عصر خودرو

خیز قزاق‌ها برای بازار ایران

منافع اقتصادی قزاقستان در سفر «نظربایف» به تهران

عصر بازار- کارشناس سیاسی روس با اشاره به سفر «نظربایف» به تهران گفت: قزاقستان به ایران به عنوان کشوری سرمایه‌گذار و دارای فناوری‌های نوین نگاه می‌کند.

منافع اقتصادی قزاقستان در سفر «نظربایف» به تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، "الکساندر کنیازف" کار‌شناس سیاسی روس اهمیت سفر رسمی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان به ایران را نه تنها برای روابط دوجانبه بلکه برای همکاری‌های منطقه‌ای نیز مهم دانست.

    وی با اشاره به رویکردهای سیاست خارجی قزاقستان طی سال‌های اخیر، گفت: در ارزیابی اهمیت سفر نظربایف به جمهوری اسلامی باید به یک نکته مهم که به ویژگی‌های سیاست خارجی قزاقستان ارتباط دارد، اشاره کرد.

    کنیازف افزود: در طول تاریخ استقلال قزاقستان، سیاست خارجی این کشور همیشه به طور قابل توجهی محتاطانه بوده است، هم نظربایف و هم وزارت امور خارجه این کشور همواره از موقعیت‌های که بتواند بر روی روابط «آستانه» با بازیگران عرصه جهانی و به خصوص غرب تاثیر منفی به جای بگذارد، فاصله گرفته‌اند. این موضوع به بحث مناسبات بین آستانه و تهران نیز ارتباط داشته و تا این اواخر طرف قزاق سعی می‌کرد تا در روابط خود با جمهوری اسلامی محتاط باشد.

    کنیازف ادامه داد: البته در زمان اوج اعمال تحریم‌های علیه ایران نیز منافع مشترک دو کشور نیاز به تشدید همکاری‌ها را داشت. چنانچه در سال 2008 حجم مبادلات تجاری بین قزاقستان و ایران به 2. 1 میلیارد دلار رسید پس در سال در سال 2014 تا یک میلیارد دلار کاهش یافت. افت سطح روابط نه به شرایط بازار و مسائل اقتصادی بلکه باز هم به بحث اعمال تحریم‌های غرب و به ویژه قطع تعاملات بانکی با ایران ارتباط داشت.

    وی ادامه داد: پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران و لغو یک سری از تحریم‌های بین المللی علیه تهران که مانع اصلی برای رشد روابط 2 کشور دانسته می‌شد، قزاقستان تلاش می‌کند تا جایگاه سابق خود در همکاری‌های با ایران و به ویژه در حوزه اقتصادی و ارتباطاتی را به دست آورد.

    به اعتقاد این تحلیلگر مسائل منطقه، برای قزاقستان بازار ایران و به خصوص بخش غیر انرژی آن بسیار مهم بوده و آستانه روی عرضه انواع زیادی از محصولات تولیدی خود حساب باز کرده است. این امر به ویژه در شرایط بحران مالی و اقتصادی که دامن آستانه را گرفته بسیار مهم می‌باشد.

    کنیازف در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با فارس اظهار داشت: سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی دولت قزاقستان را وادار به تشدید فعالیت‌ها در بخش‌های دیگر اقتصاد کرده که در این راستا ایران نه تنها به عنوان بازار مناسب بلکه به عنوان یک سرمایه گذار و کشوری دارای فن آوری‌های نوین دانسته می‌شود. از اینجاست که قزاقستان سعی می‌کند تا در امر دستیابی به بازار ایران و جلب سرمایه‌های آن از سایر رقبای خود در آسیای مرکزی و فرا‌تر از آن پیشی بگیرد.

    کارشناس روس ادامه داد: به این منظور بود که در آستانه سفر نظربایف به ابتکار شرکت ملی «بایتریک» در ماه فوریه در تهران نخستین نشست تجار قزاقستان و ایران برگزاری شد که در آن 200  نماینده از شرکت‌های مختلف قزاقی حضور یافتند. برای آن‌ها این موضوع که طرف‌های ایرانی نه تنها آماده تجارت متقابل و پذیرش سرمایه گذاری‌های قزاقستان می‌باشند بلکه برای سرمایه گذاری در قزاقستان نیز تمایل زیادی دارند، بسیار تازگی داشت.

    وی تصریح کرد: البته به جز مسائل اقتصادی موضوعات دیگری نیز وجود دارد که برای همکاری میان تهران و آستانه در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از اهمیت بالای برخوردار است.

    به اعتقاد کنیازف، در حال حاضر روابط ایران و قزاقستان فاقد هر گونه همکاری‌های نزدیک در زمینه‌های نظامی و امنیتی می‌باشد ولی هر دو جانب از وضعیت موجود در این عرصه‌ها در برخی از مناطق از جمله افغانستان نگرانی داشته و بایستی راهکارهای را برای تغییر شرایط همکاری پیدا کنند. فکر می‌کنم که موضوع عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و مشارکت دو کشور در پروژه جدید چینی «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» نیز در مذاکرات تهران مورد توجه مقامات عالی دو کشور قرار گرفت.

    وی در پایان افزود: در مجموع سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران نه تنها به بهبود همکاری‌های دوجانبه آستانه و تهران بلکه تعاملات منطقه‌ای نیز کمک خواهد کرد که در شرایط کنونی این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها