هسته‌ای عمل کرده است اما در طرف دیگر، ماجرا متفاوت است. قرار بود با عمل ایران به تعهداتش طرف مقابل نیز تحریم‌ها را لغو و زمینه توسعه ارتباطات اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی را فراهم کند.

    مهم‌ترین بخش تحریم‌های غرب علیه ایران تحریم‌های بانکی بوده است که اظهارات فعالان اقتصادی نشان می‌دهد این تحریم‌ها هنوز لغو نشده و گشایشی در مراودات بانکی ایران پدید نیامده است.

    به نظر می‌رسد اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول بهترین زمان مقامات ایرانی برای مذاکره با مقامات امریکایی و اروپایی جهت لغو تحریم‌های بانکی است‬.

    انتظار می‌رود در جریان این اجلاس، رئیس کل بانک مرکزی این سوال و انتقاد جدی را مطرح کند که چرا به‌رغم اجرای برجام تحریم‌های انتقال ارز و دلار لغو نشده‬ است.

    نشست مشترک صندوق بین‌المللی پول (IMF) و گروه بانک جهانی (World Bank Group)، همه‌ساله در دو نوبت برگزار می‌شود، که طی آن از تمامی رؤسای کل بانک‌های مرکزی و وزرای اقتصادی و دارایی کشورهای عضو دعوت به عمل می‌آید.

    اجلاس بهاره در اواخر فروردین ماه و اجلاس پائیزه (سالانه) به‌طور معمول در اواسط مهرماه در واشنگتن برگزار می‌گردد و هر سه سال یک بار نیز یکی از کشورهای عضو به‌عنوان میزبان اجلاس سالانه تعیین می‌شود.

    از مهم‌ترین نشست‌های این اجلاس، می‌توان به میزگردهای اقتصادی با حضور مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، نشست وزرا و رؤسای کل گروه 24، نشست معاونین گروه 24، اجلاس کمیته پولی و مالی بین المللی (IMFC) و کمیته توسعه (DC) اشاره نمود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها